načítám data...

Top 5: Nejšílenější tovární tuning díl 1.

Když se zblázní tuner, vytvoří Felicii s protizátarasovou radlicí a multi-head cutterem. Ale co když se zblázní přímo někdo ve vývojovém centru automobilky? Pojďte s námi zmapovat ty nejbizarnější zástupce sériových vozidel!

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Top 5ky vždy patřily mezi nejoblíbenější články na Autíčkáři. Marně jsme dlouhou dobu přemýšleli, jakou pětici zvolit jako pilotní pro novou verzi webu, a nyní jsme snad vymysleli to pravé téma, které už nebylo milionkrát naklonováno na všech serverech pro nadšené i "nadšené" řidiče.

Tuning je téma, které vždy vzbudí vlnu vášní a je to ten nejvděčnější recept, jak rozpoutat plamennou diskuzi plnou emocí, výhrůžek a pravopisných hrubek. My dnes ale nebudeme rýt do početné komunity garážových úpravců, nybrž se zaměříme na tuning provedený samotnými automobilkami. Vybírali jsme z relativně obyčejných vozidel, na kterých výrobci provedli bezprecedentní akt úprav, změnili je často k nepoznání a vnesli mezi automobilovou veřejnost pořádnou dávku kontroverze. V prvním dílu vás čeká pětka vozidel, která se podle nás povedla, ať už svým vzhledem či funkčností. Ve druhém díle se zaměříme na kreace, jež jsou myšlenkově prázdné a autům spíše uškodily. Takže, užijte si Top5 nejšílenějšího továrního tuningu dle Autíčkáře.

Renault Clio V6 

Obskurní Clio bylo jedním z prvních aut, která nás při přemýšlení na téma "crazy tovární tuning" napadlo. Ono se ani nejde divit. Přeměna městské nákupní tašky s koncepcí všechno vpředu na sportovní bestii, jež má naopak vše na opačném konci vozidla, je snad ta největší úchylárna, jakou lze provést. Těžko si představit ještě větší odlišnost výchozího modelu a jeho otuněné varianty. Uvažovali jsme, jestli do Top5 místo Clia neumístit jeho vzor R5 Turbo. Nakonec ale rozhodla pohonná jednotka. Upravený třílitrový šestiválec o výkonu 225k určený pro Lagunu a umístěný ve věci, která byla původně levnou krabičkou masového použití, je zkrátka cool. Přes zjev monstra a zvuk saně bylo Clio spíše…   no…   chtěl jsem napsat, nepříliš dynamicky nadané, avšak bylo vlastně odpovídající svému vzhledu a projevům. Tedy saň, monstrozně náročná na řízení, snažící se pokousat svého krotitele zcela nevypočítatelnými jízdními vlastnostmi. Varianta po faceliftu na tom už prý byla lépe. Jesti si chcete o Cliu počíst více, neváhejte a navštivte náš starší článek.

Dodge Charger Daytona / Plymouth Superbird

"Tati, tati, tady na státovce za městem se dneska jede NASCAR?" haleka mladý Wayne na zadním sedadle rodinného Suburbanu a otec za volantem se káravě šklebí na řidiče vozidla se špičatám nosem a obrovským křídlem, jedoucího vedle něj. Dodge Charger Daytona a Plymouth Superbird, věrné to kopie aerodynamických speciálů nejoblíbenějších závodů severoamerického kontinentu, vnesly na začátku 70. let mezi Američany směs averze a nadšení. Bohužel byla ve větší míře zastoupena averze a obě auta byla přijata dosti negativně. Výchozí vzory – Dodge Charger a Plymouth Roadrunner – se rozhodně nedají považovat za nudné krabice. Jejich vrcholné sportovní verze se hřmícími V8 však byly něčím, co Amerika do té doby nezažila. Aerodynamický kryt přídě, jiný panel zadního okna a křídlo tyčící se vysoko nad střechu způsobily, že se auta vůbec nepodobala svým genetickým dárcům. Zákazníci byli vzhledem natolik šokovaní, že omezené série obou vozů zapadávaly prachem v autosalonech a nejeden kus byl přestavěn na příkaz dealerů zpět do podoby výchozího modelu. Zjev čisté závodničky byl zkrátka příliš extrovertní. Paradoxní je, že ve sprintech na čvrt míle byly Daytona i Superbird pomalejší, než jejich "obyčejní" bratříčci kvůli nárůstu hmotnosti.

Citroen BX 4TC

Další zástupce našeho výběru pochází opět ze země šarmu, nepřesných převodovek a nefunkční elektroinstalace. Skupina B je dodnes považována za nejšílenější období automobilových soutěží a krom závodních oblud se stovkami koní a smrti mnoha výborných jezdců s sebou přinesla i homologační speciály určené pro provoz na běžných silnicích. Vlastně bychom celý článek mohli odbýt tím, že bychom tu nasmrkali Sport Quattro, 205 T16, Deltu S4 Stradale, bylo by hotovo…  Ale velmi jednotvárně. Jako zástupce vozidel vzešlých ze skupiny B jsme tedy vybrali jediný stroj. Ten sice v závodech moc úspěchů neposbíral, ale jeho design je zcela specifický a nezaměnitelný – Citroen BX 4TC. Standardní BX působí sportovně asi jako bavorský kroj. No a BX 4 TC působí…   jako by omylem narazilo do úlu zabijáckých včel. Ve skutečnosti jej zhotovila karosárna Heuliez. BX na steroidech bylo poháněno turbem přeplňovaným čtyřválcem 2.2 litru, jež poskytoval 200 koní a hranatý Citroen s ním atakoval stovku za 7,5s. Nejen na rychlostních zkouškách, ale ani na silnicích BX na homologační konkurenci nestačil, jeho dynamické parametry byly mezi partou jednoznačně nejhorší. Podélně uložený motor navíc jaksi prostorově nekorespondoval s karoserií BX určenou pro příčnou zástavbu pohonných jednotek. BX 4TC tak má větší přední převis a bylo prý beznadějně nedotáčivé. Tragédii dovršil totální nezájem zákazníků. Citroen nemohl udat ani 200 kusů potřebných k homologaci. Traduje se, že zákazníci si odvezli asi 85 kusů a zbytek vozů Citroen sešrotoval. Jenže, dnes pasem po designu a bodykitech, proto Citroen BX 4TC v našem výběru prostě nesmí chybět. 

Mercedes 190 EVO II 

Mercedesy 80. let byly konzervativní jako britská královská rodina. Usedlé tvary tvořené pravidelnými geometrickými linkami, snaha nevybočit z řady a působit solidně, avšak v žádném případě divoce či přehnaně. Naštěstí existoval seriál DTM, který přivedl na silnice jeden z nejodvážněji tvarovaných Mercedesů všech dob. Baby Mercedes – řada 190 – byl představen v roce 1982. Trvalo však celých 8 let, než světlo světa spatřila nejostřejší verze vybavená gigantickým křídlem, zvětšeným rozchodem (jež byl příčinou mohutně nastavených blatníků) a čtyřválcem, který svůj maximální výkon posyktoval v otáčkách zcela netypických pro tehdejší usedlé limzíny ze Stuttgartu. 190 EVO II byl zkrátka exot. Jeho dvou a půl litr produkoval 235 koní v 7.300 ot./min. a vzhled asociující samohyb holywoodského záporáka zároveň odrážel skutečný charakter jeho nositele. Z dvojice M3 E30 a 190 EVO II byl právě Mercedes tím autem ,které bylo nekompromisnější, brutálnější a těžší na ovládání. Alespoň tak jej popisují dobové testy. Dnešní AMG varianty sice mají mnohasetkoňovou výkonostní převahu, ale upřímně, připadají vám na pohled stejně vzhledově brutální a surově otuněná, jako 190 EVO II?

Ford Escort Cosworth

Jak by tady mohla chybět? Legendární Cossie s lopatou na zádi a turbem velkým jako koňská hlava. Auto, které si oblíbili pouliční závodníci a nekalé živly natolik, že začalo být veřejností vnímáno jako závadné. Představovat Cossie blíže je pro čtenáře autíčkáře jistě nošením dříví do lesa. Takže si shrňme jen to nejdůležitější. Celá pohonná soustava vypůjčená ze Sierry, velký turbokopanec, ještě větší turbolag a zcela největší ochota jednotky ke zvyšování výkonů do dvojnásobných hodnot oproti sériovým 220 koním. Escort Cosworth byl designově tak arogantní a vulgární, že obyčejné Escorty vedle něj začly samovolně korodovat. A narozdíl od všech výše uvedených aut, je pouze Escort možno považovat za zákazníky vřele přijatý model.

Náhradníci:

Výběr pouhé pětky byl dosti těžký. Chcete vědět kdo se nevešel? 

BMW E9 CSL – legendární batmobil možná z dnešního pohledu nijak extrémně nevypadá, ale ve své době byl unikátní. V Evropě tehdy takto nikdo "netunil"

Mitsubishi Lancer EVO VI - se všemi výdechy, hranami a otvory to je jenoznačně nejkomplikovaněji tvarované EVO. Na druhou stranu, EVO už je natolik tradiční a svým způsobem i okoukaný recept, že se zkrátka mezi top5 nedostalo.

 

PS: Zapomněli jsme na něco? Neváhejte nám to připomenout v diskuzi.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ti
Timie
01. února 2014, 14:54
0

Tak o tom Citroenu som vôbec nevedel. A vypadá fakt bizarne, no na druhú stranu, je to BXko... jednoducho krabicoid plný techniky. A ten obrovsý predný previs - to je hádam ten najväčší predný previs v porovnaní s dĺžkou auta, aký som kedy videl... :D

reagovat
Ei
Eiffel
01. února 2014, 15:16
0
Sn
Snowman000
01. února 2014, 15:28
0

Vzdy som mal slabost pre MG ZT V8, iked ten by sa skor dal kvalifikovat ako Sleeper :)

reagovat
Jo
Jose85
01. února 2014, 16:37
0

Vauxhall Chevette HSR-další homologační zvrhlost, v ČR známá asi jen díky Jeremy Clarksonovi a starší verzi HS :)
http://www.performance-car-guide.co.uk/images/L-Vauxhall-Chevette-HSR.jpg

reagovat
Ondra
01. února 2014, 17:19
0

To vypadá skvěle :)

Ho
Howly
01. února 2014, 17:37
0
reagovat
Vavris Vavrisovic
01. února 2014, 18:35
0

Tohle by si místo v 5ce rozhodně zasloužilo. Bohužel, nikdo z nás si nevzpomněl/nezná

Jo
Jose85
01. února 2014, 18:22
0

A spousta šílených věcí se nekvalifikuje, protože to byla jenom slepá ulička vývoje závodních speciálů-různý Group B pokusy:Escort RS1700,Alfasud Sprint V6,Peugeot 305 V6,dvoumotorová Lancia Beta Trevi...

reagovat
wl
wlko
01. února 2014, 21:43
0

a čo AC Cobra 427? základ z ktorého sa vychádzalo bol úplne prekopaný a finálny produkt je stelesnená brutalita :)

reagovat
Ondra
02. února 2014, 04:54
0

Dobrý postřeh :)

BobAsh
02. února 2014, 20:38
0

Ale na pohled to pořád vypadá jako AC Ace... jen s širšíma blatníkama.

Va
Vajt
01. února 2014, 22:17
0

Za mě Slk 55 amg... Bizardně sice moc nevypadá, ale dát do roadsteru velikosti MX5 véosmičku s obsahem 5,5 litru je docela úlet...

reagovat
Sn
Snowman000
01. února 2014, 22:48
0

Toto asi tiez nebude z najznamejsich...Nissan Stagea Autech 260 RS, alias Nissan GT-R kombi...
http://www.j-spec.com.au/SEVS/images/Nissan_Stagea_C34_1.jpg

reagovat
ma
mattbaylesa
02. února 2014, 22:34
0

To vypada hodne zajimave.

Honza Hamster Křeček
02. února 2014, 11:42
0

Není to sice tak brutální úprava celého vozu, jako u výše zmíněných, ale po přečtení titulku mě jako první napadlo zadní křídlo na AR 156.

http://www.aktualnivozy.cz/images/4013000/4012662/800x600/prodam-nebo-vymenim-alfa-romeo-156-2-4jtd.jpg

Podotýkám, že to opravdu není žádný aftermarket garáž tuning, ale originální příslušenství Alfa Romeo a montovalo se to na přání přímo v továrně.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem