načítám data...

Top 5: Nejšílenější digitální palubky

Na Autíčkáři máme všelijaké Top 5 velmi rádi, tahle pětice se však bude zaměřovat na něco trochu odlišného. Digitální palubní desky působí moderně a přetechnizovaně i v aktuálně prodávaných autech. Obvykle nepřinášejí žádný valný užitek, není se také čemu divit, překonat klasický ručičkový budík není zrovna jednoduché.

Zobrazit galerii

Na Autíčkáři máme všelijaké Top 5 velmi rádi, tahle pětice se však bude zaměřovat na něco trochu odlišného. Digitální palubní desky působí moderně a přetechnizovaně i v aktuálně prodávaných autech. Obvykle nepřinášejí žádný valný užitek, není se také čemu divit, překonat klasický ručičkový budík není zrovna jednoduché. Navíc v dnešní době je potřeba zachovat vysokou úroveň uživatelské přívětivosti a ergonomie a tak mnohé digitální řešení, ač obohaceny o grafické funkce, zobrazují pouze klasické ručičky na ciferníku. Jaké to bylo v době, kdy se ergonomie neřešila, platilo, že čím víc tlačítek tím lépe a že za každý neobvyklý tvar si zákazník rád připlatí? Tady je našich pět tipů.

1. Vector W8

Troufnu si tvrdit, že mnoho automobilových nadšenců ani neví, že nějaký Vector W8 vůbec existoval, natož že měl natolik kosmicky vypadající palubní desku. Designér interiéru neztrácel příliš času s umísťováním tlačítek na estetikou určená místa, pouze je nasázel do pravidelné sítě pravoúhlých tvarů a mezi ně vložil na svou dobu obří display. Ten dokázal zobrazit úplně cokoli od běžných údajů z voliče automatické převodovky nebo o množství paliva a spotřebě (opravdu nesympatické čísla, vzhledem k šestilitrové TwinTurbo V8 za zadními sedadly) až po pro sportovní auto nutné údaje o tlaku a teplotě oleje v motoru a převodovce. Velmi zvláštních tvarů je také volant, o to šíleněji vypadá u provedení v pštrosí kůži. Nesmí chybět ani prvky luxusní výbavy v podobě rádia s CD měničem, klimatizace nebo dokonce kompasu. Vector W8 totiž nebyl zrovna levnou záležitostí, ve své době se prodával téměř za půl milionu dolarů a tak se také není čemu divit, že vzniklo pouze 22 kusů.

 

2. Aston Martin Lagonda

Šílenství futuristického čtyřdveřového Astonu by samo o sobě stačilo ne na jeden, ale hned na sérii článků – dokonce i historie jeho palubek by vydala na pořádně dlouhý text. A ano, čtete správně. Lagonda neměla ani jednu, ani dvě, ale hned tři šílené palubní desky. První z nich, a také první digitální palubní deska vůbec, skončila poněkud neúspěchem, když se z předsériového kusu na představení novinářům vyvalil kouř. Všechno ale bylo napraveno, když studenty z Cranfield Institute of Technology při vývoji LED displejů nahradila společnost Javalina Corporation z Frisca v Texasu.

Systém LED obrazovek se však ukázal být, stejně jako dotyková tlačítka, příliš nespolehlivým, a tak byl u Lagond od poloviny Series 2 nahrazeny o něco méně exotickými CRT obrazovkami. Tedy, pokud můžeme za "méně exotické" považovat něco, co bylo původně vyvinuto pro stíhačku F-15 Eagle. Obrazovky zůstaly i v následující sérii, ale v té poslední, čtvrté, je nahradily běžnější a svým způsobem "obyčejné" VFD displeje, podobné jako známe třeba ze staré elektroniky, nebo z digitálních palubních desek, v té době tak populárních u amerických aut. Nicméně i tak si Lagonda zachovala něco ze svojí šílenosti. Ty displeje byly totiž francouzské…

3. Oldsmobile Toronado Trofeo

S příchodem čtvrté generace se Oldsmobile Toronado zmenšilo ve všech rozměrech a přišlo o osmiválec a tak se muselo snažit zákazníky nalákat na luxus a moderní technologie. Kožené sedačky jako standard, airbag, volant s integrovaným ovládáním klimatizace a rádia, ABS, bezklíčový vstup a tak nějak úplně cokoli, na co si vzpomenete. Aby toho nebylo málo, od roku 1989 si jej zákazníci mohli koupit s příplatkovým „Visual Information Center“, tedy velkou barevnou CRT obrazovkou umístěnou ve středu palubní desky. To samo o sobě by nebylo až tak kulervoucí, kdyby však nebyla dotyková. VIC mělo nespočet funkcí a hlášek, od různých chybových zpráv o nedostatku té které kapaliny, přes zobrazení informací o stavu oleje a termínu jeho výměny až po grafický ekvalizér nebo kalendář. Zároveň dokázalo fungovat i jako handsfree pro palubní telefon. To vše dnes působí už relativně běžně, ovšem před téměř čtvrtstoletím to muselo působit jako.. no, jako z budoucnosti.

4. Subaru XT 

Taky máte pocit, že většina Subaru, ač technicky jakkoli brilantní, je tak trochu designová nuda? Zvláště pak v interiérech dlouhou dobu převládaly různé odstíny od šedé po tmavě šedou a plasty s tvrdostí od velmi tvrdé do nestlačitelné. Ne však úplně u všech. Subaru XT mělo dokazovat technologický pokrok a novou éru a tak muselo přijít s něčím revolučním. Auto je přecpáno technikou, má přeplňovaný motor, výškově stavitelný vzduchový podvozek, pohon všech čtyř kol, asistent rozjíždění do kopce a spoustu dalších dnes již běžných záležitostí jako klimatizace nebo ABS. Akorát při návrhu interiéru to v Tokiu s tripem a lysohlávkami možná až trochu přehnali. Za ty roky jsme si zvykli na různé jednoramenné volanty od Citroenu a podobně, ale asymetrický výškově i osově stavitelný dvouramenný volant s integrovaným ovládáním rádia, to tady ještě nebylo. Na podobnou úroveň šílenství se dostaly i všemožné páčky, tlačítka, hýbátka a přepínátka. Dohromady jich je na palubní desce 40 a žádné z nich není umístěno s logikou. Digitální rádoby 3D  budíky s vozítkem uprostřed nápadně připomínají starou závodní arkádovou hru a volič automatické převodovky celý dojem šílenství jen dokončuje.

5. Renault 11 Electronic

Na první pohled normální hranatý Renault střední nižší třídy z osmdesátých let je ještě stále relativně běžné zjevení na českých silnicích a přitom modely s nenápadným označením Electronic mají k obyčejnosti velmi daleko. Vše rychle vysvětlí první pohled do interiéru a zvláště pak na palubní desku. Přístrojová kaplička ryze hranatých tvarů ukrývá displej digitálně zobrazující všechny běžné údaje jako rychlost, otáčky, stav paliva nebo také zbývající dojezd. Ovšem vedle předchozích zmíněných tahle digitální palubka působí trochu jako dětské nafukovací kladivo vedle atomové bomby. Až do chvíle než nastoupíte a palubní počítač vás hlasem (!) upozorní, že jste nedovřeli dveře. Ano, tohle auto opravdu mluví. Dokáže vás hlasem v několika jazycích upozornit na všemožné chyby od přehřátého motoru až po docházející benzín. V dnešní době dokážou některé hlasové zprávy vyčarovat úsměv na tváři, obzvlášť pak hlášení „Achtung, schäden in elektrische system“ s přihlédnutím k bájné nespolehlivosti tehdejších Renaultů.

 

Nutno dodat, že výběr byl opravdu složitý, protože podobně sílených digi palubek za dobu historie automobilového průmyslu vzniklo překvapivě dost. Pro ty, co jim ještě nestačilo je tento odkaz.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Bu
Bubák2
03. října 2012, 11:54
0

Krásný téma. A o Vectoru sem snil už jako malej kluk.

reagovat
Va
Vajt
03. října 2012, 13:03
0

No tak to jste mě zase dostali :D . Skvělé téma!

Nuda v interiéru je hrozná věc...

Jakmile jsem si přečetl titulek, napadl mě Civic 8G, ten interiér (zvlášť u CTR) je boží!

reagovat
Ne
Nedy
03. října 2012, 19:51
0

Skvělej článek! Vector jsem znal, ale že měl takhle šílenou palubku jsem netušil...

reagovat
Ti
Timur
03. října 2012, 19:52
0

Škoda, že je to jen TOP 5. Italové se v téhle oblasti taky dokázali vytáhnout,... 8-D

reagovat
Ma
Martin
04. října 2012, 12:01
0

No v Lagondě jsem kdysi seděl, a nepřišlo mi to tak úděsné :-) To některá vozidla s nápisem " maslo " mne vyděsila více :-)
článek super, jen více takových :-)

reagovat
bu
bucek
06. října 2012, 17:54
0

displey ktery byl ve wectoru pochazel z tanku m1a1
a uzasnou skoro digitalni palubku melo Volvo 480

reagovat
Gr
Greeny
07. října 2012, 15:44
0

díky za doplnění, to jsem opravdu netušil ani jsem se to nikde nedočetl :)

a díky všem ostatním za pozitivní ohlas :)

bu
bucek
07. října 2012, 19:41
0

no jasne a uzasnej clanek :-P
jenom tam byl jinej obrys na displeji neco malo o wectoroj tusim:-D

reagovat
Gr
Greeny
09. října 2012, 15:44
0

Lancia Orca tam není, protože byla jen koncept, jinak je to samozřejmě hodně šílená palubka :) a ze stejného odkazu jsem čerpal i já, viz. úplně poslední odstavec článku :)

to
torrente
07. srpna 2014, 16:01
1

Citroën BX digit byl taky slušnej úlet.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
12. prosince 2015, 11:58
0

A co třeba Corvette C4 z 80. let? Měl jsem možnost řídit a i dneska to vypadá neuvěřitelně futuristicky.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/32/db/a8/32dba844e68726a3413eb99e6d356470.jpg

reagovat
Lu
Lukas
08. září 2016, 07:20
0

Neni to sice digitalni, ale je to taky ulet:
http://m.imgur.com/gallery/65AzR9y

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem