Tesla je vlastně takový trabant! Po svezení v ní se dá říci, že se od sebe …až na pár drobností, nijak zásadně neliší. Stejně jako Trabant, i ji pohání zastaralý motor, protože elektromotory jsou služebně starší než spalovací motory a navázaly spíše na parní stroje. Vždyť také 100 km/h jel jako první právě elektromobil a 100 mil/h (a 200 km/h) parní stroj. Mezi spalovacími motory je podobně zastaralý i dvoutaktní motor Trabantu, byť v tomto směru je vlastně o něco modernější. Stejně jako Trabant má také Tesla vpředu falešný chladič, aby vypadala víc jako auto. A stejně jako Trabant, i Tesla přichází s jednou zásadní inovací. Zatímco Trabant byl prvním velkosériově vyráběným vozem s celoplastovou karoserií, Tesla je první velkosériově vyráběný vůz s plně automatickým řízením.
A to je asi největší tahák tohoto stroje, který je, uznejme, přeci jen o trochu sofistikovanější než Trabant. Jsem rád, že jsem jezdil Teslou jen chvíli, protože zvyknout si na automatické řízení je až moc snadné. Tesla sice s updatem firmware (ten se do Trabanta nahrává poměrně špatně) neumí už tolik věcí jako dřív, kdy byla schopná jezdit málem úplně sama, ale pořád toho umí hodně. Pokud není krize, řídí bez vaší asistence. Krizí je třeba předjíždění, prudké zatáčky, čí ztráta orientace. Předjíždění samotné je ale i tak zvláštní zážitek, položíte ruce na volant a dáte blinkr, to je všechno, o zbytek se postará Tesla. Jen občas zatrnete, jak blízko k ostatním autům se pouští. Bojí se míň než vy!
Největší pohoda je ale jízda po dálnici. Najedete do svého pruhu, nastavíte rychlost tempomatu, podržíte páčku a auto jede. Dokud má na silnici čáry, nebo výrazný obrubník a zatáčka nemá moc ostrý oblouk, jede. Zrychluje, zpomaluje, pokud se na vás někdo moc nalepí, umí uhnout a hlavně sama zatáčí. Pokud by D1 nebyla plná uzavírek, dojela by Tesla z Prahy do Brna sama. Autopilot je takový ten typ záludné věci, která vám vůbec nechybí, dokud ji nezkusíte.
Tesla si s vámi ráda povídá a pípáním a blikáním se vám snaží dát najevo, co se zrovna děje. I tady se Trabantu dost podobá, u něj se totiž musíte naučit spoustu druhů vrzání, chrčení, cvakaní a skřípání, abyste podle nich poznali, jak se zrovna Trabi má. Nejdůležitější je vždy určit, zda je nový zvuk propojen s nějakou nebezpečnou závadou, nebo ho můžete ignorovat. V tomto je Tesla lepší, protože má návod!
Vychytávek je samozřejmě mnohem víc. Ovládání většiny funkcí je sdruženo na mohutný dotykový displej, jemuž se opuštěný tachometr Trabanta, podsvícený žmurkající žárovičkou, opravdu nevyrovná. Vše je příjemné a intuitivní … někoho možná jen zklame, že Tesla jede v datovém roamingu, takže často má místo slušného připojení neslušné (rozuměj EDGE) a v prohlížeči si film z youtube za jízdy na D1 nepustíte. Ale na všechno ostatní je panel skvělý. Nastavení světel i světlé výšky (ta se umí sama zvednout třeba při příjezdu do města), střešního okna, prostě pohoda. Tady může Trabant konkurovat jedinou věcí: je to jedno z mála aut, kde se ze sedačky řidiče pohodlněji stahuje okénko u spolujezdce, než to na vaší straně. Prostě se natáhnete a v pohodě dosáhnete na kličku protějších dveří.
Dojezd Tesly a Trabanta je podobný. Na jedno nabití či natankování se dá při velké snaze ujet 400 kilometrů, když na to víc šlapete, spotřeba jde nahoru. Zajímavě je u obou aut vyřešeno nabíjení, respektive tankování. Ani u Tesly, ani u Trabanta ladné křivky karoserie nehyzdí žádné viditelné víčko ‚nádrže‘. Zatímco Trabant ji má rafinovaně skrytou pod kapotou nad motorem (což z něj dělá nečekaně bezpečné auto, protože nádrž při nehodě opustí vlastní vahou vůz a ten tak nemůže vybuchnout), Tesla má konektor schovaný v levém zadním světle. Zásuvka je klasická třífázová, takže by Tesla možná mohla v postapokalyptickém světě při troše úprav napájet cirkulárku.
Zrychlení má Trabant a Tesla srovnatelné, ovšem Trabant je schopný takto zrychlovat tak do třiceti kilometrů za hodinu (čímž se na pár vteřin stává jepičím králem městských křižovatek) a dál stejně rychle ztrácí, zatímco Tesla si to valí na dvě stě, ani neví jak.
Zbytek už je klasika, pohodlné sedačky, interiér připomínající jachtu, spousta místa a všechno na elektřinu. Tesla je prostě takový lepší Trabant. Ten má nepohodlné sedačky, interiér připomíná konzervu a na elektřinu je jen lampička, která má osvětlovat interiér, ale protože Trabant nemá ani spínač otevírání dveří, je lepší si svítit svíčkou.
Tesla mě skutečně uchvátila, ale na další výpravu stejně jedeme Trabantem!
Vůz Tesla Model S 85D k testu zapůjčila společnost Business Lease, která jako jediná v ČR nabízí automobily Tesla v rámci operativního leasingu. O jeho podmínkách a o tom, jestli je právě to nejlepší cesta k provozování elektromobilu, se dočtete zanedlouho v podrobném testu.
04. května 2016, 16:06
2
Ty jo, super článek! Přečteno na jeden nádech. Dan je stejně borec...
04. května 2016, 17:39
1
Dokonalý, klobouk dolů!
04. května 2016, 18:35
0
Super, povedené. Psaní mu jde 10x lépe než mluvení.
04. května 2016, 19:44
0
to já měl u Trabanta dokonce ty dveřní spínače, asi nějaká luxusní výbava. Ale to světýlko fakt svítilo hůř než hřbitovní svíčka. Sedadla mi přišly dobrý. Ve srovnání se škodou 105 suprový. Bylo to príma vozítko. Stovky kilometrů denně bych s tím asi nechtěl jezdit, to chce asi mít v hlavě něco jinak ale byla s tím sranda. Předjíždění škodovkářů v kopci, ty protažený obličeje :-) No, Tesla je holt opačná strana.
Mimochodem, 6. května ráno Muskovi startuje další raketa, zas na tom něco vylepšili takže by se snad mohlo zas podařit přistání na lodi.
04. května 2016, 22:33
1
Článek bezvadnej :)
Ale co mě pálí je ta RZ.. hergot to nikoho nenapadla mene bolestiva verze BL1-TESLA?
05. května 2016, 01:21
0
Pán z Business Lease nám říkal, že ano, ale někdo to při objednávání zvoral. Prý bude nová, přesně taková jaká píšeš :)
06. května 2016, 09:30
0
To samý jsem si na K&K říkal o RZ taky..
05. května 2016, 14:27
0
Ach jo - Trabant byl prvním velkosériově vyráběným vozem s " celoplastovou karoserií "
05. května 2016, 19:44
0
Pobavilo :D Vidno že Dan pracoval ako novinár, zjavne ako dobrý novinár, číta sa to veľmi dobre - podobne ako sa dobre počúvajú aj jeho prednášky. Len som čakal aj nejaký terén a výmenu motora. :/ :D
06. května 2016, 00:10
0
Ty jo Dane představ si to na expedici s teslou .... někde v pustině dojde baterka tak z kufru vyndáš obrovský šlapací dynamo. Sundáš Marka z Jawy posadíš ho k dynamu ať šlape a s Dominikou jdete v klidu hedat Radkovo pas :-)
10. května 2016, 15:01
0
Skvělý článek, dal mi vzpomenout na staré časy, kdy jsem ještě četl ABC :D :D ;-)
Bude Dan psát na autičkáři pravidelně? O.o :O (doufám že ano)
04. srpna 2016, 14:40
0
Dobrý den, už jsem tento dotaz položil u jiného článku, ale bohužel bez odpovědi, tak ho zopakuji i zde.
Prosím autora článku nebo někoho, kdo měl tuto konkrétní Teslu S 85D od Business Lease v testu, zda může napsat, jakou palubní nabíječku má? Zdali příplatkovou 22kW a nebo základní 11kW. Děkuji za odpověď a za pěkný článek.
04. srpna 2016, 15:26
0
Zkusím jim poslat dotaz, sám to nevím. Ale tipuju, že 22kW. Každopádně mám pocit, že při dobíjení z veřejných nabíječek se to nepozná - ChaDeMo dobíjelo rychlostí asi 50kWh za hodinu, tedy 50kW...
05. srpna 2016, 07:22
0
Děkuji za ověření přímo u Business Lease, pro informaci doplním : CHAdeMO je DC rychlonabíječka tzn, že se při nabíjení obchází palubní nabíječka a tím pádem její výkon nemá na rychlost nabíjení vliv. Výkon palubní nabíječky se pozná při "pomalém" AC nabíjení například mennekes 32A 400V od ČEZu (stojany mají dokonce display s grafem průběhu nabíjecích výkon) nebo běžné pětikolíky v rodiných domech. Pokud to s tohoto typu (32A 400V) nabíjí jen 11kW tak příplatkový dual charger neobsahuje. Nechápejte to špatně, ale trošku mě udivuje, že když jste testoval "dobíjení a dojezd" že tuto informaci nevíte. Jinak i Vám děkuji za hezký článek a těším se na jeho další část.
23. srpna 2016, 11:12
0
Z osobní zkušenosti již nyní vím, že tato Tesla od Business Lease má příplatkový dual charger.