načítám data...

Nechcete umřít? Kupte si velké SUV!

Obliba SUV kvůli jejich údajné bezpečnosti je v motoristickém světě často vysmívána. SUV přeci větší jen vypadají a vyšší pozice posádky je vyrovnáno rizikem převrácení a horšími jízdními vlastnostmi. Statistika IIHS ale ukazuje něco jiného.

Zobrazit galerii

"Asi si koupím SUV, chci něco velkého a bezpečného." Věta, ze které má většina nadšených motoristů husí kůži. SUV jsou přeci nepřítelem radosti z jízdy, symbolem propadu moderního automobilismu do bohapusté komerce a úpadku kdysi slavných značek. Pro typického petrolheada je takové Porsche Cayenne nebo BMW X5 ztělesněním zla. A že je větší, těžší a tedy bezpečnější? Možná ano, ale také hůře zatáčí, brzdí a celkově tak nabízí horší aktivní bezpečnost.

vysněný svět, kde vám bezpečnost zaručí skvělý podvozek a řidičské schopností, neustojí realitu

Jenomže náš vysněný svět, kde je klíčem ke všemu aktivní bezpečnost, všichni pilují své řidičské schopnosti a jezdí precizně vyladěnými a vyváženými řidičskými kombíky, bohužel neustojí střet s krutou realitou statistik. Americká neziskovka IIHS (Pojišťovací institut pro dálniční bezpečnost) nedávno zveřejnila výsledky své statistiky úmrtnosti řidičů za poslední tři roky a čísla mluví jasně. Pokud nechcete umřít, kupte si SUV.

Statistika IIHS je poměrně jednoduchá. Vykazuje počet úmrtí řidiče při nehodách, vztažený na milion registrovaných roků daného vozidla. Tedy jedno auto registrované po jeden rok představuje jeden "registrovaný rok". Milion tak znamená 333 333 aut registrovaných po tři roky, nebo milion registrovaný jeden rok. Nebo cokoliv mezi tím. Počítají se jen modely, které se po danou dobu zásadně nezměnily, a statistika je rozčleněna na úmrtí při nehodě více vozů, jednoho vozu a při převrácení. Počítají se jen úmrtí řidiče, protože v každém autě, které má nehodu, je řidič, ale počet spolujezdců se může lišit, což by statistiku narušovalo.

V letošních výsledcích se našlo devět vozů, u kterých byla výsledkem nula. A protože všechna měla "kontrolní vzorek" pod milion registrovaných let (ale vesměs přes 100 tisíc, aby snad nevznikly pochybnosti o statistickém významu měření), znamená to, že v následujích devíti vozech modelových roků 2009-2011 nezahynul za uplynulé tři roky na amerických silnicích jediný řidič:

  • Audi A4 4WD
  • Honda Odyssey
  • Kia Sorento 2WD
  • Lexus RX 350 4WD
  • Mercedes-Benz GL-Class 4WD
  • Subaru Legacy 4WD
  • Toyota Highlander Hybrid 4WD
  • Toyota Sequoia 4WD
  • Volvo XC90 4WD

S výjimkou dvou kombíků (A4 a Legacy) a jednoho minivanu (Odyssey) jde výhradně o SUV, obvykle pak o SUV velká a luxusní. Za zmínku stojí přítomnost relativně prehistorického XC90, které se ve více či méně nezměněné podobě vyrábělo od roku 2003.

Na opačném konci spektra pak stojí většinou malá, levná auta. Smutným rekordmanem je Kia Rio se 149 úmrtími na milion registrovaných let, následovaná Nissanem Versa se 130 a Hyundaiem Accident Accent se 120.  Pozoruhodné je i to, že za dalšími dvěma vozy – Chevroletem Aveo a dvoudveřovou verzí Accentu – následuje velký, těžký a moderní Chevrolet Camaro. U něj navíc drtivou většinu nehod tvoří havárie jediného vozu. Dá se tudíž předpokládat, že relativně vysoká úmrtnost řidičů Camara bude mít cosi společného s pohonem zadních kol, stovkami koní a měrou výskytu mladých a neklidných vidláků za volantem.

Případ Camara nás tak přivádí k další zásadní otázce. Je bezpečnost velkých SUV dána jejich pasivní bezpečností a schopností ochránit při nárazu, nebo má větší vliv to, jací lidé si taková auta kupují? A nebo může mít dokonce rozhodující vliv to, k jakému způsobu jízdy vás tahle auta nutí? Těžko si představit, že by měl kdokoliv nutkání k dravé a agresivní jízdě za volantem něčeho tak zoufale usedlého, jako je SUV od Lexusu či Volva, nebo dokonce velký minivan.

Ať je to ale jak chce, zdá se, že argumenty z úvodního příkladu už dávno přestaly platit. Fungovaly možná v době, kdy byl typickým zástupcem třídy SUV původní Ford Explorer, známý svou tendencí ustlat si ke konečnému spánku na střeše v příkopu u silnice. Limity ovladatelnosti dnešních aut jsou už tak daleko od toho, co v běžném životě využijeme, že rozdíl v aktivní bezpečnosti mezi schopným SUV a sportovním kombíkem už může být docela zanedbatelný. A ve velkém SUV je prostě snazší jezdit pomalu a klidným tempem.

Možná ale máte jinou teorii. Pohrajte si se statistikami na stránce IIHS a pochlubte se v komentářích se svou teorií, proč jste za volantem starého pseudoterénního Volva ve větším bezpečí, než v sedanu od BMW či Mercedesu…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

David Marek
30. ledna 2015, 19:24
0

někde jsem viděl i video, kde testovali crashtest dvou identických aut, jen jedno bylo o pár centimetrů níž než druhé a rozdíl tam byl

reagovat
Mírus
30. ledna 2015, 19:39
0

Nabízí se parafráze: "Váhu (a výšku) ničím nenahradíš".

reagovat
vi
vita
30. ledna 2015, 22:35
0

Už jsem nad tímto víckrát přemýšlel...Zjistil jsem, že určitě neplatí rovnice víc koní=víc pasivní bezpečnosti (vlastní zkušenosti), protože když jsem měl silnější auto, nutilo mě to jezdit rychleji než když mám línou mrdku, se kterou musím 2x měřit a jednou řezat. Uznávám ale, že tenhle argument je kvalitní pro přesvědčení manželky na třílitra :-) 2) většinou potkávám v SUV manželky vatařů, vozící děti do školy a jezdící většinou defenzivním způsobem (že zdravím paní, co v OV na parkoviští načadila cherokeem C3 a ujela). 3) našel jsem na youtube kanál na UA televizi, která dokumentuje bouračky, často smrtelné bez mrtvol zakrytých dekou a většinou to jsou staré mrdky SSSR provenience (VAZ,Volha,ap.) a dále minivozy korejské či SNS v licenci produkce. Možná se mi bude chtít, tak hodím link.

reagovat
bi
bitner
31. ledna 2015, 10:28
0

To bude ono:
"Případ Camara nás tak přivádí k další zásadní otázce. Je bezpečnost velkých SUV dána jejich pasivní bezpečností a schopností ochránit při nárazu, nebo má větší vliv to, jací lidé si taková auta kupují? A nebo může mít dokonce rozhodující vliv to, k jakému způsobu jízdy vás tahle auta nutí? Těžko si představit, že by měl kdokoliv nutkání k dravé a agresivní jízdě za volantem něčeho tak zoufale usedlého, jako je SUV od Lexusu či Volva, nebo dokonce velký minivan."
Navic, jak uz pise kolega, casto ten tank ridi nejaka 25-35 yo fiflena f tuningu pod hrozbou odebrani platebni karty, pokud se s tim neco stane.

reagovat
He
Henges
31. ledna 2015, 12:38
0

To mě těší, drahá chce příští rok kupovat velké auto a ráda by jak jinak SUV. Prý až budeme čekat potomka nám nissan micra a mazda mx-5 nebudou stačit :) Jsem zastáncem jpn takže se automaticky zaměřuju na tyto vozy. Po delším bádání kdy rozpočet byl stanoven na +- 200.000kč a zaměřoval jsem se na luxusnější SUV s rv. 2005+ jsem prvně zařadil jako favorita mazdu CX-7. Shodou okolností si brácha taky kupoval ted SUV a výběr měl stejný,takže si pořídil tuhle mazdičku. Auto je to pěkné s dostatkem výkonu a výbavy, ale stejnak mi to nedalo a ještě sodoval trh. Moje by ráda třeba Volvo,ale v této cenové relaci mi přijde XC90 vzhledově hrozně zestárlá. Ještě byl ve výběru juke, ale ten je příšerně malý a qashqai,ale ten mě tolik neoslovuje. Do oka mi padl ted nissan murano a rozhoduji se mezi ním a CX-7. Měl by někdo porovnání těchto dvou SUV? Jedinné co mě štve u Murana je že nemá bezklíčové otvírání a start což máme u micry stejné značky což mi hlava nebere proč to můžou dát do pidi auta a do luxusního SUV ne... Nějaké fakta o muranu mám a jsem momentálně přikloněn ted k němu než k mazdě,ale ještě nekupuju a sonduju.
PS: uplně nejvíc bych bral Infinity FX35,které se cenově dá pořídit kolem 200tis,ale toho bych se bál,že mě sežere na případném servise.

reagovat
ReVolte
31. ledna 2015, 13:08
0

Murano i CX-7 jsem jel a moc jpn mi to tak nepřipadalo. Minimálně interier a podvozek CX-7 na mě působil spíš zaměřením na US trh.. Osobně jsem si oblíbil CX-5, ale jde o velikost.

He
Henges
31. ledna 2015, 13:18
0

jpn jsem myslel japonské značky nissan,mazda,honda atd. Místo výroby a zaměření tak neřeším :) CX5 je fajn, ale moc drahá. Jdeme po starých plečkách :)

BobAsh
31. ledna 2015, 14:05
0

V Mazdě jsem jel snad jen kdysi kousek jako spolujezdec, když jsme jí měli půjčenou ještě v Autocaru, a přišlo mi to nic moc. Co do místa spíš nic než moc (Vojta Med si tehdy stěžoval, že se tam nevejde). Muranem jsem nejel, ale taky to prostorem bude spíš takový menší kombík. A co do servisních nákladů na tom bude Murano stejně jako Infiniti...

Já bych osobně hlasoval pro tu XC90. Pokud má být rodinné SUV hlavně praktické a užitečné, přijde mi tahle věc jako perfektní volba. A zestárlá mi právě nepřijde, zvlášť vzhledem k tomu, že se vyráběla do loňska.

He
Henges
31. ledna 2015, 14:21
0

O muranu jsem četl právě že je celkem prostorné a hodně pohodlné. Každopádně se budu muset někde v bazaru ve všem projet a pak uvidím. Zatím to je jen teorie pro mě.
PS: v cx7 jsem jel 2x a asi se v ní budu muset ještě projet, protože si nepamatuju že by mi tam chyběl prostor. Ale ono to možná bude tím, že je pro mě vše velké když jezdím v miatě :D

Ro
Rob
02. února 2015, 13:19
0

No... Ještě že máme doma Transita :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem