načítám data...

O kafi, autech a motoristické novinařině

Ještě nedávno jsem ke kávě neměl v podstatě žádný vztah. Stejně jako většina lidí jsem nezkoumal, jakou značku která restaurace používá, její chuť jsem zásadně přebíjel spoustou...

Zobrazit galerii

Ještě nedávno jsem ke kávě neměl v podstatě žádný vztah. Stejně jako většina lidí jsem nezkoumal, jakou značku která restaurace používá, její chuť jsem zásadně přebíjel spoustou mléka a cukru, a na balíčcích kávy v obchodě jsem hledal nápis "100% arabica" jen proto, že tak by to prý mělo být – ne proto, že bych to snad na chuti poznal.

Potom jsem ale objevil kouzlo dobrého kafe. První krok jsem udělal, když jsem si domů pořídil mlýnek a začal kupovat zrnkovou kávu. Najednou jsem s obrovským překvapením zjistil, že se ta hnědočerná tekutina dá vypít i bez příměsi mléka a cukru, a že dokonce může nabídnout jakýsi požitek, místo aby sloužila jen povzbuzení organismu nebo jako příležitost ke společenské konverzaci.

"K tomu, abych si začal každodenní kafe opravdu užívat, stačilo jen začít se trochu zajímat o to, co a kde kupovat"

Druhým krokem bylo pátrání, jestli není možné koupit něco lepšího, než nabízí prodejna kávy v nejbližším obchodním centru. A zjištění, že se dá (tady, pokud by vás to zajímalo) koupit kvalitní, čerstvě pražená zrnková káva za cenu nižší, než na kolik vás v nejbližším obchoďáku přijde vakuovaný balíček čehosi, použitelného k výrobě břečky, následně ředěné mlékem a mohutně přebíjené cukrem.

Nemám doma stroj na espresso za desítky tisíc, ale překapávač za pár stovek a podobně drahý mlýnek. Nechodím pro kávu do nóbl obchodu, ale do ošuntělého skladu na okraji Holešovického přístavu. K tomu, abych si začal každodenní kafe opravdu užívat, jsem nemusel utratit víc peněz – stačilo se jen trochu zajímat o to, co a kde kupovat.

Ptáte se, co to má společného s auty? Úplně všechno. Už bych nedokázal spočítat, kolikrát jsem slyšel větu: "Ale já nejsem žádný závodník, jako vy motorističtí novináři, na to moje ježdění to úplně stačí." Obvykle zazněla v reakci na mé úpěnlivé přesvědčování, aby dotyčný nesměnil své těžce vydělané peníze za nějaký zcela tragický počin, jako Opel Antara nebo "ášestka na eslajn podvozku".

Po pravdě řečeno, samozřejmě stačí. Když se nad tím zamyslíme skutečně racionálně, stačil by Renault Thalia, v tuto chvíli (pokud vím) nejlevnější auto na našem trhu, téměř každému. Pojme pět lidí, nějaká ta zavazadla a celé to přepraví z místa na místo rychlostí, při které nebude zásadní brzdou provozu. Což vlastně dělá z Thalie výborné auto.

"Pokud máte směnit několik let tvrdé práce za hromadu železa, je jen to nejlepší dost dobré"

Ale stejně jako většina z nás nepije tu nejlevnější Standard směs a nejí výhradně čínské polévky za 3,50 ani rybí prsty po desti korunách za balení, nekupuje si většina z nás ta nejlevnější auta. Můžeme tomu říkat třeba rozmazlenost moderní doby nebo požitkářství, ale prostě se nechceme spokojit s tím, co jen splní naše základní potřeby. Chceme víc, chceme komfort, rychlost, chceme se za volantem cítit dobře, odpočinout si a "dobít baterky".

A v tu chvíli už přestávají existovat auta, která "stačí". Pokud máte směnit obnos, který odpovídá několika měsícům nebo dokonce rokům tvrdé práce, za hromadu železa na čtveřici gumových obručí, je jen to nejlepší dost dobré.

Ne, neznamená to, že bychom všichni měli jezdit stejnými auty. Objektivně "nejlepší" auto totiž neexistuje – ani obecně, ani v dané třídě. Stejně jako existuje káva dobrá, špatná a vynikající, jsou taková i auta. A stejně jako jsem se dočetl, kde koupit dobrou kávu, ale už sám na svých chuťových pohárcích musím vyzkoušet, jestli mi bude více vyhovovat brazilská, kolumbijská nebo třeba kubánská, vy se můžete dočíst, která auta jsou dobrá a která jsou špatná, ale vybírat z těch dobrých to, které bude nejvíc vyhovovat vaším potřebám, požadavkům a choutkám, už je na vás.

"Kvalifikací motoristického novináře není závodní licence, ani časy na okruhu"

Protože tenhle článek čtete, jste s největší pravděpodobností benzínová hlava a tak vám nejspíš neříkám nic nového. Ale pokud jste v Údolí benzínových hlav noví, nebo vám tenhle článek dal někdo přečíst, protože by se vás mohl týkat (a byl bych rád, kdyby to udělalo co nejvíce čtenářů), zamyslete se nad tím, co vám chci říct.

Když jsem začal se svým hledáním dobré kávy, nic jsem o kávě nevěděl. A po pravdě řečeno, ani teď o ní nevím o moc víc. Ale tím, že jsem naslouchal lidem, kteří o ní něco vědí a pro které je vášní a nikoliv jen doplňkem k zákusku, jsem objevil, že si kávu můžu skutečně užít, aniž bych musel utratit horentní sumy. A poprvé jsem začal mít kafe doopravdy rád.

A s auty je to stejné. Možná máte pocit, že motorističtí novináři jsou banda automobilových závodníků, pohybujících se kosmickými rychlostmi, a že jejich závěry nemají pro "obyčejné řidiče" žádný význam. Ale kvalifikací motoristického novináře není závodní licence ani zajeté časy na okruhu. Samozřejmě byste měli umět řídit, abyste tuhle práci mohli dělat. Ale mnohem důležitější je schopnost vystihnout, jaké to které auto je. Stejně jako milovník kávy dokáže napsat stovky slov o vůni a chuti té které kávy, zatímco já se zmůžu tak maximálně na konstatování "hmm, dobrý kafe", dokáže motoristický novinář vést dlouhé tirády o citu v řízení, reakcích na plyn, tuhosti pružin nebo posazu za volantem.

"Ani povinnosti otce rodiny neznamenají, že byste měli rezignovat na radost z řízení"

Je možné, že stejně jako já nemám ani ponětí, co by měla být "hedvábná chuť kávy" a už vůbec si nedokážu představit, jak by mohla mít chuť kafe "plný tvar", ale poznám dobré kafe od špatného, vy nemusíte mít představu, co to vlastně je ten cit v řízení nebo se nedostanete do situace, kdy byste u předokolky vyvolali přetáčivost ubrání plynu.

Ale i když nedokážete jednotlivé nuance pojmenovat, dokážete poznat dobré auto od špatného. Projížďka v Lotusu Esprit vám ukáže, že auto, které si s vámi "povídá" je zábava řídit i když jedete podle předpisů – a je jedno, že jde o supersport. Pár desítek kilometrů po okreskách za volantem Mazdy MX-5 nebo starého BMW vám ukáže, že řídit pomalé auto rychle přináší mnohem větší uspokojení než naopak. Odpoledne strávené na nákupech v centru s Fiatem Panda přinese zjištění, že zábavné auto nemusí být drahé. A výlet na hory s naftovým Accordem v kombíku nebo Fordem Galaxy vás dokáže přesvědčit o tom, že ani povinnosti otce rodiny neznamenají, že byste museli rezignovat na radost z řízení.

"Na dobré auto vám stačí měsíční výplata a na jeho provoz kapesné"

Stejně jako dobrá káva, ani dobrá auta nemusí být drahá. Jen musíte vědět, co a kde hledat. Jedním z nejoblíbenějších aut Chrise Harrise, bývalého redaktora Autocaru a Eva, jehož garáž obvykle zdobí přinejmenším jeden supersport, je Peugeot 205 1.4 XS. Auto, které s trochou hledání pořídíte za měsíční výplatu a jeho provozní náklady by unesl středoškolák s nepříliš štědrým kapesným.

Život je příliš krátký na to, abyste pili špatnou kávu a jezdili špatnými auty. Dejte si tu práci a najděte si ta dobrá. Věřte mi, stojí to za to…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pa
Pavel
30. dubna 2012, 17:43
0

Skvělý článek, myšlenky dle mého gusta. Díky za něj!

reagovat
Ma
Marek
30. dubna 2012, 18:31
1

Tento článek musím dát k přečtení rodičům a prarodičům, a budu doufat, že pochopí mé dosavadní a budoucí činy, spojené s auty.

ho
honza
01. května 2012, 13:39
0

snazim se jim to vysvetlit uz 10 let ale je to naprosto marny snad tvoji budou mit vic pochopeni
jo a existuje nejlepsi auto na svete,to ktery si clovek udela sam

zd
zde.
02. května 2012, 11:35
0

Super článek, díky, je to tak jak píšeš :-)

reagovat
85
850R
02. května 2012, 12:00
0

Přesně jak říkáš/píšeš, jsem na tom stejně jak s kávou, tak s auty..bohužel momentálně je jen na kafe, ale rituál namlít kávu čerstvou, vyčistit mašinu, shánět co nejlepší vodu, a na konci si vychutnat skvělý kafe má spoustu společnýho s přístupem k autu pro radost.. taky s ním člověk nejezdí neustále na hraně, ale snaží se každou jízdu užít podle nálady..a mimochodem díky za tip na pražírnu, to musim vyzkoušet..

reagovat
Bo
BobAsh
02. května 2012, 12:26
0

Pokud jsi zvyklej na kafe z DoubleShotu nebo od Frolíka, je dost pravděpodobný, že to bude krok zpět (já jsem záměrně ani jedno nezkoušel, nechci se stát závislým na kafi za 300,- deset deka. Ale poměr cena/kvalita je imho bezkonkurenční...

85
850R
03. května 2012, 09:54
1

No, řekněme že jsem možná noob, na běžnou spotřebu kupuju podle momentální chuti a nálady zrnkovou ve starbucks. Zatim ji chuťově nic nepřekonalo a zkoušel jsem i dražší, ale neuspokojily. Netvrdím že je nejlepší, ale co slíbí na obalu, to splní, navíc je každá odrůda přesně popsaná odkud je, jakou bude mít chuť, jak silný kafe to je, jaký podtóny..a sedí to. Ono hodně záleží i na mašině, resp. na tom jak si sedne mašina s kávou. Protože když jsem svoje kafe dal do plně automatickýho DeLonghi, tak se to nedalo pít, zatímco na obyč pákovým co mám doma je skvělá. tož tak..

Ma
Martin
03. května 2012, 11:30
0

Článek super :-) Kafe sice nepiju ( nějak mi nesedí ta hořčina a nevoní mi ), jsem čajař, neboli jak v Nipponu dí - piják ča, ale v principu je výsledek stejný :-))
Ale pokud by nějaký kafař měl snahu ochutnat dobrý čaj, mohu doporučit Japonský zelený "Budha " . Je jemný, ale přirozeně sladký, při 3 -tím nálevu bych už skoro řekl až příliš. Jen opatrně s nákupem, nechtějte 5 deka a pod, ale řekněte si " za 100 ", nebo tak. Za tuhle částku pořídíte asi 1,5 deka, což je přibližně na 3 x 1,5 l konvičku. Cena za kilo se rovná ojetému autu :-(

reagovat
Da
Dad
04. května 2012, 03:10
0

no, to mam rad na tomhle webu, ze se tu resi auta dobra k rizeni bez ohledu na to zda jsou nova, ekologicka, usporna nebo cool. To je prekvapive vzacne.

reagovat
Co
Colombo
04. května 2012, 12:08
0

Do některých věcí člověk musí dozrát (káva, jazz, staré automobily) aby je plně ocenil. Těším se na článek o červeném víně..

reagovat
Ma
Martin
04. května 2012, 13:48
0

:_D jo a jen takl mimochodem, je tu naprodej Trumph Dolomite sprint v oranžovo černé za 48 000 :-) víc jsem bohužel z auta nezaregistroval, snad jen, že motor zní celkem slušně, ale výfuk na tom nebude nejlépe a že je to pravostraňák :-( pasovala by mi k němu třebas Frankovka z Kobylí :-))

Co
Colombo
05. května 2012, 09:04
0

Tohle bych šacoval na hlt skotské Bodie..

Ma
Martin
07. května 2012, 13:00
0

mám raději Irskou, třeba Mc Cullogh

Bo
BobAsh
08. května 2012, 00:54
0

On existuje nějakej dobrej (nebo aspoň špatnej) důvod proč vlastnit Dolomite Sprint?

Co
Colombo
09. května 2012, 21:26
0

Třeba 1.série profesionálů??

Ma
Martin
10. května 2012, 06:14
0

No je krásnej :-D, dnes už klasik :-D a kromě jiného - v záležitosti na motoru dost dobrej poměr výkon/váha, vyvážené jízdní vlastnosti a za ty peníze dost slušnej počinek krásného veterána.
jo, a ještě jeden : je krásnej :-D

Ma
Martin
12. května 2012, 13:40
0

BobAsh: Tak jen tak okrajem k Dolomite Sprint:
Klasický vlk v rouše beránčím - tenhle naoko spořádaný rodinný sedánek s čumákem připomínajícím Pontiaky to s dvoulitrovým 4 válcem dotáhl na 190km/h při zrychlení 0-100 za 8,4s, což není ani na dnešní poměry špatný výkon, natož v letech 73 - 80, kdy byl vyráběn. Jeho specialitou bylo 16 ventilů ovládaných jedinou vačkovou hřídelí a svíčkami ve středu hlav válců. Motor měl takový výkon, že se výsledně musely vylepšovat veškeré komponenty auta. Nemálo zajímavá je i skutečnost, že vychází z modelu Triumph 1300 z r. 1965, což byl jediný Triumph s náhonem na předek. K přestavbě na zadokolku došlo v závislosti na velikosti motoru v letech 1970-73, paradoxně nejdříve nejslabší verze 1300,pak 1493 (1500) a posléze již Dolomite 1850. Měl pohodlné sedačky, tlusté koberce a palubku obloženou dřevem. Dolomite Sprint pak navíc křiklavý dvoubarevný nátěr - většinou žlutočerný, bíločerný, nebo již zmiňovaný oranžovočerný. Existovalo prý i pár vozů coby "miniverze Rolls Royce" s ručně zhotovovanou karoserií, luxusní kůží a obložením z ořechového dřeva. Nepřítelem bylo bohužel skrblictví Leylandu co se týče použitých materiálů a tradiční ledabylá výstupní kontrola. Přežívající auta jsou ale stále ozdobou veteránských soutěží a ve skutečném provozu prý i nadále " terorizují" motoristický svět :-D
Mít na to prostředky, pak by jeden jistě spočíval v mé garáži, hned vedle Peugeota 505 GTi :-D
Cena 40 000, za kterou jsem auto viděl, se mi zdá celkem přiměřená, ale stav byl evidentně před rekonstrukcí :-( Vzhledem k tomu, že bylo vyrobeno téměř 180 000 aut všech verzí, nemusel by snad být problém ani s náhradními díly.

reagovat
sp
spajda77
14. ledna 2015, 13:38
0

K tomuto článku se velice rád vracím. Jen škoda, že se vytratili fotografie.

reagovat
BobAsh
14. ledna 2015, 14:04
0

Zdá se, že je trpaslíci při přechodu na nový systém ukradli u mnoha starších článků. Pokusíme se to nějak pořešit.

Ku
Kuba330i
20. srpna 2016, 15:16
0

Článek bomba, naprosto souhlasím... a jakožto kávový nazzi... www.plantaznikava.cz ochutnáš, podlehneš :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem