načítám data...

BMW 750 Ld xDrive: Služební expres spořivého plutokrata

Luxusní limuzíny byly stvořeny k tomu, aby umožnily v dokonalém komfortu překonávat velké vzdálenosti. A tak jsme jednu z nich vzali na výlet do maďarské metropole.

zobrazit celou galeriiFoto:   Vojta Dobeš   Radek Beneš

Ta Budapešť je vážně hezké město, pomyslel jsem si, když jsem zahýbal z bulváru Karóly na Andrássyho třídu. Měl bych si jí koupit. Nebo aspoň kousek. Nějaký hezký hotel, či snad secesní činžák ze začátku století? Je tu vskutku příjemně. Atmosféra zašlé slávy přelomu století se tu mísí s moderním luxusem a, jak zjišťuji po pár odbočeních, s živou kulturou hipsterů v místní židovské čtvrti. Tady někde by bylo správné místo na nemovitost. Dobré restaurace jsou pár kroků odtud, opera nabízí kulturní vyžití na slušné úrovni, obchody na Andrássyho třídě nabízejí všechno, co slušný člověk potřebuje k životu – od kvalitních švýcarských hodinek po oblečení věhlasných značek. Jo, něco bych tu měl koupit.

Z úvah, jestli si raději pořídit vlastní variantu Grandhotelu Budapest nebo se raději začít zajímat o pořízení velkovýrobny čabajek mě vytrhl dotaz spolujezdců, jestli jsem tedy našel nějaké parkování za méně než 10 tisíc forintů. Iluze příslušnosti k vyvolené třídě plutokratů, velkopodnikatelů a oligarchů se rázem rozplynula jako dým ze zapálené stodolarovky.

Já do toho auta vlastně nepatřím. Možná ještě tam, kde sedím – na levé přední sedadlo, místo určené pro nebohého plebejce, kterému je při práci panského kočího krutě dopřáno jen nahlédnout do světa luxusu a okázalosti onoho příslovečného “jednoho procenta”. Pravé zadní křeslo, místo, kde strávila posledních šest hodin tu e-mailovou korespondencí, tu podřimováním a tu zas znuděným sledováním televize má drahá žena, mi zůstane pravděpodobně navždy zapověženo. Ano, můžu si na něj sednout v novinářských autech. Můžu se dokonce nechat vozit někým z kolegů. Ale pořád tam budu jen hostem. Návštěvníkem. Nuzákem, který se přišel podívat do velkého světa.

Abych zmírnil všeobjímající pocit nepatřičnosti, zůstávám raději celou cestu na náš třídenní výlet do Budy a Pešti, jakož i po cestě domů, na sedadle řidiče. Odsud působí 750 Ld o něco méně impozantně. Vlastně si připadám docela jako… v autě. Bez asi tak akru bílého koberečku pod nohama, bez přední sedačky, která se dá stiskem tlačítka odsunout a za rozmačkání nebožáka vpravo vpředu změnit v pohodlnou podnožku, laskající nohy bohatce, bez tabletu pro ovládání sedaček, okenních clon, barev podsvícení, televizí i dalších nezbytností, bez toho všeho je i sedmičkové BMW v té nejdelší, nejdražší a (z dieselů) i nejsilnější verzi zkrátka auto.

V kontextu toho, že se tu bavíme o objektu nabízeném za sumu obvykle vyhrazenou realitnímu trhu (či dopravním prostředkům které plují či létají – testovaný exemplář by stál nepříliš skromných 4 660 000 Kč), může znít označení “auto” téměř pejorativně. Když jsem přemýšlel, co je vlastně reálnou konkurencí pro tento vůz, napadla mě mimo očividných soupeřů, jako je Mercedes třídy S či Audi A8, jen jediná věc. Letadlo.

Jediné, co může racionálně zdůvodnit existenci hyperluxusního sedanu v provedení ostentativně navrženém s ohledem na cestující vzadu a zároveň osazeném dieselovým agregátem pod kapotou, jsou totiž časté dlouhé cesty mezi místy, kde se ještě nevyplatí létat. Ať už jste kapitán průmyslu, špičkový mezinárodní právník nebo obchodník, který se potřebuje pohybovat napříč Evropou i jinde než mezi metropolemi, je takové auto řešením. V kontextu letecké dopravy není necelých 5 milionů vlastně tolik (pokud byste měli létat několikrát týdně a jinak než “dobytčí třídou”) a nájezdy v desítkách či stovkách tisíc kilometrů ročně udělají z naftového motoru rozumnou volbu i u auta, jehož depreciace za prvních několik let bude srovnatelná s cenou slušného bytu.

Ale vraťme se k tomu, že z pohledu řidiče je to méně pozemní obdoba LearJetu a více zkrátka “jen” opravdu velký a drahý bavorák. Pokud jste už jezdili současnou trojkou (kterou testoval nedávno Vavris) nebo ještě lépe pětkou ( o které se důkladně rozepsal Dan), bude vám tu všechno povědomé. Systém iDrive je vlastně stejný, včetně širokoúhlé obrazovky v palubce. Rozložení přístrojů a ovládacích prvků je velmi povědomé – včetně poněkud podivného nápadu doplnit plně digitální přístrojový štít kulatými “rámečky”, které znemožňují jiné než pseudoanalogové zobrazení. Ale možná to má něco společného se snahou tvářit se tradičně a řidičsky.

I většina palubních systémů je podobných jako na palubách BMW pro nižší společenské vrstvy. I pětka dokáže hýřit černou magií v podobě klíčku s displejem, který vám umožňuje na dálku ovládat věci jako je klimatizace či nezávislé topení a samozřejmě také vyparkovat auto z těsného prostoru, abyste se do něj nemuseli protahovat. Ale rozdíl tu přeci jen je. V ostatních BMW se cítíte dobře, opečovávaně a máte pocit, že někdo pečlivě navrhnul všechno na palubě tak, aby to s vámi spolupracovalo.

V 750 Ld se cítíte stejně, ale o něco víc.

Pro okruh jeho potenciálních majitelů to nejspíš nebude nic nezvyklého. Jsou totiž zvyklí, že kolem sebe mají věci i lidi, kteří se jim snaží usnadnit život. Asistenty, kteří čekají na každý jejich příkaz nebo se ho rovnou snaží předvídat. Číšníky trénované tak, aby plnili jejich přání snad ještě dřív, než ho vyřknou. Barmany, jež zbaví nepříjemné povinnosti vybrat si ten správný drink. Komorníky a hotelové recepční, jejichž jediným úkolem je zařídit všechno potřebné, chtěné nebo i jen tušené. Věci, které jsou nejen funkční, ale také krásné na pohled, příjemné na omak a podtrhují pocit výjimečnosti.

A přesně takhle funguje i Sedmička. Bývá zvykem, že luxusní a bohatě vybavená auta jsou snad až příliš složitá na to, aby je člověk za týden testování plně ovládl. I leckteré mnohem levnější vozy skrývají mnoho funkcí, mnoho detailů a mnoho vychytávek, na které za ten krátký čas zkrátka nepřijdete. Proto mě u 750 Ld příjemně překvapilo, že jsem na konci testování nabyl pocit, že umím používat snad vše. Nebo přinejmenším naprostou většinu toho, co auto nabízí.

Částečně to mohlo být zásluhou toho, že cesta do Budapešti a zpět byla ideální situací k prozkoumání všech hraček, všech chytrých vylepšení a všech luxusních vynálezů. Ale především na tom nesou zásluhu inženýři a designéři, kteří tohle auto dokázali navrhnout tak, aby se chovalo jako onen pozorný komorník.

Funkce, kterou chcete, je téměř vždycky tam, kde jí hledáte. Je jedno, jak důležitá či malicherná se může zdát. Začíná to tlačítkem udržování v jízdním pruhu, umístěným přesně tam, kde ho chcete mít, když občas potřebujete aby auto na chvíli dávalo pozor, zatímco vy hodláte věnovat svou pozornost něčemu důležitějšímu než je řízení (samozřejmě jsem v autě za jízdy vůbec nikdy nepsal textovky, nefotil svět kolem sebe ani dlouze nezkoumal navigaci). Pokračuje to přehledným nastavováním všech sedaček nebo tím, jak vám auto na průhledovém displeji promítne i záležitosti jako je volba další nebo předchozí skladby v playlistu (dokonce i když hrajete ze Spotify!). Patří k tomu i způsob, jak vám auto při manévrování ve stísněném prostoru předvídavě nabízí pohledy zrovna z těch kamer, které potřebujete – nebo vám umožní objíždět sami sebe virtuální kamerou kolem dokola, což je věc, kterou stále považuji za zatracenou magii. Ale funguje to. Připadáte si trochu jako v počítačové hře, ale je to naprosto intuitivní.

A podobně si připadáte při řízení samotném. Na dálnici, kde jsme strávili většinu naší cesty, můžete fungovat spíše jako “zodpovědný dozor”. To, co všechno dokáže Sedmička zvládnout sama, vás přesvědší o tom, že autonomní systémy úrovně 3 jsou už nepochybně za dveřmi. Čas pro aktivní zapojení řidiče nastane snad jen když se rozhodnete ignorovat dopravní předpisy nejmenované země a vyzkoušet, jak těžké je najít omezovač rychlosti. Je to snadné, tedy alespoň pokud se před vámi nepletou jacísi nemytí špinavci v podřadných vozech a za vámi nesedí vaše manželka ředitel planety, jehož protesty vás zarazí těsně před kýženým cílem.

Potom ale sjedete z dálnice a vrátíte se do dob, kdy bylo auto nutné opravdu řídit. Tedy, aspoň trochu. Teď už Sedmička nedělá věci za vás. Jen se snaží odhadnout, co právě potřebujete, a nenápadně, nenuceně vám to připraví. Potřebujete zalít celou zatáčku září laserových paprsků, ale neoslnit protijedoucího řidiče? Není problém. Chcete správný kvalt? Chcete, aby se podvozek přizpůsobil situaci a udržoval zároveň pohodlí a stabilitu? Samozřejmost! A co takhle že by vám zadní kola trochu pomohla se zatáčením? Vlastně o tom ani nevíte – až zpětně jsem si uvědomil, že občasné mírně nepřirozené pohyby auta způsobovala právě natáčecí zadní kola – ale zdá se, že řízení je takové nějaké snazší.

Je už dlouho po setmění, máme za sebou dlouhou cestu z Budapešti a právě jsme po opuštění dálnice naposledy natankovali ve Velké Bíteši. Zbývá nám pár desítek kilometrů domů, spěcháme na dobrou kávu v oblíbeném baru, ale zároveň nechceme zbytečně pálit spousty nafty. Volím tedy tempo, které mi v tu chvíli připadá jako “na spotřebu”. Zapínám dokonce úsporný režim Eco Pro a snažím se držet údaj o průměrné spotřebě v rozumných mezích. Ze skvělého sterea Bowers&Wilkins duní David Bowie (a tuhle skladbu už asi budu mít se sedmičkou spojenou navždycky), silnice se příjemně vlní a občasné plížící se auto lze objet lehkým přišlápnutím plynu. Zbytek posádky spí, čte si nebo sleduje televizi a na displeji palubního počítače svítí velmi přijatelná (zvláště na limuzínů vážící přes dvě tuny) spotřeba kolem 7 litrů. Až když se doma v Pardubicích dívám na hodnotu průměrné rychlosti 85 km/h, dochází mi, že to vlastně nebyla tak docela jízda “na dědka”. Zvolna si uvědomuji, kolik oněch ospale se plížících aut jsem vlastně objel a dochází mi, jak tahle věc maskuje rychlost a jak úžasně relaxující záležitost dokáže z cestování udělat.

Verdikt

Chcete-li racionální odpověď na otázku, jestli byste si tohle auto měli koupit, pak je jednoznačná. Neměli. Jestliže se nacházíte v životní situaci, kdy vám do volby automobilu musí zásadně vstupovat racionální úvahy, potom není sedmička auto pro vás – a určitě ne prodloužená a přecpaná výbavou. Asi neexistuje racionální důvod objednávat si příplatkové čalounění v ceně základního Suzuki Ignis, audio téměř za cenu nejlevnější Dacie a nebo vůbec utrácet cenu rodinného domu za sedan, který za pár let ztratí drtivou většinu své hodnoty.

Ale možná jste v jiné životní situaci. Jste člověk, který má dost peněz na to, aby je mohl utrácet za zážitky a požitky, aby se obklopoval luxusem a usnadňoval si tak život. Možná dokonce vyděláváte tolik, že udělat z dlouhých cest relaxující záležitost pro vás udělá z nákupu tak pohodlného stroje racionální věc. V tom případě je 750 Ld auto pro vás.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nimrod
22. prosince 2017, 06:14
2

já se těšil, že mi článek vysvětlí, proč bych měl chtít se alespoň projet a okusit prémiový luxusní automobil dnešní doby... nevysvětlil, ale je to pravděpodobně mnou. jsem sám, komu přijdou tyhle moderní, elektronikou nabitý a podivně vypadající auta nechutná, narozdíl od třeba krabem nedávno testované úžasné e38, a není to kvuli motoru? když vidím lexuse ls400, e32 nebo w126 či 140, mám chuť je vyzkoušet, projet se, pokochat se dokonalostí těch aut, nechat ji na sebe působit, jakožto celé auto... je pravda, že mám problém najít něco podmanivého celkově v nových autech (byť emoce ve mně vzbuzují, bohužel skoro jen negativní), ale vrcholný segment mi přijde dnes obzvlášť odpudivý. asi jsem ve svých 28 letech starý senilní dědek vzpomínající na staré dobré časy, kdy auta byla krásná a bylo třeba je i řídit...

reagovat
krab
22. prosince 2017, 09:49
0

Nejsi v tom sám Nimrode ... :)
Já taky, pokud budu mít možnost si půjčit sedan za 4 mega, tak se na něj budu těšit daleko méně než na zajímavý 20 let starý vehikl.
Moderní auta nepopírám, ten vývoj jde kupředu, BMW 7er dokonce i dnes může mít mocný dvanáctiválec.

Nimrod
22. prosince 2017, 16:30
0

jsem rád, že nejsem sám :-)

fortress
22. prosince 2017, 11:58
0

Jel jsem 760Li W12 která je ještě nadřazena té dieslové verzi (pc 6M) a také jsem marně přemýšlel pro koho to v ČR může být. Celkem by mě zajímalo kolik se jich u nás prodá.

reagovat
MartinCoupe
22. prosince 2017, 13:04
0

Zrovna minulý týden kolem mě projela nová Sedma V12. Modrá. V BMW je patrně borcům šumák, kolik jejich transkontinentálních expresu se prodá v zemi za sedmero horami kde průměrný plat je v úrovni sociální dávky na uprchlíka...

beastar
22. prosince 2017, 14:15
0

V minulé generaci tady byly v CZ přihlášeny 4 kusy. Z toho jedna dovezená z Německa. V téhle aktuální to nebude jinak.

fortress
23. prosince 2017, 10:55
0

Jedno jim to neni, to by tahali předváděčky z Německa nebo Rakouska jako to dělá Jag a neměli svojí vlastní. Nicméně šlo primárně o mě a mou zvědavost kolik lidí si koupí spotřebák za 6M. Díky Beastare.

Kr
Krucifix
23. prosince 2017, 21:44
0

Tak ono predvadecku si muzes nechat privezt jen u ty V12 to neni jednoduchy. Nevim jak napr v DE, ale tady si to dealeri dobrovolne neporideja pichybuju ze jinde v Evrope ae to bude vyrazne lisit. Jinak osobne vim o dvou V12 v aktualni modelovy rade.

Ju
Junior
23. prosince 2017, 23:14
0

On si tu předváděčku klidně mohl objednat někdo z managementu pro sebe. Jenom mu s ní holt prvně pojezdí pár zákazníků :)
Jinak jedno dvanáctiválcový Gčko stává často u budovy odborových svazů na Žižkově. A občas se tam potká i s FSI V8 Audi A8. To když má Václav Klaus starší jednou za týden přednášku :))

MartinCoupe
24. prosince 2017, 09:21
0

Co se týká DE, respektive Bavorska, tam se to über motorizacema jenom hemží. Docela jsem koukal, kolik tam jezdí ruznejch Audin V8 Biturbo a podobnejch uspornejch motorů. Kde na to ti vořeši berou? :-)

Sa
Sausages
22. prosince 2017, 13:22
0

Koukám, že plutokrat byl opravdu spořivý, když neobětoval ani 80,- na umytí auta. Obvykle fotky neřeším, ale tady to bije do očí.
Ale k jádru věci. Těšil jsem se, že se dozvím jaký je nový V6 diesel, jak se chová a jak to jede. Aspoň nějaké srovnaní jestli je lepší diesel se 4 turby nebo 8 válci.p Místo toho jsem opět dostal naservírovanou sociologicko-ekonomickou úvahu nad tím, jestli má luxusní limuzína smysl. Ach jo.

reagovat
Sa
Sausages
22. prosince 2017, 13:27
0

R6 samozřejmě. Má chyba

BobAsh
22. prosince 2017, 17:05
-1

Plutokrat by 80 korun či 800 for iontů obětoval, kdyby v centru Budapešti našel myčku... A navíc mu to se špínou z dlouhé cesty přišlo stylovější...

Sedrik
24. prosince 2017, 08:38
0

Souhlas - k Budapešti a k charakteru článku se moc hodí :p Vytváří to hezký kontrast luxusu uvnitř a "špinavého" světa tam venku.

beastar
22. prosince 2017, 14:12
3

Je to paráda. Pro většinu lidí zbytečná a nebo nedostupná. Já si počkám až udělá za 10 let limuzínu Pagani. Tohle je pro dědky.

reagovat
briza
22. prosince 2017, 20:53
0

Ježíšikriste :D

Inženýr
23. prosince 2017, 12:12
1

Diesel v podobné limuzíně asi smysl má, jelikož je to hlavně (dálniční) křížník. Dobře to popsal Junior, ale to se na věci díváme čistě racionálně, bez tzv. "autíčkářství".

Já osobně bych nechtěl nic s dieselem pod kapotou, takže z hlediska peněz bych šel do pětky, nebo něčeho jiného-levnějšího, ale výhradně v benzínu.

reagovat
BobAsh
23. prosince 2017, 22:37
0

Já bych si koupil 540i, protože vpředu je stejně dobrá a vzadu nejezdím. Ale jako šéf velkokorporace, který potřebuje překonávat stovky kilometrů mezi pracovními schůzkami - a zvláště pokud jsou cíle jeho cest mimo dosah velkých letišť - bych 750Ld dokázal pochopit velmi snadno. Při nájezdu ve vysokých desítkách tisíc kilometrů ročně už dává smysl naftový motor a při častých dlouhých cestách na vzdálenosti v řádu stovek kilometrů může být srovnatelně pohodlná, jen o málo pomalejší a o mnoho levnější než létání letadlem, ať už soukromým nebo linkovým.

VK
VK
23. prosince 2017, 16:40
0

Pro autíčkáře - kteří si to budou kupovat jako zbytkové vozidlo za zbytkovou cenu po 10-15 letech nejdřív - by bylo asi nejzajímavější zjistit, zda a jak půjdou jednotlivé asistenční systémy a další elektronické hračky vypínat či vyřazovat z činnosti, aby se přitom nezhroutil řídicí systém jako celek a auto nezůstalo stát. Jakmile budou všechny tyhle hračky odcházet do věčných lovišť, což u 10+letého stáří bude vysoce aktuální. Nota bene, když už i E39, jinak s nimbem posledního jednoduchého řidičského bavoráku staré školy, dokázala celkem spektakulárně předvést, jak kvůli poruše jednoho subsystému ostatní složky elektroniky přestanou mezi sebou komunikovat a auto jednoduše nepojízdné.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem