Co by se stalo, kdyby se DeLorean DMC-12 neobjevil v sérii filmů "Návrat do budoucnost"? Byl by stále ceněnou a kultovní exotikou? Prodávaly by se slušné exempláře za 20 tisíc dolarů a zrenovované, popřípadě zmodernizované verze za minimálně dvojnásobek?
Jsem si téměř jistý, že nikoliv. Pokud chcete vědět, jak by dopadl DeLorean bez filmové slávy, stačí se podívat na Bricklin SV-1. Tahle auta jsou si totiž v mnohém podobná a právě "hvězdná role" DeLoreanu je pravděpodobně tím důvodem, proč je nerezová placka stále legendou, zatímco laminátový Bricklin se propadl do zapomnění. Přitom to bylo v mnoha ohledech mnohem lepší auto než kompromisů plný DeLorean.
tehdejší koncepty bezpečných aut měly společnou jednu věc – byly ošklivé
Ale zpátky na začátek. Projekt Malcolma Bricklina byl reakcí na sérii experimentálních prototypů "bezpečných aut", vzniklých za podpory federální vlády na začátku 70. let. Tyto bezpečné vehikly přinášely mnoho novinek a nejspíš posunuly vývoj bezpečnosti v automobilovém průmyslu o míle dopředu, ale měly jedno společné. Všechny vypadaly příšerně. A Malcolm Bricklin, který už měl jisté zkušenosti z automobilového průmyslu jako americký distributor prvního Subaru 360, se rozhodl postavit přitažlivější alternativu.
Přesně tak. Bricklin SV-1 sice používal recept typický pro tehdejší supersporty a GT – tedy placatá laminátová karoserie s dlouhou kapotou a osmiválcem pod ní, podivné dveře a pohon zadních kol – měl být ve skutečnosti konceptem superbezpečného vozu. Ostatně SV-1 neznamenalo "SuperVeloce" nebo tak něco, ale Safety Vehicle 1.
Bezpečnostní prvky zahrnovaly integrovanou ochrannou klec, nárazníky schopné bez poškození odolat nárazu do rychlosti 5 mil v hodině (8 km/h), boční výztuhy, křiklavé barvy aby byl vůz lépe vidět, silný osmiválec aby řidič mohl využít výkonu a dostat se pryč z krizové situace, a absenci tehdy populárních popelníků a zapalovačů v kabině, protože nekuřák Bricklin zastával názor, že kouřit za volantem je nebezpečné.
Vedlejším produktem toho všeho byl víceméně supersportovní vzhled s dlouhým čumákem, agresivními barvami a odklápěcími dveřmi, které zde byly právě kvůli bočním výztuhám. A díky tomu, že pod kapotou se skrývaly osmiválce – AMC 360ci (5,9 litru) v ročníku 1974 a Ford 351ci (5,8 litru) v ročnících 1975 a 1976 – měl Bricklin i výkony na (tehdejším pohledem) téměř supersportovní úrovni. Což v polovině 70. let sice mnoho neznamenalo, ale přinejmenším nehrozilo, že vás budou předjíždět oslem tažené povozy jako v případě DeLoreanu.
pro věřitele to byla smutná story, ale pro nadšence to má i světlé stránky
Jak to celé dopadlo je vám asi jasné a nejspíše to bylo jasné od počátku. Výroba každého Bricklinu stála zhruba 16 tisíc dolarů a prodával se za $5,000. Navíc i když automobilka na každém vyrobeném kusu prodělávala dvojnásobek prodejní ceny, nebyl zájem zdaleka takový, jak Bricklin očekával. Výroba tak skončila po třech letech a necelých 2900 vyrobených kusech – a kanadská provincie New Brunswick, která poskytla úvěr na Bricklinovu továrnu, musela spolknout ztrátu ve výši zhruba 25 milionů dolarů (což by odpovídalo zhruba dnešní půl miliardě).
Bricklin se z neúspěchu oklepal a později se pustil do dalších velkolepých a veleúspěšných projektů – dovážel do Ameriky Fiaty X1/9 přeznačné jako Bertone, a později americkým zákazníkům dopřál to neobyčejné potěšení vlastnit automobil značky Yugo. Podle očekávání ani tyto podniky nešly tak hladce, jak očekával.
P ro Malcolma Bricklina a jeho věřitele to byla docela smutná story. Ale pro nás, automobilové nadšence s omezeným rozpočtem a podivnými chutěmi, je její výsledek docela lákavý. Můžeme si totiž koupit auto, které je působivé na pohled, skrývá pod kapotou osmiválec, který sice nejede, ale dobře zní (a s trochou úprav nabídne i spoustu výkonu), nikdo ho nezná, takže ho můžeme vydávat za cennou exotiku, a to celé koupíme i s dovozem z USA za cenu menší, než kolik stojí nová Dacia. Nadchla vás ta myšlenka? Máme tu jeden kousek na prodej – sice je v kalifornském San Diegu, ale to není žádný neřešitelný problém ;)
http://sandiego.craigslist.org/ssd/cto/5002080298.html
(pokud inzerát zmizí, najdete jeho screenshot v galerii)
04. května 2015, 13:19
0
Ale ta cena je vyvolavaci, takze tezko rict, jestli se nepohne smerem nahoru. No, ja bych dal ale prednost te nove Dacii....
04. května 2015, 14:39
0
"or best offer" je ekvivalent našeho "dohodou" nebo "k jednání". takže jestli se někam bude s cenou hýbat, bude to dolů....
04. května 2015, 17:38
0
Tento vůz můžete vidět ve filmu "Hobo with a Shotgun" jako káru hlavních záporáků:-)