načítám data...

Teorie nekonečného stáda aneb proč nám nestačí 200 koní?

Vánoce oficiálně nastanou až za 2 týdny, ale spousta motoristických fanoušků si prožila předčasné vánoce již v uplynulých měsících. Načala to oficiální cenovka Chevroletu Camaro na českém...

Zobrazit galerii

Vánoce oficiálně nastanou až za 2 týdny, ale spousta motoristických fanoušků si prožila předčasné vánoce již v uplynulých měsících. Načala to oficiální cenovka Chevroletu Camaro na českém trhu – chcete-li 432 koní a burácející V8, stačí vám na to milion a pár drobných.  Taková nabídka tu nikdy nebyla! Další sváteční událostí bylo představení faceliftu Hyundaie Genesis, který krom znatelně přitažlivějšího designu přídě přinesl i výrazné posílení obou motorizací. Tím hlavním tahákem (nejen) několika minulých týdnů, však bylo odhalení trojčat z FHI. Na Toyotu GT-86, Subaru BRZ a Scion FR-S se těšil motoristický svět více než 2 roky a mohutnost odezvy napříč internetem tomu odpovídala. Krom veskrze pozitivních dojmů ve mě ale tato premiéra zase jednou zanechala intenzivní pocit, že lidstvo neodvratně blbne. Z mnoha reakcí na sportovní trojčata by totiž neznalý Jožin mohl nabýt dojmu, že 200 koní je na 1,2 tuny těžké auto vlastně strašně málo.

Udělejme si pro začátek takový menší retrovýlet skrz uplynulých 60 let.

ROK 1954: Mercedes 300SL je jedním z nejlepších sportovních vozů své doby a stačí mu k tomu motor o výkonu 211 k.

ROK 1969: 2,4 litrový osmiválec produkující 195 koní je natolik potentní jednotka, že její umístění doprostřed krásné karoserie Ferrari nikomu nepřipadá jako pokus o vtip.

ROK 1976: Na sklonku karburátorové éry nastupuje třílitrová 911 SC se vstřikováním K-Jetronic a jejich 200 koní za zadní nápravou učí nejednoho majitele používat hnědé bezpečnostní trenky.

ROK 1987: 200 koní je vstupenka do motoristického ráje, protože se rodí ikona jménem BMW M3 E30.

ROK 2002: Civic Type-R EP3 patří ke špičce třídy hot hatch, nicméně jeho 200 koní bude v budoucích pár letech převálcováno téměř všemi novými konkurenty. Výkonový boom nabírá na obrátkách.

ROK 2012: Toyota GT-86 možná startuje renesanci malých kupé, ale 200 koní najednou nestačí, protože to má každý druhý dieselový hatchback.

Cítíte ten nesoulad? Nepřijde Vám to divné? Ještě před 25 lety vyvolávalo 200 koní pomalu neovladatelnou inkontinenci, potažmo i dnes je M3 E30 pro mnohé absolutním snem, a přitom mnohdy ti samí lidé žalostně přijímají těch stejných "ušmudlaných" 200, které přece ve čtvercové atmosféře od Subaru pojedou trapněji, než TDI na natural.  Tak si říkám, co se za tu jednu generaci vlastně stalo? Celosvětově se rozšířil gen Waltera Rohrla a na svět přicházejí pouze dokonalí řidiči, jež takový mrzký výkon neskonale nudí? Jsme už natolik povrchní, že nutně musíme mít v techničáku hodnotu výkonu a točivého momentu pro posuvnou lokomotivu, jinak bychom si připadali málo sportovní? Anebo za změněné vnímání může současná turbonabídka v kombinaci s přirozeně stoupající rozežraností, která rozmazlila euroovčanstvo do té míry, že vše co nenabídne vlnu točivého momentu od volnoběhu a zatlačení do sedačky na požádání, je jednoduše vnímáno jako pomalé? Těžko říct, každopádně k první možnosti bych se moc nepřikláněl.  Možná namítnete, že v průběhu let přece autům stoupala váha, která se musí výkonově kompenzovat, ale trojčata mají v základní verzi pohotovostní hmotnost 1210 kg, takže tímhl argumentovat nepůjde. Je snad 6,7s, které potřebovala ke zdolání stovky první M3 kratších, než 6,7s, které bude potřebovat GT-86? Uniká mi něco jiného? Je mi líto vážení, 200 koní je prostě stále dost.

Schválně, zkuste někde mezi městy  na silnici druhé třídy zašlápnout plyn do podlahy, a počítat dobu, než vás strach, či zatáčka donutí zpomalit. Když v 90. letech představil Saab model 9-5 Aero s funkcí overboost, ptali se novináři tehdejšího technického ředitele, jestli nárůst plnícího tlaku jen na 10 vteřin má vůbec smysl. Dočkali se ledově klidné odpovědi, že dýl to na silnici s plynem na podlaze stejně nevydržíte. A on to je fakt. Jenže doba pokročila a pokud se dneska po náhodné křeči v pravém lýtku člověk nedostane do vedlejšího okresu, působí to málem jako totální faux pas. Připouštím, že výkonu není nikdy dost a učinit z okolního provozu statické předměty zašimráním plynu, je moc příjemné, ale na druhou stranu strašně primitivní. Pouze o tupé akceleraci to přece není, trojčata mají být řidičské nástroje a ke ždímání podvozku v zatáčkách převýkonovanou bestii netřeba – což mě přivádí k další otázce. Zkuste se zamyslet: kolik lidí ve vašem okolí by vůbec dokázalo těch 200 ořů na zadku dokonale využít a povodit? Tím myslím opravdu dokonale a beze zbytku. Pokud to vztáhnu na okruh mých známých, napočítal bych je na prstech jedné ruky. Paradoxní (nebo příznačné?) je, že na nedostatečný výkon dští síru převážně ti, kteří sotva dokáží trefit 2 apexy za sebou. Nejdivočejší řacha, kterou jsem kdy zažil, se odehrála jednu letní noc kdesi v moravském podhůří a stačil na to K20 v Civicu Type-R. Z té jízdy mi div nezchlupatěl jazyk a přísahám, že kdyby tam tehdy byla M3 nebo třeba Focus RS, tak neujedou!

 

BR-Z, GT-86 a FR-S nechtějí a nikdy nechtěly omračovat akcelerací, jsou to přesně ty typy aut, kde si bude řidič muset rychlost poctivě odpracovat. To však ještě neznamená, že jsou pomalé. Stejně tak jako neschopnost přecházet do driftu na suchu na trojku není signálem, že motor má točivý moment vhodný leda pro kojeneckou trojkolku. S 200 koňmi na 1,2 tuny se nemůže konat žádná hanba na semaforech, není to tak nízká hodnota, že by dokázala zbytek auta poslala do kytek i kdyby byl superskvělý, točivý dvoulitr by se neměl ani zadýchávat v kopci (pokud nějaký expert nebude vyjíždět Pikes Peak na šestku). Zkrátka, kdykoliv bude řidič chtít, nechá okolní provoz v dáli za sebou a motor mu v tom nebude bránit.

Celá ta výkonová horečka, která se poslední dobou rozběhla, mi přijde v kontextu doby strašně absurdní. Evropa straší emisemi CO2, probíhá všeobecné humlování, Lacinové jsou předhazování davu jako exemplární nepřátelé lidu, konečně se zatočilo s osobou blízkou, všude zklidňujeme a retardujeme (od slova retardér) dopravu a do toho vyrábíme čím dál kultivovanější a výkonnější auta, která maskují rychlost po desítkách kilometrů a potlačují přirozený strach i u chorobně úzkostlivých jedinců. 150 km/h je dnes i v běžném hatchbacku nižší střední třídy naprosté piánko, u kterého se dá poslouchat vánoční gospel a při dodržování mimodálničních limitů má člověk místy pocit, jestli mu auto nezačne automaticky přehrávat ukolébavku. Ostré hatche jejichž výkon nezačíná číslovkou 3 už skoro nikoho nezajímají. Zrychlení na stovku, které bylo ještě před 10-15 lety zasvěceno pouze těm nejdražším plackám dnes běžně zvládají masová auta. Supersporty se předhánějí v honbou za vyšším výkonem a 700 koní není výjimkou. A do toho Venom GT protáčí kola ve 320 km/h, protože chudák řidič zapomněl zapnout protiprokluz. Skutečně to potřebujeme? Něco vevnitř mi říká, že lepší než superefektivní palice schopná propasírovat vnitřní orgány skrz kůži na zádech pokaždé, když si řidič ukuckne, bude rozumně výkonné auto, které však dá pocítit každý kilometr v hodině navíc.

Jak to vidíte vy?

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ri
riderhenry
15. prosince 2011, 15:09
0

Ja bych to postavil jeste do trochu jine roviny, i kdyz clanek je naprosto pravdivy a celkove vyborny - diky za nej ;) Vykonu sice neni nikdy dost, ale nekdo za nej musi zaplatit, a to nemyslim jen financni obnos pri nakupu, spolecne s naklady na provoz. S vyssim vykonem automaticky prichazi vyssi hmotnost, ktera zase zhorsuje dalsi vlastnosti. A jak autoruv vzor (nepletu-li se) rika, s vyssim vykonem jsi rychly na rovince, s nizsi hmotnosti vsude, nemluve o zabavnosti, o kterou jde u tohoto auta predevsim. Ano, mame materialy, jako karbon, jsme schopni delat auta lehka, ale budou pak levna, budou pouzitelna kazdy den a budou je lide masove kupovat? Popravde, bojim se toho i u tohoto modelu, i kdyz se vydal snad idealni cestou. Z Japonska prichazeji zpravy, ze mlade auta prestavaji/ly bavit, v Evrope mame vyse zminene ptakoviny + neotresitelnou popularitu znacek, jako je Audi, VW apod., nejlepsi "sportaky" jsou tu auta se silnym dieslem (mysleno v ocich siroke verejnosti) a kdyz se do kufru nevejde lednicka, tak je auto povazovano za neprakticke a v zivote nepouzitelne... No a vetsina benzinovych hlav zase nema na ucte nepotrebny milion. No, snad se pletu a svet je ve skutecnosti o neco mene zkazeny, alespon ten automobilovy :)

Osobne si myslim, ze lide dnes ridi jeste hur, nez driv, jelikoz se to po nich vyzaduje cim dal tim min a navic jsou premahani pocitem, ze v jejich novem, modernim aute se jim nikdy nemuze nic stat, takze nemaji potrebu rizeni resit, snazi se zdokonalit nebo nad nim alespon premyslet.

reagovat
Ta
Tafi
15. prosince 2011, 15:56
0

Absolutní souhlas. Celkově mi příjde machrování s koňma/kilowattama trochu o ničem. Je sice pěkný, že má nějakej Pepa 220 kobyl, když už neřekne že je má v dvoutunovým mercedesu. Sám vlastním Escorta RS Turbo z 86 roku, s "pouhýma" 132 koníkama, ovšem díky váze necelé tuny, si povodím s nadsázkou na co pohlédnu... Není to nikdy jenom o výkonu... svojí roli hraje i podvozel, váha a plno dalších činitelů :)... Díky za pěkný článek :)

reagovat
Pa
Pavel
15. prosince 2011, 16:48
0

Děkuji Vavrisovi za článek, tleskám. Děkuji riderhenrymu za komentář, taky tleskám. A cítím jistou úlevu, jelikož už jsem se obával, že jsem jediný, kdo nechápe tuhle studenou válku v honbě za výkonem.

Osobně se domnívám, že opravdu dobrých řidičů je stejné množství jako v minulosti, ačkoliv má dnes řidičák téměř každý. A to je možná jeden z kamenů úrazu. Dnešní vozy musí být výkonné, aby umožňovaly pohodlnou jízdu a bezpečné předjíždění, komfortní, aby dovolily trávit mnoho času za volantem bez zbytečné únavy, musí se tvářit sportovně, aby si člověk nepřipadal za volantem jako důchodce a je zde mnoho dalších požadavků. Jsou to požadavky, jejichž naplnění dovolí usednout za volant a cítit se zde příjemně širokým masám lidí. I těm málo šikovným, technicky nezručným a těm, pro něž je automobil jen dopravním prostředek a mnohdy i nutným zlem. Snad to nebude znít příliš radikálně, ale Ti, kteří si jako malí oblékali panenky, kopali s míčem, nebo hráli s pejskem a o autíčko nikdy ani nezakopli, by se měli vrátit k tomu co je baví a nelézt za volant. Pak budou moct výrobci automobilů nabídnout těm co zbyli automobily, které budou bavit pouhým řazením, vykroužením oblouku, svou složitou osobností, která nenaservíruje to nejlepší jen tak, ale řidič si to bude muset vydřít a zasloužit.

Je toho mnoho co by se dalo na podobná témata napsat. Pojďte se raději projet a udělat ze sebe lepšího řidiče.;-) Jen tak, z bodu A zase zpět do bodu A a to tou nejdelší a nejzábavnější cestou.:-)

reagovat
Ji
Jirka
15. prosince 2011, 20:22
0

200 koní je tak trochu meta, má je slušný diesel a průměrný benzinový turbomotor do 2 litrů objemu. Ale je to tím, že je může mít.
1. V dnešní době není zas tak drahé vyrobit 200 koňový motor - známe teorii spalovacího motoru téměř dokonale a není na ní de facto co vylepšit. Poslední revoluce v praxi je technologie Multiar a tipuju, že dlouho nic podobného nebude.
2. Lidí, kteří mohli mít v roce 70 200 koní pod kapotou žilo pár procent z celkové populace, dneska je to procento mnohem větší.
3. Vývoj pokročil v pneumatikách. Podívejte se, co má obuto ono zmiňované Ferrari a Mercedes a co má obuto dnešní běžné auto. Hodnota směrové odchylky dnešních nizkoporofiloých pneu a tehdejších diagonálních je dost odlišná
4. Zavěšení kol se dnes i u úplně obyčejných aut řeší složitěji, což přispívá k lepším jízdním vlastnostem
5. každé auto střední třídy je řidičsky "blbuvzdorné" za pomocí elektronických asistentů. V roce 70 by se 200 koňovým ferrari řadová blondýna ani nerozjela. Dneska sedne do cayene a je královna silnic.
atd. atd.

reagovat
De
Dejv
15. prosince 2011, 20:29
0

co k tomu dodat

reagovat
wy
wylly
15. prosince 2011, 21:08
0

No pravda že já osobně se nejvíc vyřádím v Cliu CUP, ale prodal jsem 436k abych mohl mít 580 :-D prostě proto, že to chci zažít.... :)

reagovat
Sk
Sklenka
15. prosince 2011, 22:05
0

Naprosto dokonalej článek, chvílema jsem zapomněl dejchat. Ale bohužel nebejt odkazu na JDM meetingu, přečet bych si ho až příští týden při nudě ve škole ... Nešel by zavést nějakej newsletter na maily? :)


Ale teď k tématu:

Když nad tim tak přemejšlim, tak ani já nepotřebuju další koně, mám Imprezu atmo nějakejch 118 šemíků když bylo novo, 1130kg a jediný na co si můžu stěžovat je to, že minulej majitel k autu dal 17tky, který se mi sice líbily, ale teď vim, že 16tky by odvedly práci stejně dobře a nesežraly by tolik výkonu. Kdo potřebuje 215/40 u takovýho výkonu, nemluvě třeba i o nízkoprofilovejch 15tkách ....

Vlastně jediný co bych chtěl na autě je špéra vzadu, prtž jsem jí chci prostě zkusit...

Když se nad tim zamyslim, tak vyšší výkon nepotřebuju. Na co? Na okresce se mi i s takovymhle výkonem za chvíli zelená řidičák, po dálnici jezdim 120 prtž mě to prostě naprosto nebaví a sprinty mě přešly ve chvíli, kdy jsem dohrál první NFS Underground....

Díky svejm koním můžu kdykoliv jet do města a nemusim brečet v kolonách, že mám milion koní a škube mi keramická spojka ....

Kolikrát ročně vlastně takovej maník v M3 nebo M5 zapne to svý dokonale vyštajlovaný tlačítko a pustí tam všechny ty osly do posledního kulháka???

Že 3x do měsíce? to možná jo, ale na 200 metrů před k*ndama na světlech....

Maximální výkon na okresky? 300, max 350 HP???

Proč tolik a proč ty koně stejně chci? :D ...

reagovat
Sw
Swen
15. prosince 2011, 22:31
0

Jako nemůžu než jen souhlasit s článkem i s komentáři. Osobně řídím Nissan Primera GT se 150koňma a na nedostatek výkonu si nemůžu stěžovat, auto má podvozek který se úžasně chová v zatáčkách motor nad 4000 táhne jak divej a ještě jsem myslim ani zdaleka neobjevil jeho limity a dá se s tim v zatáčkách ujet kde čemu:)

reagovat
ni
nickson
15. prosince 2011, 23:01
0

Kdysi o tom někdo takový jako Chris Harris nebo Steve Sutcliffe napsal sloupek. Do češtiny se to bohužel nedá plnohodnotně přeložit, ale bylo to něco v tom duchu, že když dneska někdo řekne "hnal jsem ráno cestou do práce svojí 911 na krev" tak prostě kecá. Protože 911 se v raním provozu ve městě na krev hnát nedá. Ale když totéž prohlásil ve studentských dobách o dejmetomu Renault 4, tak to prostě byla pravda, protože to bylo "na krev a gumu svlíklou z ráfku" v 60km/h.
Mluvím o tom pocitu vyždímat z auta maximum. A to jde v R4 lépe než v 911.
Měl jsem na pár dní 993 Turbo a půjčili mi na okruhu GT-R. Ani jedno auto jsem nedostal na 70%. A to jsem s oběma jezdil i smykem. Potřeboval bych s nimi víc času a hlavně milión na kontě na případné opravy karoserie :-))) Nejsem třasořiť, ale taky nejsem bezmozek.
Na druhou stranu můj nejlepší řidičský zážitek je moje zrezlá AE86 v Sosnové. Má 125 hodně unavených poníků...
VIVA GT86!!!

reagovat
ku
kuba
15. prosince 2011, 23:14
0

Výkon je podle mě dostačující. Já si ale myslím, že směrodatné je svým způsobem i to, jestli z auta máme, či nemáme respekt. Myslím že hodně lidí třeba po roce ježdění těch 200kobyl dokáže dostat téměř na hranu a bude si říkat, že by to přeci jen chtělo trochu víc. Podle mě by měl mít člověk při sešlápnutí plynu určitý respekt z auta, což 200koní nabídne. Otázka ale na jak dlouho...

reagovat
Bo
BobAsh
15. prosince 2011, 23:18
0

nickson: Ten sloupek byl od Harrise a byl založenej na použití slovesa "to dice". A překládalo se to kurva blbě, no :)

reagovat
sa
sakamoto
16. prosince 2011, 00:16
0

Peknej clanek a taky rozumny komenty. Ja byl hodne velkej skeptik tohoto celyho projektu(jeste furt trochu jsem) ze je to pojety hodne lifestove auto se snazi pusobit imidzovym dojmem, snazi se marketingem tezit z ae86ky atd.

Ja sem asi jedinej kterej nekritizuje vzhled jako malo vystredni/libivej ale spis naopak jako moc, klidne bych prijal aby to vypadalo jak morfovanej prius nebo auris neco nenapadnyho a pri dane hmotnosti vic prakticnejsiho, hatchback.
Doufal jsem ze bude pouzit min namahany 2l motor s max 160konma a ze vahu dostanou pod 1100kg. jednoduchy auto vybavou na urovni yarise spred 5 let.
prakticky proto aby si ho koupil clovek jako jediny auto na vsechno, jednodussi a min namahany motor proto aby mel dobrou zivotnost pri tvrdsim zachazeni a i kuli spolehlivosti. Proste udelat to tak jak tehdy udelali ae86ku, tohle je udelany presne tou filosofii jako byla udelana mr2ka co znamena ze to auto asi bude hodne dobre ale neni to nahrada za ae86. a potazmo je pro mensi okruh uzivatelu ktery si koupi jako druhe vozidlo.
Vytykam tomu treba hodne velky kola v serii. Zbytecnou vybavu. Ale mozna toyota prijde jeste se social clubsport verzi.
Ale chapu za takto to auto dostanou mezi vic lidi ktery daji na vzhled a image a hledaj pekny sportacek an ktery se dobre kouka. No prave odradi lidi ktery hledaj nenapadnou jizdni masinu.Ktera skupina je vetsi a prinese vetsi zisky necham na manazmentu toyoty.
Kazdopadne bych se rad projel a udelal si svuj nazor a podle toho se rozhodnu zda ji vzit nebo ne. Zatim to ale vypada na jedine nove auto ktere by u me proslo. A ta honba za nevykonem u me boduje teda mohlo to byt lepsi ale i tak to vypada slibne

V lehky zadokolce je 160ps na tunu na okreskach az az. :)

Podobne jako nicson nedam na starou kraksnu dopustit, jak i v ramci legalnich limitu dokaze bavit.
Ohledne aktivni bezpecnosti se nemuze novym autum rovnat ale ten faktor hodne ovlivnuje ridic, kdyz je ridic ochotnej autu naslouchat tak se tohle vse dorovnava a to dorovnavani tedy dostat z drsnyho, responsivniho, vybrujiciho, cukajiciho auta hladkou plynulou jizdu/flow(nejlip jeste na hranici adheze, ne za ni) me bavi nejvic. Je to zhruba jak na kole :)

reagovat
in
infinity
16. prosince 2011, 00:37
0

Problem je, ze drtivou vetsinu vozu nekupuji cternari/komentatori/hobby jezdci v starsich autech jako "my", ale lidi, kteri si od auta predstavuji uplne neco jineho...bohuzel kdyby to bylo tak snadne, tak by se dnes vyrabely same 86ky atd. Nabidku tvori poptavka...Je sice pekne, ze tady kazdy druhy, vcetne me, slinta nad 86kou, ci nad porsche GT3, ale kolik z nas si takove auto koupi nove od dealera? Ja teda bohuzel ne. I uspesne sportovni modely museji automobilky kolikrat dotovat. Proste je to o lidech, ze chcou uplne nesmyslne auta...a taky je maji. Kdyz jsem delal v servise, tak kolik jsem potkaval lidi, co svoje auto nemaji vylozene radi a berou to jenom jako nutne zlo dopravy...nebo si vybrali auto treba podle toho, ze melo dalkove zadni otevirani kufru a konkurent ne...

AD: Vykon...Jak tady jiz nekdo psal, auta se nam jiz nekrouti jak tortellini, prevodovky, spojky a hlavne prenos vykonu na vozovku a trakce je nekde jinde, nez treba v 70letech, proc tedy nevyuzit novych technologii? Vemte si GT-R...je to velky TANK, ale jezdi to jako vlak...to by proste pred 20 lety se seriovym autem s podobnym vykonem a vahou nebylo mozne...A rict, ze by to bylo lepsi, kdyby to melo treba 300 koni je asi nesmysl...U nekterych aut proste ten vykon je treba, tim samozrejme nemyslim nejaky koncernovy sportovni diesel...ale takovou mx5 bych si dokazal predstavit s vyssim vykonem...treba :)

A take mel nekdo pravdu, ze jet dlouho rovne plnej jde snad jenom na dalnici...na okresce nerealne. Mam cirka 210ps/t a ze bych v provozu to nejak vyuzil lepe nez treba 180ps/t se rict neda...jak se rika na rovince udelas 0.5s a na brdach a v zatackach nekolik sekund

reagovat
ca
cayman
16. prosince 2011, 08:00
0

Super pravdivý článek. A velkým důkazem jsou i lightweithy. Posadte normálního člověka co je zvyklí na 200 koní v normal autě a šup s ním do caterhamu.může to být jen základ roadsport a ten člověk nepochopí jak 125 koní může takhle jet. A to nemlvim o csr nebo x bow nebo další..

reagovat
Ne
Nedy
16. prosince 2011, 08:25
0

No musím říct, že jsem byl jeden z těch, kteří začali uvažovat, jestli je těch 200k fakt dost . Zvláště s přihlédnutím kolik koní má náš dieselový kombík nemluvě právě třeba o Genesisu, Camaru a spol.. Na druhou stranu měl jsem před časem půjčeného Boxstera a strávil jsem s ním krásný den na okreskách v okolí Berouna. A je pravda, že jestli jsem něco opravdu nepotřeboval, tak všechen ten výkon, který měl. Stejně tak si vzpomínám na 156, kterou jsem měl s 1,8 TS a skoro 150 koníkama. Ždímat na max ji na okresce v podstatě nešlo, nebo na to nejsem dost dobrý řidič. Takže mám-li to shrnout, děkuji za vrácení zpět do reality. Teď už jen doufám, že se mi podaří nashromáždit dost peněz, abych si jedno trojče mohl lehce jeté dovolit...

reagovat
wi
winie
16. prosince 2011, 09:57
0

Infi ma pravdu v tom, ze pro tohle auto je tady hodne slaba skupina potencionalnich kupcu. A z ty jeste ukousne neco MX-5 protoze je to kabriolet. Ale z globalniho pohledu si nemyslim ze prodeje budou spatne. Bude to dostupny image sportak, kde cilova skupina je mladej chlap do 35ti let, kterymu to bude stacit jako jediny auto a uprednostni ho pred mx prave kvuli pevny strese a teoretickejm zadnim sedackam.
Co se tyka vykonu, tak si troufam ale tvrdit ze ho plne nevyuzije ani 90% majitelů. Nicméně ještě nikdo z nás v autě nejel, takže netušíme jak hodně citelne má nastavenej podvozek. a dalsi vec je taky, že AP1 S2000 ma povest zabijaka a to auto na limitu umi ridit jen opravdovej ridic. a vaha? 1240kg jestli se nepletu a vykon 240 koni. kritizovat to bez toho abych se projel je nesmysl

reagovat
se
sedmicku
16. prosince 2011, 12:57
0

Když budu znát řidiče, kterému je 200 koní málo, auto o takovém výkonu skvěle vodí a má pod palcem tak to budu brát vážně a podmětně.

Řekl bych, že tenhle článek vznikl hlavně kvůli internetovým kowboyům, kteří jsou v běžném životě vytřepaní při větší rychlosti i z obyčejných aut ( raději si nepředstavovat jak by vypadali při řízení něčeho jako je BRZ ). Internet má jasnou výhodu v anonymitě, ale pak vznikají takové bludy.

Osobně mě nikdy nenapadlo, že by 200 koní nemohlo na ježdení stačit, pokud budu chtít nějaké žihadlo na blbnutí, někdy na okruh a podobně tak se taky asi budu dívat po silnějších autech ( nebo v mém případě po superlightech ), k běžnému ježdění, kdy si člověk sem tam povolí uzdu musí 200 koní stačit i v těžším a méně sportovním autě.

Na těch autech mi vadí snad jen jedna věc...až moc koní na ten obsah uvidíme jak na tom bude motor s charakterem, ale trochu se obávám ( ikdyž nejsem cílová skupina toho auta ).

reagovat
On
Ondra
16. prosince 2011, 13:28
0

sedmicku: Zrovna těch koní bych se nebál, po zkušenostech s Honďáckým motorem K20, kterému nedělá problém značnou část svého života ječet v otáčkách a přesto je velmi spolehlivý a mnoho Civiců type-R má už najeto kolem 200 tisíc km bez problémů. Samozřejmě je to boxer, u kterého je riziko poruchy možná o malinko větší, ale i tak...

Co se týče charakteru, věřím, že to bude na úrovni mnoha výtečných vysokootáčkových motorů, tedy že bude mít již v nízkých otáčkách velmi slušný točivý moment (něco jako M3 E46, která má ve 2000 otáčkách přes 80% maximálního točivého momentu) a dál to půjde krásně lineárně. Nicméně uvidíme jak to nakonec dopadne.

reagovat
ja
jagy
16. prosince 2011, 13:39
0

Ze je 200koni malo nebo moc? Kdo zna K20 200+hp, SR20VE 190+hp, atd. tak musi uznat, ze vykon staci na hodne rychlou jizdu na okresce. A ze by to bylo na ten objem moc? Takove vykony byly pred 15ti lety. S aktualni technikou bych se toho bal naprosto minimalne...
Ted uz jen aby ty ojetiny stale do 5ti let okolo 300tis. kc. :-)

PS: Daily jezdim P11 Primeru 130HP a s tim podvozkem se neskutecne bavim kazdy den, stale dokola... o vykonu to neni. Vetsi radost mi udela kombinace dobreho podvozku a brzd. :-)

reagovat
dr
drafi
21. prosince 2011, 15:42
0

Jasné jsou dvě věci - výkonu není nikdy dost a Japonci neumí marketing.
Kdyby ta tři auta měla 300 koní, což je dneska prostě v dané kategorii standard (pokud nemá být posláním daného auta jen cool design), tak to s tou hmotností třeba zadupe do země všechny HH a stane se z nich legenda.
Prostě napřed to chtělo pořádný turbo k launchi modelu a teprve poté uvést slabší motor (i když stále mně uniká, proč to není raději 1,6 turbo) pro ty, kterým bude stačit i to.

reagovat
On
Ondra
21. prosince 2011, 17:09
0

Drafi mně naopak uniká, proč chtít do malého lehkého auta co hrabe jednou nápravou turbomotor. A vůbec, není těch turb poslední dobou už dost? ;)

reagovat
Va
Vavris
21. prosince 2011, 17:46
0

drafi: A to je přesně to, o čem píšu :) Je to standard nařízený dobou, nemající však žádný logický a praktický důvod. Stejně jako úhel zakřivení banánu...

reagovat
dr
drafi
21. prosince 2011, 20:00
0

Tak především, když chci prodávat, musím se odpíchnout od aktuálního trendu, teprve s tím ho můžu začít měnit nebo posouvat. To bohužel Japonci dlouhodobě nechápou.
A proč bych nemohl chtít v malém autě turbo? Proč bych měl vyžadovat motor, který je potřeba drtit do bezvědomí, ale v běžném provozu se nedokáže pořádně ukázat a svezu se s ním jedině, když je dokonale zahřáté, abych mohl motor tlačit až do omezovače.
Motor lehce nadprůměrného objemu, řekněme do tří litrů, je prostě bez přeplňování bezzubý. U velkých motorů se už o nutnosti přeplňování dá diskutovat, takový objem obvykle jede slušně už s atmosférickým plněním.

reagovat
Bo
BobAsh
21. prosince 2011, 20:31
0

Drafi: A zaregistroval jsi, že GT 86 váží zhruba tolik co Fabia? Ono je sice pravda, že většina atmo motorů do tří litrů je poněkud bezzubá, ale to je do značné míry dáno tím, že jsou obvykle ve věcech, vážících tunu a půl, leckdy spíš dvě tuny.

GT 86 váží zhruba stejně jako MX-5. A silnější MX-5 se 160hp dvoulitrem sice není nějak epicky rychlá, ale pořád je to skvělý a úžasně zábavný auto. Nevidím důvod, proč by o 25% silnější věc měla trpět tím, že nemá turbo...

reagovat
Pi
Pierre Baguette
21. prosince 2011, 20:40
0

Tak to vyzerá, že táto stránka si u mňa zase raz šplhla, takýto článok mi hovorí úplne zo srdca. Je to len prebytok modernej doby, predháňanie sa číslami, marketing, nazvime si to všelijak. Ale naša Felicia so svojimi 55kW a hmotnosťou zápalkovej krabičky zas o moc viac výkonu nepotrebuje. Aj keď sa to nedá povedať o podvozku, ten je na to mzle, tak aleto je už na inú debatu... Inu, Vavris má u mňa zasa plusový puntík... :D

reagovat
On
Ondra
21. prosince 2011, 23:32
0

Drafi: Proč vyžadovat takový motor? Třeba protože je to zábava drtit jej do bezvědomí? A o zábavu u toho auta primárně jde, nebo se mýlím? Jinak samozřejmě, většina atmosferických čtyřválců bezzubá je, ale taky bývají v nezajímavých autech, nicméně když je schopné auto se skvělým dvoulitrem, tak je to častokrát větší radost, než s čtyřsetkoňovým osmiválcem...

reagovat
dr
drafi
22. prosince 2011, 01:04
0

BobAsh: tak tím se to vysvětluje - dvoulitr v MX-5 opravdu není žádný zázrak. Zrovna toto auto by v mých očích sneslo radikální posílení. Jinak Fabie fajn, ve verzi RS je to příjemně rychlé auto s živým motorem v rozmezí nějakých 3000 až 6000 otáček. Mezi 6000 a 7000 je to už chcípák (tam by atmosféra byla bývala předvedla asi víc), ale reálně není potřeba tak vysoko nikdy točit.
Ondra: podstata je asi v tom, že já se chovám k technice ze zásady (téměř vždy) ohleduplně. Motor, který je silný v nízkých a středních otáčkách, je proto pro mě lepší - dokáže pořádně jet i při malé zátěži a bez zbytečného namáhání extrémními otáčkami.
Navíc mně přijde trapná jedna věc - Mazdu 3 MPS považuju za jedno z nejlepších silných malých aut. No a tahle přemotorovaná předokolka nejspíš ujede sportovnímu kupé od Toyoty/Subaru vždy a na všechny převody od dvojky výš. Takové domácí japonské faux pax...

reagovat
Ot
Otes
19. února 2012, 11:02
0

A 330D E46 ti přijde rychlá? Do 180 jede stejně jak ta MX-5, akorát ten pocit je jiný, holt realita je jiná než subjektivní pocit...

Vi
Vinny
12. prosince 2012, 16:37
0

"I cf3ż teraz powiesz Niegdysiejszy Blondynie?"powiem, że rozpiętość barw rezacj wyklucza skojarzenie ich z jednym sybolem przez nieuprzedzone oko.Dla na będzie to pewnie zabawa, ale efekt zerowy!Lepiej zmniejszyć zakres.W dalszym ciągu wolę pomysł testigo, żeby zrobić biało czarne znaczki, plakietki z rysunkami Panf3w Niewolnika i Rossy. Dodałbym jeszcze koszulki, nadruki...Folie można kupić w papierniczym, wydrukować na prawie dowolnej drukarce.Potem nakleić na koszulkę, kurtkę, torebkę, teczkę.Od razu będzie promocja znaku, ktf3ry chcemy przeciez rozpropagować tak, zeby był kojarzony z naszą akcją. Kiedy zaczniemy? Nastepnym razem, czy za miesiąc wpadniemy na pomysł, żeby zaskoczyć Polakf3w kolorem kanarkowym.Pewnie, że można.Ale rezacj nie jako głf3wny akcent.

Bo
BobAsh
22. prosince 2011, 01:55
0

A co na tom, že Mazda 3 MPS dokáže Toyobaru bez problémů ujet? Na okreskách kolem Pardubic dokáže Ford Kuga 2.5T minimálně udržet tempo s Caterhamem Roadsport, pokud mu rovnou neujede. Přesto je Caterham naprosto famózní řidičský zážitek, zatímco Kuga je prostě jen malé SUV - sice výborné malé SUV, ale pořád žádná řidičská delikatesa.

Pokud pro tebe "zábavu za volantem" představuje snadno, bez námahy dosažená rychlost, pak pro tebe Toyobaru opravdu není a skutečně ti větší službu udělá dvoutunová, třistakoňová věc s turbem, sice bez zpětné vazby a zábavy, ale zatraceně efektivní.

reagovat
On
Ondra
22. prosince 2011, 06:59
0

drafi: No, ono vytáčení motoru při projížďce pro radost ještě není hned neohleduplná věc, při správné údržbě auta (častější měnění oleje, kvalitní palivo) to IMHO nemá zásadní vliv na výdrž motoru. Vycházím ze zkušeností s japonskými motory K20 či SR20DE, které i při větším nájezdu a častém ježdění u omezovače nemají problémy. A v Toyobaru by mohl být podobně trvanlivý motor.

reagovat
Ma
Martin
27. prosince 2011, 14:19
0

Mazlík má 175 koníků ( nebo tedy měl, když byl nový ), má na krku téměř 300 000 km, nějakých 17 metráků a nepříliš aerodinamickou kastli z pořádné švédské oceli. K dálnici to mám cca 18 km zatáček mezi poli a přes jednu vesničku. Pokud chci, nedostane se přede mne téměř nikdo ( ano, posledně mne dostal řidič v šestkovém BMW, ale trvalo mu to skoro polovinu cesty, a když mne předjel, vystrčil z okna ruku a zamával ), zato na dálnici, tam se situace okamžitě mění :-) dám si tempomat a tachometrových 140 a v poklidu se nechám předjet i rozpadajícím se favoritem. Obvyklými zoufalci bývají řidiči oktávek s různými naftami pod kapotou. Na rovince mi mizí v oblaku černého kouře a v první zatáčce by je předjel můj děda ve Škodě 100 :-) Tvrdil, že 85 % zatáček se dá projet 60 km/h :-) před 30 lety , na diagonálních pneumatikách a v autě, jehož koncepci už dnes drží jen Porsche. Většina lidí to dnes dokáže jen díky ABS, ESP , 4x4, ..... a já nevím čemu všemu ještě a spousta to nedokáže ani s těmito pomocníky, tak k čemu 200 koní ?

reagovat
Co
Colombo
28. prosince 2011, 21:09
0

Světe div se,v 60letech stačilo k pohybu vpřed stádečko 30poníků kroceno bubnovými zpomalovači.Tenkrát se pojmem rodinný vůz hrdě označoval Fiat 600,VWbrouk,či Citroen 2cv,leč lidsvo je společenstvo chamtivé,nenasytné, deroucí se dravě vpřed,takže do 5ti let všichni jezdíme v 3tunových SUV s nejméně lodním agregátem. Potom prosím opatrně,až někoho z našich stařečků potkáte před nárazníkem šinouce se vlídně vstříc ubíhající krajině,kterou vnímáte pouze coby rozmazanou šmouhu.Díky

reagovat
Ma
Martin
29. prosince 2011, 13:54
0

A pokud by jste někdo chtěl zažít ADRENALIN, půjčte si původní Fiat 500, jede max95 km/h, ale vydržte v něm nesundat nohu z plynu v zatáčce a vsadím se, že se vám do úst vejde banán napříč :-))) Co se přemotorovaných SUV týče, řídil jsem Escalade, ale nějak jsem si nedokázal vymyslet, jak bych takové auto využíval - do terénu škoda, navíc příliš vysoké, dlouhé,... na dálnici příliš vysoké, nenažrané,... do města neohrabané :-)) ale svoje kouzlo mělo :-))

reagovat
On
Ondra
29. prosince 2011, 14:38
0

Martin: Řídit Fiat 500 musí být neskutečná radost, snad se jednou poštěstí :)

reagovat
Ma
Martin
30. prosince 2011, 09:53
0

Určitě jo, jezdí jich tu ještě dost, a taky 600 a 850, ale tam už byla vyšší rychlost i zástavba, ale sám jsem je nikdy neřídil, snad jen 850 Coupe, ale to bylo o něčem jiném a pak taky, o těch 6 km se nedá říci " jezdil jsem s " :-)))

reagovat
Ea
Ease
08. ledna 2012, 12:37
0

Článek je super a úplně s ním souhlasím ;) nicméně jsem stejně rád, že jsou auta výkonově slabá, ideální i ta silnější a nejsilnější, i když jejich potenciál málo kdy využijeme naplno, jsou tady a baví nás, už jen tím, že jsou a čteme o nich, sníme o nich a když je štěstí tak se svezeme.

reagovat
On
Ondra
08. ledna 2012, 12:41
0

Ease: Jo, tohle je ideální pohled na věc :) A někteří řidiči samozřejmě využijí i více koní

reagovat
Ma
Martin
12. ledna 2012, 07:49
0

To je fakt :-)) víc koní je většinou lepší :-)) jednou jsem jel na jednom koni a ještě dnes mne bolí celý člověk, když si na to vzpomenu :-))

reagovat
ka
karf
15. ledna 2012, 11:21
0

Jezdím mimojiné na motorce (Cagiva Raptor 1000) s litrovým dvouválcem s cca 110 koňma na kole. A říkám "chybějící koně jsou nahrazeny šílenstvím řidiče 8-)" To platí vždy a všude :)

reagovat
Ku
Kuban
13. dubna 2012, 12:27
0

s vyšším výkonem nejsi rychlejší na rovince, neb zase ta hmotnost, nebo převodovka.....

S vyšším výkonem roste hmotnost, to je většinou fakt. Ovšem s tím aby jsi byl schopen jet i v zatáčkách stejně rychle nebo rychleji, je klíčem právě ta hmotnost. Ta hmotnost není vyšší kvůli těžšímu motoru, ale kvůli rozměrům, větší rozvor, rozchod, lepší těžiště, širší gumy, větší kola, tužší pružiny, robustnější tlumiče, vše proto, aby se s hybností vozidla dalo pracovat a bylo možné s energii v zatáčkách pracovat....

Váha je sice etalon sportovnosti, ale mnohdy vyletí výkon tak vysoko, že je zapotřebí zvýšit hmotnost. Třeba už i kvůli akceleraci. Nemít zatíženou potřebně nápravu a protáčet kola je taky sranda. Nižší váha není opravdu vždy ku prospěchu....

Ale zajisté namítneš, že stačí volit tlumiče, proužiny z lehkých slitin a vzácných kovů, ale tak nebuďme zase až příliš velcí hnidopišši. Zůstaneme u toho, že s větší váhou se hůře pracuje, nevyplývá z toho automaticky, že se s ní jezdí pomaleji :-)

reagovat
La
LarsTurms
18. dubna 2012, 12:38
0

Zdravim, diky za perfektni clanek, diky kterymu jsem nasel tuhle stranku.

Ziju v Australii, a zatimco tady jezdi upraveny Supry, Sylvie, Skyliny, V8 Holdeny a podobny auta s vykonama hodne pres 300 koni, tak ja mezi nima vysmatej klickuju ve svy MX-5 s min nez polovicnim vykonem. A nemenil bych.

Na dalnicich se tady jezdi nechutne pomalu a vsude jsou kamery, a na okreskach jsem skoro stejne rychlej jako oni (pokud to zrovna neni do kopce:-)) a pritom si uziju kopec srandy. Na okruhu jsou samozrejme mnohem rychlejsi, ale musi brzdit driv, dupnou na to na rovince, po dvou kolech uvari brzdy, pak musi brzdit jeste driv a nakonec si mysli, ze potrebuji jeste vic vykonu. Pro vetsi vykon potrebujou vetsi turbo, vetsi spojku, vetsi diferencial, sirsi gumy, vetsi brzdy, coz znamena vetsi vahu a potrebu jeste vetsiho vykonu atd... S tim, co dovoli moderni pneumatiky a elektronicke sytemy bude vykonejsi auto (na tunu) vzdycky rychlejsi, ale to neznamena, ze zabavnejsi...

reagovat
Ve
Venca Brtek
25. března 2013, 12:25
0

Cajk...
Mě příjde 200koní uplně tak akorát... Mám 155koní v 1250sedanu a je to přesně tak že si člověk neřekne že to auto je pomalé... 200koní v GTV turbo je taky super,ale vzhledem k váze přísahám že na mé oblíbené okresce je ten 155koňovej sedan rychlejší.. Na druhou stranu,dnes se možná moje stádo rozroste o dalších 250koní.-).

reagovat
krab
22. srpna 2016, 13:26
0

Náhodou jsem kliknul na tento už dneska starej blog. Vybavilo se mi jak jsem v té době něco v podobném duchu napsal na "konkurenční" driversweb , a jak zajímavý je jak to člověk vidí dnes s odstupem. Jedna věc je ta, že jsem si Toyobaru dodnes nepořídil... Měl jsem možnost jí celkem dostatečně asi 2x vyzkoušet a I když ze mě tehdy sršelo nadšení, bylo to nadšení a ... lehké zklamání. A to zklamání je doopravdy motor. Nepochybně jsem mezi těmi co nedokáží využít potenciál na plno ani Toyobaru a dokonce ani MX5tky, kterou jsem měl ve 2 exemplářích v minulosti, a to ta stará NA "mrkačka" 1.6 byla tedy opravdu líná! Problém s těmi 200koni u Toyobaru je jinde. Pominu-li fakt, že v různých testech naměrili tomuto boxeru často spíš hodnoty kolem 180koní je jeho projev, charakter a zvuk. Ono to vzbudí polemiku a nelibost, když to napíšu, ale ten motor nemá tolik štávy a charakteru kolik by se mi zkrátka líbilo. Vidím paralelu s MX5 NC se kterou jsem jezdil asi přes 2 roky a I když motor GT86 je lepší, točivější, má výkonovou špičku nad 5500 otáček, nakonec jsem si jí nikdy a pravděpodobně kvůli tomu nepořídil. Je to subjektivní, je to malicherné a svým způsobem pokrytecké! Auto které by ze mě udělalo lepšího řidiče se mi zdá málo ostré a chtěl bych ho býval ještě peprnější aby ta propast mezi řidičem a schopnostmi auta byla ještě větší! Nesmysl, ale tuším že mnoho z nás to cítí podobně.
Na druhou stranu jsem moc rád za to že se dodnes tohle kupé vyrábí a prodává, stále k němu nevznikla podobná konkurence ve třídě. Duo MX5 ND a Fiat 124 jsou trošku jinak zaměřené, Abarth 124 bude patrně pecka, ale myslím je o dost dražší a co jiného se dá dnes koupit? Nové auto, zadokolka, kupé a cenovka do 800tisíc? Hmm, BMW bohužel nic takového nenabízí a ta značka se taky dost mění a vůbec, zkrátka možná jedině 124ka Spider s oturbenou 1.4 může představovat zajímavou alternativu.
Já jsem dopadl tak, že jsem zůstal věrný víkendovým projížďkám ve svém 40let starém anglickém kupé, u kterého rovněž nevyužívám schopnosti na maximum, ale baví mě už pěknou řadu let řídit. Letos jsem tedy ovšem na Toyobaru měl fakt pořádný zálusk. Několik měsíců jsem neustále řešil jestli koupit mírně jeté nebo o dost jetější Cayman a nebo zda najdu ještě něco dalšího? A jak to dopadlo? Nákupem výrazně levnějšího avšak krásného exempláře Z3 Coupe :) Auta kvůli kterému vlastně píšu toto. Vzpoměl jsem si, jak ačkoliv v mnoha ohledech dokonalejší a lepší "Toyobaru" neumí konkurovat v čirých zážitcích z jízdy v 18 let starém coupé od BMW s klasickým řadovým šestiválcem.
Přijde tedy na mě opravdu "čas" GT86? No, divil bych se kdyby k tomu dřív nebo později nedošlo....

reagovat
ra
radek85
21. prosince 2016, 18:48
0

ehm, jaká všechna auta dostupná v evropě z druhé ruky mají poměr výkon/váha 200k/1tuna? jde jedině o prorvání vnitřností zkrz kůži na zádech...nechápete moderní dobu, chce to prostě až tak brutální zrychlení, aby to vyvolalo hnědé trenky, a to gt86 a bratříčkové fakt už nevyvolají, lidé mají totiž jednu nepříjemnou vlastnost, schopnost se adaptovat.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem