načítám data...

Cord L-29: První z rodu předohrabavých

17. dubna 2016, 07:22 4 komentářů Adam Forman Historie

Mysleli jste, že předohnaná auta pocházejí ze země galského kohouta? Pravda, Spojené státy by asi tipoval málokdo...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Na Autíčkáři se vozům ze země za velkou louží věnujeme rádi a často. Námi obdivované stroje mají zpravidla zlověstně bublající osmiválec a tuhou zadní nápravu, roztáčenou nesmyslně krátkým převodem. Jenže příběh Cordu L-29, který se vám teď chystám vyprávět, se od svalnatých venkovanů velice liší. Začnu hned zkraje tím, co že je to vlastně Cord.

Na přelomu 19. a 20. století začínaly být automobily něčím více, než jen podivínskou zábavou bohatých. Automobilový trh zažíval svůj první boom a do nového odvětví se hrnuli zejména dosavadní výrobci kočárů. Přesně tak vznikla společnost Auburn Automobile Company. První prodávaný model měl řetězem poháněnou zadní nápravu a celopryžové pneumatiky, přičemž o dopředný pohyb se staral mocný jednoválec, umístěný uprostřed vozu. Nesnadné začátky však položily základy pro vzestup mocného automobilového koncernu.

V roce 1924 zástupci krachující automobilky zlanařili úspěšného prodejce automobilů jménem Errett Lobban Cord, který zmírající továrně opět navrátil život. Nejdříve ze všeho vyrazil Mr. Cord na obhlídku nově nabytého majetku. Za továrnou se tehdy povalovalo několik stovek zcela nových vozů značky Auburn, o které zákazníci nejevili zájem. Zkušený obchodník je nechal přelakovat do pestrých dvoubarevných kombinací, kovové části nechal oplátovat lesklým niklem a uspořádal největší výprodej v tehdejší automobilové historii. Auburny byly brzy všude, značka si spravila reputaci a za dva roky se proměnila z krachující trosky v luxusní značku generující tučný profit. Aby nový ředitel definitivně vytyčil směr značky, vyjednal spojení se slavnými bratry Duesenbergy. Ti doposud vyráběli zejména nekompromisní sportovní stroje a poskytli tak nově vzniklému koncernu platformu pro výkonný vůz. V roce 1929 byl Auburn na vrcholu slávy a tak přišel čas odměnit se člověku, který stál za zázračným úspěchem. Zrodila se značka Cord, která dala světu dva elegantní modely, než její krátkou existenci utnulo vyšetřování nekalých finančních machinací.

Píše se rok 1929, v rádiích zní čerstvá novinka St Louis Blues od Louise Armstronga (pro navození atmosféry doporučuji pustit na pozadí) a před kongres nastupuje Herbert Hoover, aby přijal mandát jako 31. prezident Spojených států Amerických. Prohibice je stále žhavé téma a do vězení putuje čerstvě zatčený Al Capone. Právě do této doby představuje Auburn první model nově vzniklé značky Cord, první předokolku s názvem L-29. Nápad roztáčet právě přední nápravu vyhrál nad tradičním uspořádáním hned ze dvou příčin. Jednak se v té době jednalo o velmi progresivní řešení, používané doposud pouze na závodních tratích, a především nezvyklá koncepce tvořila elegantní nízký profil vozu, který byl ve své době nižší a delší než cokoliv z dílen konkurence. Pod předlouhou kapotu se nastěhoval řadový osmiválec z modelu Auburn 120, který byl orientován podélně proti směru jízdy. Převodovka, spojka a přední diferenciál tak byly nezvykle umístěny před samotným motorem. Celý technický skvost byl usazen na samonosném křížovém rámu s rozvorem epických 3,5 metrů. Tedy pokud jste si neobjednali prodlouženou verzi. Skutečně impozantní rozměry uvede do pravého světla teprve výška, která ve verzi bez střechy činila pouhých 1,5 metru. V nabídce byly celkem čtyři karosářské verze: Tradiční čtyřdvéřový sedan, dále brougham (takový opak landauletu, pro upřesnění), elegantní roadster a dvoudvéřový kabriolet se sedačkou pro tchýni.

Ačkoliv se jednalo na poměry produkčního vozu o soubor velice odvážných technických řešení, neobešlo se to celé tak úplně bez chyb. Tak zaprvé, aby bylo estetice učiněno zadost, předlouhou kapotu následoval podobně neskromný zbytek vozu. Pompézní elegance, tradiční karosářské postupy a materiály dostupné na konci dvacátých let nutně vyústily v poněkud vyšší hmotnost. Konkrétně ve dvě tuny těžký kolos, se kterým mělo 125 koní spoustu práce. Byť byl Cord spřízněn se závodními vozy, jeho dynamika sotva stačila na služby pohřebním ústavům. Další drobnou nevýhodu motoru za přední nápravou představovaly jízdní vlastnosti. Pokud usadíte řadovou osmičku zhruba doprostřed vozu a nad zadní nápravu pozvete pasažéry s nákladem, nutně získáte vůz neschopný přenášet to málo z dostupného výkonu na silnici. Majestátný Cord lidově řečeno seděl na zadku. Další nespornou nevýhodu představovaly servisní intervaly. Pokud podobně jako většina Autíčkářovi redakce patříte k příznivcům zadohrabů, pak jistě znáte odvěký argument proti předokolkám. Zatáčet a zároveň přenášet výkon je zbytečně komplikovaný a nesnadný úkol. Zatímco současné vozy to zvládají s obdivuhodnou grácií, L-29 měla v tomto ohledu jisté mezery. Zmíněné mezery konkrétně vznikaly jako vůle na křížových kloubech přední poloos. Zlí jazykové tvrdí, že výměna těchto kloubů se dělala stejně často, jako doplňování paliva.

Jak se zdá, první předokolka to neměla vůbec lehké. Technicky zajímavé řešení by snad dokázalo zastínit všechny vyjmenované neduhy, ale na ten největší nešvar by byla krátká i čtyřkolka. Gigantická cena snad ospravedlňovala prémiovou značku Hollywoodské smetánky, avšak bohužel se strefila přesně do začátku Velké hospodářské krize. 29. Října 1929 přišel Černý pátek a hodnota New Yorské burzy se propadla o 30 miliard amerických dolarů. V tehdejší měně. V dnešních penězích šlo o částku 414 miliard amerických dolarů, což je tak akorát k okamžitému nákupu 244 neviditelných bombardérů B2- Spririt (nebo flotily 21 miliónů Dacií Duster fplný pozn. autora). Z názorného přepočtu je jasné, že L-29 neměla a růžích ustláno. Vyráběla se od poloviny 1929 do roku 1932, kdy byly doprodány poslední kusy. Odznak nesoucí jméno ředitele Auburnu se na přídi nových vozů zaskvěl už jen jedinkrát, když v roce 1935 debutoval na New Yorském autosalonu legendární model 810. Ten z většiny využíval techniku L-29, tedy řadový osmiválec a pohon předních kol. Aby nebylo inovací málo, před podběhy se objevila vyklápěcí světla a pod kapotu se nastěhovala poloautomatická převodovka. Podobně jako model L-29 i 810 měla problémy se spolehlivostí a nakonec byla v tichosti stažena z prodejů, jako labutí píseň značky Cord.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
17. dubna 2016, 17:48
0

Problemy nebo ne, jedno jim clovek nemuze uprit. Ty auta jsou naprosto fascinujici. Ta noblesa a elegance z nich vylozene cisi. Jsou to uzasny umelecky dila.

reagovat
Ma
Malis
18. dubna 2016, 10:19
0

Parádní článek, supr poučné čtení, díky! Jen tak dál ;)

reagovat
PeterLuk
18. dubna 2016, 20:17
0

Tak to je nádhera! Super článok, viac takých :)

reagovat
Pe
Petr S.
24. února 2017, 22:37
0

Poměrně pěkný článek, ze kterého jsem se dozvěděl i pár nových a velmi zajímavých věcí, přestože se o auta z téhle doby hodně zajímám... ale jak autor přišel na to, že 125 koní bylo v tehdejší době na takové auto málo? Z dnešního pohledu možná... Ale za prvé - 125 koní tehdy neměl skoro nikdo a za druhé - chtělo by to se v takovém autě někdy projet.. Ono to možná bude znít divně, ale 125koní tehdy a dnes, to je dost velký rozdíl. Kdo se o stará auta trochu zajímá, ví proč. Dost by taky pomohla informace u krouťáku, který bez pochyby nebyl o moc menší, než např. u Corvetty C4 nebo kdejakého dnešního pseudosporťáku. A hlavně v celém rozsahu otáček, ne jen mezi 5500 a 5650, jako v dnešní době...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem