načítám data...

DeLorean DMC 12

4. dubna 2022 1 komentářů

DMC-12 bylo první a jediné auto značky DeLorean, kterou založil John Z. DeLorean na předměstí Belfastu v severním Irsku, kam ho přilákaly nízké daně a mzdové náklady. Chtěl si tak splnit sen o vlastním převratném sportovním autě, kvůli kterému odešel z vedení koncernu GM. Původně mělo být DMC-12 zejména bezpečným vozem s velkými deformačními zónami vpředu, airbagy, samonosnou karoserií z nově vyrobeného plastu ERM a pak někde ke konci seznamu snad i zajímavým sporťákem. To vše se však ukázalo být nevhodné pro velkosériovou výrobu. V té chvíli se na scéně ukázal náš oblíbenec Colin Chapman, který vůz předělal do vyrobitelné podoby. Nelakovaná karoserie nakonec byla z plastu potaženém nerezovou vrstvou a navrhoval ji mistr designu Giorgietto Giugiaro. Samá slavná jména, kde se tedy stal problém?

Hmotnost vozu 1240 kg je na dnešní poměry příjemně nízká, nezajistila však DeLoreanu akceleraci geparda v říji. Konstruktéři původně uvažovali o Wankelu, ten však byl zavržen pro nízký točivý moment. Dále doufali v třílitrovou V6 od Fordu, ovšem nakonec použili šestiválec 2.8 litru ze společné konstrukční kuchyně Peugeotu, Renaultu a Volva. V Evropské verzi měl dostatečných 170 koní a zrychloval na stovku za 8,8 sekundy. A to má DeLorean trakční výhodu díky motoru za zadní nápravou, i když původně měl být před ní. V Americe však měl kvůli emisním limitům snížený výkon na mrzkých 130 koní, což znamenalo zrychlení na 100 km/h za uspávajících 10,5 sekundy. Ani spotřeba paliva nevyvolávala v lidech euforii – průměrně jezdil DeLorean za 15 l/100km. Už evropská verze působila vzhledem k ceně nového vozu 25000 USD pomalu, nemluvě o dýchavičné zámořské variantě. Pro srovnání, Porsche 911 3.2 Carrera v té době stálo 32000 USD, jenže zrychlovalo na stovku za velmi slušných 5,4 sekundy. Před začátkem výroby byla před veřejností slibována kvalita Mercedesu u všech ručně vyráběných kousků. Jediný pohled na nelícující výklopné dveře sériových exemplářů dával tušit, jak to s onou kvalitou dopadlo. Místo velmi bezpečného a výkonného coupé s uspořádáním 2+2 a perfektním zpracováním v ceně do 10 tisíc USD jsme tedy dostali relativně pomalé, drahé, špatně zpracované auto bez plánovaných vychytávek na záchranu posádky za dvou a půl násobek původně zamýšlené ceny. Připomíná mi to předvolební sliby.

Podívejte se na další auta dne

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem