načítám data...

Turbonique: Raketový věk

10. března 2010, 16:10 2 komentářů WTF?

Vzpomínáte si na kreslený seriál o modré kukačce a smolařském kojotovi, který ji ne a ne chytit? A vzpomínáte na fiktivní značku ACME, od které pocházely všechny vynálezy, kterými se kojot...

Vzpomínáte si na kreslený seriál o modré kukačce a smolařském kojotovi, který ji ne a ne chytit? A vzpomínáte na fiktivní značku ACME, od které pocházely všechny vynálezy, kterými se kojot snažil kukačku ulovit, od výbušnin až po rakety? Představíme vám její reálnou obdobu: TurboniqueŠedesátá léta byla úžasná, zejména pokud jste žili v Americe. Všechno bylo stále větší, lepší a levnější, ekonomika rostla jako nadopovaný bambus, dobýval se vesmír a celé to jen trochu kalila hrozba z Ruska. Spousta lidí měla najednou dost peněz a volného času na hraní. A protože lidé mají vrozenou touhu po rychlosti a Amerika žije automobilem, začala se už v padesátých letech upravovat a stavět rychlá auta po domácku. Objevily se také první tuningové firmy jako Holley nebo Edelbrock, které vám na váš motor dodaly lepší karburátory, sací potrubí nebo výfuky. Ale i když jste nacpali ten největší motor, který se dal sehnat, do toho nejlehčího auta, které bylo po ruce, pořád to některým nestačilo. Je přece raketový věk…medium_2368597815_4264eef35b_o A přesně to si pomyslela partička inženýrů okolo Gene Middlebrookse z Floridského Orlanda. Všichni pracovali pro subdodavatele NASA a rozhodli se založit firmu, která by nabízela komerční využití raketové technologie. V roce 1962 tak v Orlandu vznikla firma Turbonique, která nabízela tři druhy "tuningových dílů", všechny založené na stejném principu, jen s různou mírou šílenství.ap blowerap blower solidPrvním z nich byl AP Supercharger. Na první pohled to zní docela neškodně, prostě kompresor. Až na jeden malý, ďábelský detail. Protože řemenem poháněné kompresory okrádají motor o výkon, rozhodli se u Turbonique roztočit kompresor trochu jinak. V podstatě šlo o turbodmychadlo, které po stisknutí tlačítka začalo roztáčet spalování raketového paliva Thermolene a kapalného kyslíku. Výrobce sliboval zdvojnásobení výkonu – a testy, při kterých big block Chevrolet 409ci dosáhl 835 koní (sériově měl 405) toto tvrzení potvrdili. Jen se nedoporučoval chod delší než pět minut a nutností byla kovaná kliková hřídel a písty. Hm, raketový kompresor zní dost šíleně. Co že byl další stupeň?turbonique drag axlePokud vám dvojnásobek výkonu nestačil, a nebo jste nechtěli upravovat svůj motor, nabízela se mnohem jednodušší úprava v podobě Turbonique Drag Axle. Princip byl jednoduchý – k diferenciálu se připevnila raketa s turbínou, která po stisknutí tlačítka začala na zadní kola přenášet zhruba 1300 koní. Ano, tisíc tři sta koňských sil. Celé to přitom vážilo jen necelých padesát kilo a zvláště zábavným detailem bylo, že celá věc měla jen dva režimy – vypnuto a zapnuto, takže bylo záhodno držet po celou dobu chodu prst na vypínacím tlačítku. Jediný problém při drag racingu byl s trakcí, většina aut vybavená tímto systémem dosahovala sice v cíli závratných rychlostí, ale vzhledem k neustálému protáčení kol zajížděla mizerné časy.black widowJako propagační automobil postavili u Turbonique tento nenápadný VW Brouk pojmenovaný "Black Widow" s diferenciálem Drag Axle, který se proslavil zejména vyhraným závodem proti dragsteru "Showboat", do kterého jeho tvůrce Tommy Ivo nacpal čtveřici motorů Buick. Podle dobového katalogu dosáhla "Černá vdova"  na čtvrt míle času 9.36s…showdownPřijde vám raketový Volkswagen Brouk jako vrchol šílenství a něco, co mohlo vzniknout jen díky rozšíření halucinogenních drog v šedesátých letech? Jste na omylu. Protože v jednoduchosti je síla, rozhodli se u Turbonique nabízet také třetí produkt. Microturbo Thrust Engines T-22 A . Pokud to zní jako název něčeho, co by mělo patřit spíše do tryskové stíhačky, je to naprosto v pořádku. Nešlo totiž o nic jiného než o prostý, obyčejný raketový motor. A protože raketový motor nepotřebuje žádný motor ani široká kola, aby přenesl výkon na silnici, vznikl jeden z nejšílenějších "dopravních prostředků" v historii. Raketová motokára TurboniquekartParametry? Z nuly na 160mph (asi 260km/h) za čtyři sekundy, maximální rychlost, které dosáhl "Captain Jack" McClurg, byla 240mp, tedy necelých 390km/h. Na motokáře. Pokud s vám to všechno zdá příliš neuvěřitelné, možná vás přesvědčí následující video, kde uvidíte jak souboj "raketového Brouku" se čtyřmotorovým dragsterem, tak i raketové motokáry. Škoda jen, že Turbonique zanikla v roce 1969… Za fotky a informace děkujeme:IowahawkJalopnik.com A ještě jeden odkaz na starší článek s fotkami '64 Fordu Galaxie, vybaveného raketovým diferenciálem, který byl nedávno na prodej, najdete tady.

Mohlo by Vás také zajímat

Nový komentář

Protispamová ochrana

Komentáře

Dr.Yes17. března 2010, 20:35

Turbonique rules!
Zatím nejzajímavější článek co jsem o tuningu kdy četl. Neuvěřitelný!
Těším se na další příspěvky!

reagovat


Přihlášení



Registrovat

    Poslední komentáře

    Rušné diskuse

    Kategorie

    Copyright © 2014 Autíčkář.cz