načítám data...

Záblesk budoucnosti: Hacker poslal driftující BMW do zdi

Uhrovitý mladík nasedá do nablýskaného BMW a vyráží na trať. Jeho prst nachází tlačítko "Automated Drift" a nenápadně ho tiskne. Zadní kola se zběsile roztáčejí, oblaka kouře se valí a BMW se řítí bokem kolem tribuny. Davy šílí a nadšením jásají...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

…vše vypadá perfektně. Majitel předstírající pohyby volantem si užívá uznání publika a skrze instalovanou webkameru sdílí situaci v kabině na sociálních sítích, zatímco se optický systém vozidla společně s radary a desítkami řídících jednotek stará o veškerou show. Náhle však zůstává volant zaseknutý v plném rejdu, záď auta kope na druhou stranu a BMW v plné rychlosti naráží do zdi!

Fakt nebo fikce? Snědl Vavris houbičky? Vůbec ne, jen si přečetl článek o výstavě "Consumer electronics show" (CES), respektive o novinkách, které některé společnosti v rámci této události představily. Jaká je tedy vize budoucnosti? Vybírám tři nejzajímavější exponáty (laserová světla od Audi s dosvitem 500 m už ze zaběhlých automobilových stránek jistě znáte).

BMW umí samo driftovat

Sen všech pozérů je blíž, než si myslíme. Bobash nedávno psal o relativně blízké budoucnosti plné autonomních vozidel bez řidiče a v BMW tuto myšlenku dotáhli ještě dál. Na CES 2014 BMW představilo své dva prototypy autonomních vozidel, které kromě běžné jízdy mají zvládat i jízdu ostrou, včetně slalomů a driftů. Cílem BMW sice jistě bylo tímto krokem prokázat vyspělost jeho systémů, avšak přímo se vkrádá myšlenka, jak se zhýralý neumětel stiskem několika tlačítek stává mistrem volantu a nezletilé publikum po něm po desítkách vrhá kalhotky, podprsenky nebo mankini. Že je autonomní systém řízení skutečně velmi blízko dokládá fakt, že portotypy na bázi 2er Coupé a 6er Grandcoupé jsou vybaveny stejným programovatelným elektrickým řízením, jež je přítomno v současných BMW.

Antivir pro auta

Virtuální nebožák z perexu článku neskončil ve zdi jen tak. Skrze internetové připojení bylo jeho BMW napadeno hackerem, který se zmocnil řídících jednotek. To by se nestalo kdyby měl "antivira" od firmy Harman. Moderní vozidla a internet už tak nějak patří k sobě. Zvyšující se míra konektivity je dle Harmanu potenciálně "život ohrožující", protože infrastruktura infotainment systémů u mnohých aut nebyla vyvíjena v souladu s postupy běžnými u ostatních zařízení s připojením k sítí. A tak je údajně možné, že nezvaný hacker dokáže napadnout vozidlo skrze surfující osádku a převzít kontrolu nad jeho kritickými funkcemi, čímž zapříčiní nehodu, pokud bude chtít. Firma Harman dále sdělila, že řešením bude něco jako firewall, který sice neochrání data, ale zamezí přístupu k důležitým částem – řídícím jednotkám. Zbývá jen doufat, že to nepovede ke spadnutí do nouzového režimu pokaždé, co do multimediálního systému svého moderního vozu vsunete "neznámé a nebezpečné zařízení" v podobě USB disku s hudbou :)

Mega HUD

Head up displaye se vkrádají do automobilového světa také čím dál častěji a jistě se mnou většina z vás bude souhlasit, když řeknu, že jde o velmi příjemnou věc. Mít vše důležité přímo před očima je nejen pohodlné, ale i bezpečné. S tímto záměrem – bezpečnost – operuje i KIA, která představila svou vizi HUDu na steroidech. Systém se jmenuje UCD, což je zkratka pro User-centered driver concept, tedy něco jako koncept zaměřený na řidiče a tvoří jej 18" obrazovka tyčící se v zorném poli řidiče. Nerad bych soudruhům z Jížni Koreje křivdil, zvlášťě když soudím z jediné fotky, ale takhle velká věc promítající před řidiče nejen údaje jako rychlost a důležité provozní stavy, ale také navigaci a informace o provozu, mi připadá spíše jako lehce vyrušující, než bezpečná. Nicméně je možné, že vizualizace je skutečně natolik propracovaná a zapadající do reálné krajiny, že se pletu.

Zdroj: Autoexpress.co.uk
 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PepaSFI
10. ledna 2014, 17:20
0

Já teda auto s HUD displejem neřídil, teda když nepočítám aplikaci do smartfonu co se položí pod okno, jen jsem to v klidu prohlížel, ale nějak nevidím žádný přínos pro bezpečnost. Já nesnesu cokoliv ve výhledu, vadí mi i odraz zapomenutého parkovacího lístku. A nenapadá mě žádný údaj dost důležitý na to aby mi musel viset před očima.

reagovat
BobAsh
10. ledna 2014, 17:31
0

Já jsem s pár autama s HUDem jezdil a pokud bych měl možnost, tak si za HUD v autě připlatím. Nemuset sklápět oči, když potřebuješ vědět, jak jedeš rychle nebo co ti říká navigace je geniální...

Trinom
10. ledna 2014, 18:09
0

Ano, navigace ti to má hlavně říct. To je mnohem lepší, než aby ti to jen ukazovala.

PepaSFI
10. ledna 2014, 18:49
0

když si představím že musím sledovat chaos v dopravě, blbě umístěné značky, napůl nečitelné, třikrát překreslené čáry, do toho se míchají reklamy, bilboardy, neosvětlení cyklisti a ještě se mi přes to budou promítat obrázky z navigace, tak z toho vážně dostávám bolestivé svědění konečníku. Eště aby někoho napadlo že bez toho nemůžem být a zavedou to povinně.

BobAsh
13. ledna 2014, 03:35
0

Pepa: Ale všechny ty věci, který ti umí promítnout HUD, bys jinak sledoval taky - akorát je sleduješ v palubní desce, ke který musíš sklánět oči. S HUD stačí přeostřit, resp. zaměřit pozornost jinam, ale nemusíš pohybovat očima a nemusíš se přestat dívat na silnici.

PepaSFI
13. ledna 2014, 16:59
0

no to je právě to že nesledoval. Není žádný údaj dost důležitý aby mi musel překážet ve výhledu. Výstražné kontrolky vnímám periferně, prostě když se tam něco rozsvítí tak si to hlava pobere. Otáčkoměr vnímám v kombinaci se zvukem motoru taky tak nějak podvědomně. Rychlost už vůbec není důležitá tak abych to musel mít pořád před očima. Tachometr taky nehypnotizuju nepřetržitě, obvykle každý stejně jede tak jak ostatní auta a když jsem na silnici sám tak je to vlastně jedno jestli na zlomek sekundy mrknu na tacho. Tak nějak prakticky mi přijde úplně jedno jestli letmo mrknu dolů na budíky nebo když musím přepnout vnímání z pohledu do provozu na pohled na HUD, odfiltrovat od sebe realitu a projekci. Musím se přestat dívat na silnici. Vychází mi na stejno, jen HUD je složitý a drahý. A čistě prakticky, jak jsem napsal v diskusi vedle, máme HUD abysme se nemuseli dívat na budíky a na budíkách máme detekci značek a chodců a noční vidění a kdoví co ještě. Nějak mi to nejde dohromady.

BobAsh
13. ledna 2014, 17:28
0

Řekl bych problém bude úplně v první větě, co jsi napsal :) Pokud jsi auto s HUD nikdy neřídil, máš nejspíš špatnou představu o tom, jak to funguje a jak moc to ruší. Já už pár plechovek s HUDem řídil a nadchlo mě to. Vnímat periferním viděním něco, co je hluboko pod sklem, je mnohem rušivější než vnímat něco, co se dá sledovat zároveň se silnicí. Zásadní věc je totiž to, že HUD NERUŠÍ. Dá se ignorovat úplně stejně jako budíky, ale když něco potřebuješ vědět, máš to před očima a nemusíš spustit silnici z očí ani na zlomek vteřiny (to "přeostření" není ve výsledku nijak zásadní, protože čelní skla jsou v moderních autech od řidičovy hlavy dost daleko).

A pokud jde o detekci značek a noční vidění - u těch by bylo taky lepší, kdyby byly na HUDu (mám dokonce pocit, že jsem jezdil něčím, co tam tu detekci značek mělo), ale třeba to noční vidění se tam nevejde, aniž by rušilo, pročež bylo nutné zvolit kompromisní řešení.

PepaSFI
14. ledna 2014, 18:18
0

tak asi bysme mohli dlouho diskutovat o tom jak může nerušit něco co se zobrazuje ve výhledu. Snad ještě jedna věc. Nikdy jsem neslyšel že by to někdo používal v rally autě. Přitom tam by se dalo čekat že když to tak pomáhá, mělo by se to objevit nejdřív. Nevím co je dneska trendem, už se v tom pár let nepohybuju, ale vždycky tam byla naopak snaha aby se ve skle pokud možno vůbec nic neodráželo. Celý vrch palubky nabarvený matnou černou nebo dokonce černě flockovaný protože ve výhledu prostě cokoliv vadí. A to se rally auta nepohybujou v normálním provozu. Lidi jsou schopní v autě svačit, číst noviny, kouřit, telefonovat, ladit rádio, líčit se a kdoví co ještě. Žeby tak záleželo na půlsekundovým mrknutí na budíky? Každý svého štěstí strojvůdce. Někdo rád blikátka, já radši čisté sklo.

Vajtek
11. ledna 2014, 09:54
0

Ja se bojim jedny veci a to, ze i se sebelepsi ochranou to hacker vzdy bude umet hacknout. Stejne jako to je ted, maloco hackeri neumi nabourat.

reagovat
PepaSFI
13. ledna 2014, 17:09
0

teď jsem si vzpomněl jak jsme kdysi dávno na srazu kamarádovi hacknuli auto. Podobný kousek vymysleli o pár let později i v Top Gearu takže je jasný že jsme všichni stejně praštění. V noci jsme se mu vloupali do auta a propojili houkačku s pravým blinkrem.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem