načítám data...

Bricklin SV-1: Racčí dveře chudého motoristy

Toužíte vlastnit automobilovou exotiku s odklopnými dveřmi, ale 300SL "Gullwing" je z říše snů a i DeLorean je moc drahý? Řešení ale existuje. Co takhle osmiválcové kupé s racčími dveřmi, vyrobené v méně než 3000 kusech, za cenu slušné Miaty?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Co by se stalo, kdyby se DeLorean DMC-12 neobjevil v sérii filmů "Návrat do budoucnost"? Byl by stále ceněnou a kultovní exotikou? Prodávaly by se slušné exempláře za 20 tisíc dolarů a zrenovované, popřípadě zmodernizované verze za minimálně dvojnásobek? 

Jsem si téměř jistý, že nikoliv. Pokud chcete vědět, jak by dopadl DeLorean bez filmové slávy, stačí se podívat na Bricklin SV-1. Tahle auta jsou si totiž v mnohém podobná a právě "hvězdná role" DeLoreanu je pravděpodobně tím důvodem, proč je nerezová placka stále legendou, zatímco laminátový Bricklin se propadl do zapomnění. Přitom to bylo v mnoha ohledech mnohem lepší auto než kompromisů plný DeLorean.

tehdejší koncepty bezpečných aut měly společnou jednu věc – byly ošklivé

Ale zpátky na začátek. Projekt Malcolma Bricklina byl reakcí na sérii experimentálních prototypů "bezpečných aut", vzniklých za podpory federální vlády na začátku 70. let. Tyto bezpečné vehikly přinášely mnoho novinek a nejspíš posunuly vývoj bezpečnosti v automobilovém průmyslu o míle dopředu, ale měly jedno společné. Všechny vypadaly příšerně. A Malcolm Bricklin, který už měl jisté zkušenosti z automobilového průmyslu jako americký distributor prvního Subaru 360, se rozhodl postavit přitažlivější alternativu.

Přesně tak. Bricklin SV-1 sice používal recept typický pro tehdejší supersporty a GT – tedy placatá laminátová karoserie s dlouhou kapotou a osmiválcem pod ní, podivné dveře a pohon zadních kol – měl být ve skutečnosti konceptem superbezpečného vozu. Ostatně SV-1 neznamenalo "SuperVeloce" nebo tak něco, ale Safety Vehicle 1.

Bezpečnostní prvky zahrnovaly integrovanou ochrannou klec, nárazníky schopné bez poškození odolat nárazu do rychlosti 5 mil v hodině (8 km/h), boční výztuhy, křiklavé barvy aby byl vůz lépe vidět, silný osmiválec aby řidič mohl využít výkonu a dostat se pryč z krizové situace, a absenci tehdy populárních popelníků a zapalovačů v kabině, protože nekuřák Bricklin zastával názor, že kouřit za volantem je nebezpečné.

Vedlejším produktem toho všeho byl víceméně supersportovní vzhled s dlouhým čumákem, agresivními barvami a odklápěcími dveřmi, které zde byly právě kvůli bočním výztuhám. A díky tomu, že pod kapotou se skrývaly osmiválce – AMC 360ci (5,9 litru) v ročníku 1974 a Ford 351ci (5,8 litru) v ročnících 1975 a 1976 – měl Bricklin i výkony na (tehdejším pohledem) téměř supersportovní úrovni. Což v polovině 70. let sice mnoho neznamenalo, ale přinejmenším nehrozilo, že vás budou předjíždět oslem tažené povozy jako v případě DeLoreanu.

pro věřitele to byla smutná story, ale pro nadšence to má i světlé stránky

Jak to celé dopadlo je vám asi jasné a nejspíše to bylo jasné od počátku. Výroba každého Bricklinu stála zhruba 16 tisíc dolarů a prodával se za $5,000. Navíc i když automobilka na každém vyrobeném kusu prodělávala dvojnásobek prodejní ceny, nebyl zájem zdaleka takový, jak Bricklin očekával. Výroba tak skončila po třech letech a necelých 2900 vyrobených kusech – a kanadská provincie New Brunswick, která poskytla úvěr na Bricklinovu továrnu, musela spolknout ztrátu ve výši zhruba 25 milionů dolarů (což by odpovídalo zhruba dnešní půl miliardě).

Bricklin se z neúspěchu oklepal a později se pustil do dalších velkolepých a veleúspěšných projektů – dovážel do Ameriky Fiaty X1/9 přeznačné jako Bertone, a později americkým zákazníkům dopřál to neobyčejné potěšení vlastnit automobil značky Yugo. Podle očekávání ani tyto podniky nešly tak hladce, jak očekával.

ro Malcolma Bricklina a jeho věřitele to byla docela smutná story. Ale pro nás, automobilové nadšence s omezeným rozpočtem a podivnými chutěmi, je její výsledek docela lákavý. Můžeme si totiž koupit auto, které je působivé na pohled, skrývá pod kapotou osmiválec, který sice nejede, ale dobře zní (a s trochou úprav nabídne i spoustu výkonu), nikdo ho nezná, takže ho můžeme vydávat za cennou exotiku, a to celé koupíme i s dovozem z USA za cenu menší, než kolik stojí nová Dacia. Nadchla vás ta myšlenka? Máme tu jeden kousek na prodej – sice je v kalifornském San Diegu, ale to není žádný neřešitelný problém ;)

http://sandiego.craigslist.org/ssd/cto/5002080298.html

(pokud inzerát zmizí, najdete jeho screenshot v galerii) 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bi
bitner
04. května 2015, 13:19
0

Ale ta cena je vyvolavaci, takze tezko rict, jestli se nepohne smerem nahoru. No, ja bych dal ale prednost te nove Dacii....

reagovat
BobAsh
04. května 2015, 14:39
0

"or best offer" je ekvivalent našeho "dohodou" nebo "k jednání". takže jestli se někam bude s cenou hýbat, bude to dolů....

MÁRA
04. května 2015, 17:38
0

Tento vůz můžete vidět ve filmu "Hobo with a Shotgun" jako káru hlavních záporáků:-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem