načítám data...

Ptejte se Vojty: Rodinný dostavník

Život motoristův není vždy jen o zábavě za volantem. Někdy je i o praktičnosti za málo peněz. A tahle auta jsou jejím vrcholem...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V rubrice Ptejte se Vojty šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky. Máte nějakou vlastní? Pište na redakce@autickar.cz!

Zdravím celou redakci :)

Váš magazín už nějakou dobu sleduji a zaujala mne kategorie "ptejte se Vojtů". Vzhledem k tomu, že i já teď řeším dilema co se vozů týče a vaše názory mi přišly ve většině případů rozumné a objektivní, rozhodl jsem se že i já učiním dotaz.
Mám početnou rodinu a chystám se koupit rodinné MPV. Váhal jsem mezi vozy P 807, Citroen C4 GP, Citroen C8, Mazda MPV, Honda Stream a Kia Joice. Rozpočtem se potřebuji vejít cca do 60 000,- za vozidlo + 15 000,- na případné opravy. Měl jsem možnost využívat dva různé modely Grand Voyageru a považuji je za výtečné vozy, ale o americkém železe nechce má lepší polovička ani slyšet. Rovněž nepřichází v úvahu varianta Transporter, chceme vůz co možná nejvíc podobný osobnímu vozu a ne dodávce.


Má představa zahrnuje benzinový motor, zadní dveře posuvné, dostatek pohodlí a ideálně japonce, tím by se ovšem výběr dost zúžil, takže asi budu muset od některých podmínek upustit. Horkým favoritem pro mne je C4 Grand Picasso a Mazda MPV. Manželka se přiklání buď k Mazdě nebo Peugeotu 807. (proti francouzům rovněž nic nemám). Shodli jsme se na tom, že nám nesmí do domu Fiat, Ford a Renault. Co se mne týče, kdyby Honda FR-V nebyla mimo můj cenový strop neváhám. Doufám, že jsem to nenapsal moc zmatečně a zároveň doufám, že jsem neobnovil, téma, které byste už někdy řešili. Pokud mi někdo dokážete objektivně poradit a vozy posoudit a porovnat, případně přihodit vlastní varianty, budu moc rád.

Předem děkuji za pomoc.

Ondra

Tvůj dotaz je skoro až osvěžující tím, že se v něm ani jednou nemluví o radosti z řízení či zábavě. Často totiž zapomínáme, že auto nám může dělat radost i jinak než jen tím, jak moc si užijeme za jeho volantem – leckdy dokáže přinést největší potěšení to, jak je auto užitečné a praktické. A skutečnou výzvu dělají z tvého výběru doplňující podmínky, jako je cena či vyřazení celé řady z “obvyklých podezřelých”. Pojďme tedy vnést trochu světla do výběru levného a prostorného MPV…

Hned ze začátku musím ocenit, že se ve tvém výběru nevyskytuje snad žádné z aut, které většinu lidí napadnou jako prvními. Aniž bych chtěl nějak hanět trio Volkswagen Sharan, Ford Galaxy a Seat Alhambra, snižovat kvality zakladatele třídy, Renaultu Espace nebo snad dokonce zavrhovat americké minivany jako Chrysler Voyager a Dodge Caravan, je při tvém rozpočtu docela rozumné vyhnout se populárním modelům. Zatímco trio Sharan-Alhambra-Galaxy je praktické a proslavené německou trvanlivostí, jeho popularita zejména mezi “voziči aut” či taxikáři znamená, že budeš těžko hledat exemplář za rozumnou cenu, který neurazil přinejmenším jednu cestu ze Země na Měsíc. Navíc jsou vozy SAG relativně malé a postrádají tebou kýžené posuvné dveře. Renault Espace je na tom lépe s dostupností, ale o to horší má pověst co do spolehlivosti – a nejde jen o pověsti. Minivany od koncernu Chrysler jsou relativně spolehlivé a geniálně prostorné, ale exempláře do 60 tisíc korun tě budou stavět před těžkou volbu mezi čtyřválcovým dvouapůllitrem s manuální převodovkou, která k velkému MPV zkrátka nesedí, nebo poněkud nenasytnými šestiválci. Kdyby byl rozpočet o něco vyšší, byla by však pofaceliftová verze s do podlahy sklopnými sedačkami stow ‘n’ go velmi lákavou variantou.

Z tvého vlastního výběru můžeme ihned vyřadit C4 Grand Picasso, která se do něj s cenovkami vysoko přes 100 tisíc korun a absencí posuvných dveří patrně dostala náhodou. Zbylé dva francouzské vozy jsou však mnohem zajímavější – stejně jako SAG jde o výsledek společného podniku více automobilek, souhrnně zvaného Eurovan. Vedle Peugeotu a Citroënu se ho účastnil také italský Fiat a jeho luxusnější koncernová odnož Lancia. Všechna tato auta sjížděla ze stejné výrobní linky, takže můžeš do výběru zcela bez obav ze spolehlivosti zařadit i Fiat Ulysee a luxusnější Lancii Phedra. Všechny čtyři modely se vyráběly ve francouzském Valenciennes a poháněly je motory z produkce PSA. Zvláště lépe vybavené varianty a zejména pak místy až opulentní Phedra jsou neobyčejně příjemné a pohodlné vozy, a s naftovými čtyřválci 2.0 či 2.2 HDi (u italských variant značeny JTD) jsou poměrně rozumným kompromisem mezi výkonem, spotřebou a spolehlivostí, i když je nutné se smířit s potenciální “prokletou trojicí” commonrailových motorů (vstřikovače, čerpadlo, turbodmychadlo). Benzínové čtyřválce u nás téměř nejsou k sehnání a se šestiválci to není o mnoho lepší. Pokud tě však netrápí spotřeba, může být právě V6 ideální cestou k luxusnímu rodinnému vanu. Nevýhody? Přesně ty, které čekáš. Eurovany jsou podle zkušeností majitelů i podle nájezdů, které běžně mívají prodávané exempláře, poměrně trvanlivé – to ale neznamená, že tě neumoří opakujícími se drobnými závadami.

Hledáš-li především spolehlivost a namísto jižanské útulnosti se smíříš s asijsko-americkou strohostí interiéru, možná budou lepší volbou některá ze zbylých aut na tvém seznamu. Zvláště zajímavým kompromisem se jeví být Mazda MPV, která může jako jedno z málo MPV nabídnout i cosi na způsob zajímavých jízdních vlastností či požitku z řízení. Jako bonus nabídne mechanickou spolehlivost, negativem oproti franko-italským konkurentům pak typicky mazdovská náchylnost ke korozi. Z hlediska trvanlivosti a solidnosti tak ve výsledku může být nejlepší volbou posledně zmiňovaná Honda – byť vzhledem k velikosti ostatních alternativ bych volil spíše větší Shuttle či Odyssey – nebo populární a téměř věčná Previa. Problém obou však bude v o něco komplikovanější dostupnosti dílů, jejich vyšší ceně a servisní náročnosti spojené s absencí specializovaných mechaniků.

A jaký je tedy verdikt? Hledáš-li pohodlí a hezký interiér, a jsi-li ochoten se smířit s povrzávajícím interiérem plným šotků, vol Lancii Phedra, Fiat Ulysse, Citroën C8 či Peugeot 807. Baví tě řídit a nechceš se toho vzdát? Nevadí ti boj s korozí? Mazda MPV! No a pokud rád volíš něco výstředního a trvanlivého, potom tu máme americké Toyoty či Hondy, jako je Previa a Shuttle.

Je ale dost pravděpodobné, že jsme na něco zapomněli – takovém případě nám však bezpochyby poradí naši čtenáři v komentářích pod článkem…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

MG
MGRR
29. dubna 2016, 10:19
0

Previa AWD & Multivan & Rodius AWD
Jezdím často s dětmi přes hory CZ/DE

1. Měl jsem nový multivan T5 (a mám z toho žaludeční nevolnost, jen o tom tady píšu - stál desítky tisíc na servisu, jen chvíli vždy jezdil, velmi brzy zase rozbitý)
2. pořídil tehdy počátkem roku - hledal jsem jí dlouho: AWD Previi + LPG (nechal jsem jí vyvařit nalakovat od oken dolů, namontovat nové sekvenční LPG, dvě sady nových kol, tlumiče, výfuk, lambdy) a pořád mi zůstal po vrácení Mulťáku balík peněz. Babča Previa za tři roky ani jedinkrát neselhala, na ledě a sněhu v kopci a sklonu jezdí násobně lépe než má A6 Quattro. Na druhé straně Krušných hor je to tady samá zatáčka, 20km serpentýn jedna za druhou a Previa se chová úžasně. Ano, žádná image, ale na tu kašlu. Navíc LPG za 11-14kč je prostě fajn :)

3. Rodiusy AWD používám jako pracovní, dodáváme na ně díly a opravuji je. Nejsou sice moc hezké, ale kdo Rodius má, nedá na něj nikdy dopustit. Obrovské, spousta místa, motory OK, převodovky také. Jediné co se prodává jsou brzdy, čepy řízení, a na počkání repasuji mezinápravové převodovky (lidi jsou prasata, u čtyřkolky každá pneu jiná, každá jinak nafoukaná, sbíhavost na kaší, tak se vytahá řetěz a při prukém rozjezdu od 150.000km chrastí, přeskakuje. Je to jen nepříjemný zvuk, jinak vše funguje). Lepší je automat, manuál točí zbytečně moc a má dvouhmotu. Převodovky drží, motor může mít jediný problém při lemplovském tankování a pak mají 100% problém ti, kteří po koupi začnou používat "drahá" paliva a srajdy jako aditiva - prostě vám to rozpustí šlem v trubkách a stěnách a vstřiky si poškodíte. Je to tak vždy.

reagovat
Honza P
29. dubna 2016, 10:53
0

Zajímavá zkušenost, Previa a Rodiusy jsou jaký rok výroby?

MG
MGRR
29. dubna 2016, 10:27
0

Tady je dětí Préviáček :) má webastíčko, takže mají děti děnně do školy teplíčko a LPG tím pádem sepne okamžitě. Jinak LPG sekvence Tartarini funguje dokonale, za tři roky stála kontrola celkem 500kč, benzín jednou za rok +-1.000kč (webasto nádrž hat extra). http://album.volny.cz/show_image.php?file=/m/mgrover/885575d3dafaa2593557363c14d7bada_print

Měli jsme ještě novou Siennu, ale žijeme na horách a přimrzali mi dveře (byli elektrické).

reagovat
Honza P
29. dubna 2016, 10:54
0

Link nefunguje. "-unauthorized-"

Ma
Machy
29. dubna 2016, 10:43
0

No, já bych doporučil Delicu, ale do 60 to bude hodně těsné... navíc je jen RHD...

https://autodata24.com/i/mitsubishi/delica/delica-l400/large/d0656bcb80d3f046f31d589e6614fcc8.jpg

reagovat
Ma
Machy
29. dubna 2016, 10:46
0

Nebo pak jedine levnejšího eu pribuzneho Space Gear 2WD a nebo korejského sourozence Starex....

Nebo pokud majitel chce jeste neco extravagantnejšího, tak Subaru Libero...

Ale ani jedno z výše uvedených se nemuze rovnat s pomerem cena/rok vyroby s clanku vedenymi

ra
rainero
29. dubna 2016, 12:40
0

Ak znesiete Koreu: Kia Carnival.

reagovat
whitenight
29. dubna 2016, 15:44
1

nejnespolehlivější auto na světě?

Adam
29. dubna 2016, 13:00
0

Řek bych, že ste zapomněli na Hondu Stream, protože když jí použijete na obrázku, člověk by čekal, že bude zmíněná v článku ;) :D

reagovat
Redguy
29. dubna 2016, 13:54
0

Chtel soupacky vzadu.

BobAsh
29. dubna 2016, 15:38
0

Je zmíněná v dotazu, v odpovědi zmiňuju, že kvůli velikosti by měl chtít Shuttle/Odyssey.

Trinom
29. dubna 2016, 15:53
0

Co takhle Nissan Serena?

reagovat
Vo
Vorlosup
12. března 2017, 21:31
0

Serenu máme doma. Jako všechny Nissany té doby trpí na korozi. Máme s 2.3 je to motor serie LD (motory odvozené od Mercedesu) a je to nesmrtelná věc, seč s velmi skromným stádem proklatě nezničitelných mul! Dokud motor má olej, vzduch a cokoliv co hoří (v jisté době i rostlinný olej), jede! Dalo by se říci, že je to skoro autíčkářské MPV, mid-ship koncepce, pohod zadní nápravy většinou s LSD, ale zabijákem "zážitků" za volantem je převod řízení, který vám na parkovišti udělá z rukou vánočku, náklony karoserie v zatáčkách až za roh a horší řazení (přes metr dlouhá lanka k převodovce, která je až za předními sedadly). Jinak s tímto motorem je to blbu vzdorné vozidlo. Pokud při rozjezdu se dá místo první stupně ten třetí, není to téměř znát :D

Ja
James
29. dubna 2016, 17:25
1

Fiat Multipla samozřejmě, s jakoukoliv motorizací. 1.6cng je nejpohodlnější - je zvýšené, díky těžkým flaškám v podlaze nedrncá a přitom má nízko těžiště, motor má měkčí chod než JTD, díky kratší převodovce je to poměrně živé, rozhodně víc než by člověk očekával od obyčejné 1.6 v MPV. Ale JTD jsou také povedené, jsou živější díky krouťáku a trochu vyššímu výkonu a oproti CNG ještě nižší váze.

Nezávislé zavěšení i vzadu, díly za pár kaček všude po vrakáčích, pořizovací cena kvůli vzhledu stlačená nízko, velmi dobré jízdní vlastnosti díky krátkému rozvoru a velké šířce bez převisů, nejvariabilnější interiér ze všech, je to dlouhé jako Fabie takže bezproblémové parkování, super výhled všemi směry, oproti jiným MPV nízká hmotnost, pozinkovaná kasle nemá tendence hnít, povedené řazení i dobré řízení, 3 PLNOHODNOTNÁ místa vpředu (nebo prostřední sklopit a pak mít extra širokou loketní opěrku-stoleček / nebo se dodávaly i s lednicí a skladovacím boxem namísto prostředního sedadla.

Na kecy jak je to hnusné je potřeba se vykašlat, a sám si to prolézt a něco málo s tím najet, teprve pak to soudit. MPV si lidi nepořizují kvůli kráse a dělání dojmu, ale kvůli určitým očekávaným vlastnostem a ty tu beze sporu jsou. Úvahy jak Fiat hnije a jak je nespolehlivý jsou už docela nějaké ty roky zcestné.

Nevýhody: vzhled (je to jen o zvyku - mne neuráží poslouchat že jezdím autem z kindervajíčka nebo pro invalidy), u nejstarších ročníků choulostivá zadní náprava, CNG při vyšších nájezdech může vyžadovat nějaké investice do servisu, chybí 6. rychlost - hlavně u 1.6, krátký kufr (ale díky tomu je auto zase krátké a tedy se s ním dobře parkuje, chybějící objem kufru lze suplovat vyndáním jedné ze zadních sedaček nebo jejich posunutím víc dopředu, pokud vzadu jezdí jen malé děti), slabší brzdy - hlavně u těžké 1.6cng, nekvalitní degradující plasty v interiéru.

Je to zkrátka funkcionalismus mezi auty - auto navržené zevnitř ven - a proto to mám rád a už mám dvě, JTD a CNG.

A pokud to pochválil i Jeremy v TopGearu, tak to možná taky něco znamená. ;)


reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
29. dubna 2016, 17:43
0

A proc manzelka zavrhuje toho Voyagera? Co do prostoru a pohodli bude hledat konkurenci tezko.

reagovat
Bi
BigDaddy
29. dubna 2016, 21:17
0

mela z ameriky strach co se dilu tyce, nicmene nakonec jsme se shodli a Voyagera mame doma :)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
30. dubna 2016, 07:44
0

Dostupnost dilu na Ameriky je naprosto v pohode, jen obcas musis tyden-dva cekat, nez dorazi ze Statu. Jaky je ten diesel nevim, kazdopadne at auto slouzi. Myslim, ze je to fakt peknej, stylovej a pohodlnej kocar. :-)

Bi
BigDaddy
29. dubna 2016, 21:15
0

Děkuji za rozebrání mého dotazu a velmi profesionální odpověď - nakonec jsme mezitím koupili Grand Voyager III 2.5 TD (chtěli jsme 3.3 V6 benzin ale byl problem sehnat dobry kus v manualu, automat je draha legrace :))

reagovat
ha
habanero
29. dubna 2016, 23:00
0

Tak to bylo rychlý... Ať to jezdí !

pbkarvina
30. dubna 2016, 08:07
0

mám grand voy IV, ceny dílů ujdou, mám novší motor CRD který nemá dobrou pověst, ale je na tom lépe jak TD. Pokud třetí generaci, možná i čtvrtou, podíval bych se po krátkém voy s benzínem 2,4, byla by to lepší volba než 2,5TD, ale už je naoupeno, tak držím palce

BigBang
30. dubna 2016, 21:06
0

Pokud vim, tak aspoň ty 2.5TD (VM) ve Voy neměly problémy s chlazením jako Cherokee :D

pbkarvina
01. května 2016, 12:50
0

měly, akorát v tom cherokee se motor uvařil rychleji, protože s tím lidi jezdili terén nebo tahali lavety s auty atd. Jinak pokud to člověk nebude honit, zatěžovat a hlavně, pokud si bude hlídat teplotu, chladicí kapalinu, termostat atd. tak to bude ok.

Je
Jelass
03. května 2016, 23:05
0

O 2.4i je známo, že nejsou tak spolehlivé jako 3.3i, navíc spotřebu jsem měl do 13L a trošku to i jelo, navíc v kratší a lehčí MkIII/IV, já měl MkV. Za kolik bude jezdit ta 2.4i...? Imho nesmysl.

BigBang
04. května 2016, 17:10
0

pbkarvina: ok, další poznatek ;) a já mám taky jeden - známej si od jinýho známýho koupil XJ. Tomu „prvnímu“ to pořád vařilo, druhej známej to dal nějakýmu maníkovi, kterej tam něco „potunil“ a od tý doby ani v terénu nemá problém s přehříváním.

pbkarvina
05. května 2016, 20:17
0

Jak jsem psal, hlídat teplotu je základ, potom to fungovat bude. Co s tím udělal, dal větší chladič, vrtule?

BigBang
08. května 2016, 11:37
0

Něco prej upravoval na bloku či hlavách, ale to je asi všechno, co k tomu vím...

Je
Jelass
03. května 2016, 23:02
0

Tohle nemá východisko,. Je to smutný, ale tady se musí došetřit. Eurovan je kasička, možná koupit 806 apod., které se dají sehnat i v relativně dobrém stavu, nebo teda, Berlingo apod.

Previa a díly. Nebude jich potřeba hodně, ale když už něco, bude to raketa. Měl jsem Corollu, i tam byl něco oříšek. Bohužel Voyager 3 bude taky na kaši.

reagovat
pbkarvina
05. května 2016, 20:22
0

Asi mas recht, ze 3,0-3,3 nebo 3,8 budou na tom lépe jak 2,4, já to psal v souvislosti s 2,5TD



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem