načítám data...

Autíčkář se ptá: Jak moc dáte na bezpečnost?

Pasivní bezpečnost. Přinesla nám možnost odejít po svých i z relativně těžké bouračky, ale také tlusté A-sloupky, tupé čumáky a auta těžká jako slon. Hledíte na ní, když kupujete nové auto? Máte nějakou hranici, pod kterou nejít?

Zobrazit galerii

Rostoucí požadavky na aktivní i pasivní bezpečnost jsou v Údolí benzínových hlav jedním z hlavních důvodů k nářkům. Masivní A-sloupky vás sice možná zachrání v případě převrácení auta, ale také se za nimi může schovat celý kamion, který vás následně i přes nejmodernější bezpečnostní prvky rozmáčkne na placku. Výztuhy a bezpečnostní prvky zvyšují hmotnost a tím snižují výkony a zvyšují spotřebu. Předpisy na ochranu chodců nutí výrobce dělat tuponosá auta s vysokou kapotou.

mnozí milovníci starých aut naříkají, že ta nová nic nevydrží a bortí se při každém ťukanci

A potom tu jsou deformační zóny. Ty způsobují, že se moderní auto i při relativně lehkém ťukanci zohýbá jak papír a zanechá svému majiteli drtivý účet ze servisu. Mnozí milovníci starých aut potom naříkají, že ta dnešní auta už nestojí za nic, zatímco stará auta byla "poctivější" a mnohem více vydržela. Co na tom, že dnešní auta se vlastní plánovanou destrukcí obětují za svoji posádku a pohltí co nejvíce energie právě na deformaci méně exponovaných částí, čímž vám mohou zachránit život…

Já sám jsem se ještě nedávno díval na pasivní bezpečnost jako na něco, co je sice skvělým přínosem technického pokroku a může zachránit spousty životů, ale co na druhou stranu nehraje žádnou zásadní roli v mém vlastním výběru auta. Koneckonců, stará auta byla lehčí, obratnější, bylo z nich lépe vidět – a navíc my, nadšení řidiči, přeci nebouráme a každé nebezpečné situaci se raději vyhneme díky vlastním schopnostem a agilitě našeho vozu.

Potom přišly, s odstupem něco více než jednoho roku, dvě události, které změnily můj pohled na věc. Nejdříve doznalo újmy moje ego a pocit, že když nad řízením přemýšlíte a snažíte se zdokonalovat, můžete bez obav jezdit i opravdu rychle. Stačila jediná chybička a z rychlosti, která by se v daném místě dala považovat za poněkud nerozumnou, ale na hony vzdálenou limitům auta, se stala rychlost vletová. A z novotou zářícího Focusu ST se stala hromada zohýbaných plechů kdesi v poli. A pravděpodobně jen díky superpevnému skeletu kolem kabiny, airbagům a asi i řadě dalších technologií a vychytávek jsem odešel nezraněn, jen otřesen a mohu vám tu historku dnes vyprávět.

můj kolega, aktivní amatérský závodník, jel v důchodcovském sedanu důchodcovským tempem – a stejně "nezvládl řízení"

Druhá událost se mě asi před měsícem dotkla jen zprostředkovaně – a k zamyšlení mě přiměla asi zejména kvůli tomu, že se týkala téměř stejného auta, jaké momentálně používám ke každodennímu ježdění. Můj americký kolega a šéf na TheTruthAboutCars.com a velmi aktivní amatérský závodník jel ve svém obřím sedanu pro americké důchodce, tempem typickým pro americké důchodce, ale přesto ztratil nad vozem kontrolu a vjel přímo do cesty protijedoucímu Hyundaii Sonata. Jackův Lincoln Town Car byl v nevýhodě, protože ho výrazně menší Hyundai zasáhl šikmo zpředu, přímo na dveře spolujezdce. I tak mě ale zarazilo, jak špatně si velký sedan ve střetu vedl – zlomená palubní deska, proniknuvší do interiéru, deformace celého prostoru pro posádku, osm zlomenin a utržená slezina u řidiče (který seděl na opačné straně auta, než kterou zasáhl náraz) a ještě horší zranění u spolujezdkyně.

Jaké z toho plyne poučení? Hned dvě. I když řídit skutečně umíte a i když jedete pomalu a opatrně, můžete udělat chybu dost velkou, aby pořádně bolela. A i když sedíte ve velkém a fyzicky nijak starém autě (dotyčný Town Car byl ročník 2009), které je však zastaralé morálně (podle toho, jak se na věc budeme dívat, sahají kořeny onoho Town Caru do devadesátých, osmdesátých nebo dokonce sedmdesátých let), může to bolet o hodně víc, než by vám bylo milé.

ještě nedávno jsem každodenní používání auta ze 60. nebo 70. let považoval za dobrý nápad

A s těmito myšlenkami jsem najednou zjistil, že se při svých pravidelných úvahách nad tím či oním automobilem začínám alespoň okrajově zajímat o hvězdičky, fotky a skóre z crashtestů. Ještě nedávno bych považoval používání auta ze 60. nebo 70. let jako dopravního prostředku pro každý den za dobrý nápad, kterému stojí v cestě jen nepohodlí a prosolené zimní silnice. Najednou ale mnohem větší důležitosti nabývá obraz volantové tyče, zapíchnuté v hrudním koši…

Jak jste na tom vy? Zajímá vás pasivní bezpečnost? A pokud ano, jaké máte "minimální požadavky" na automobil? Liší se podle toho, jestli jde o "každodenní jezdič" nebo "víkendovou hračku"? A co vy, kteří už jste se rozmnožili – změnila přítomnost potomstva na zadních sedačkách to, jak se na bezpečnost auta díváte?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Bufik
03. února 2014, 13:45
0

Vzhledem k tomu že jezdím v Kadettu GSi mě bezpečnost zajímat nesmí :D

reagovat
Du
Dufik
03. února 2014, 14:44
0

BobAsh - Budeš mít k dispozici nějakou fotodokumentaci z té nehody? Náraz z boku je vždycky průser.. Ale pokud ta Sonata jela 55 mph (takže bourala třeba v 50 mph) + TC měl taky (ač ve smyku) nějakou rychlost, tak je součet rychlostí dost velkej, aby to rozmlátilo jakýkoliv auto. Předpokládam že spolujezdkyni zachránily boční airbagy.
Jinak co jsem koukal na crashe Viktorek z 90s, tak si ve střetech s ostatními auty vedly docela dobře.. Doufam, že jestli to někdy po*eru já, tak si vzpomenu na to a podaří se mi, to někam prásknout po čumáku.
Za sebe ano, zajímám se o bezpečnost. Dokonce jsem se zajímal už v 17ti, jak dopadlo moje auto v crash testu, když jsem si ho tehdy před 5 lety kupoval.

Trochu mě zaráží co teď začla dělat IIHS - s nárazy na 20% části předku.

reagovat
Ondra
03. února 2014, 15:06
0

Jen technická, sčítání rychlostí je dost častej mýtus. Když se čelně srazí (teoreticky) naprosto identická, stejně těžká a stejně se deformující auta ve 100 khm, tak je to to samé, jako kdyby jedno z těch aut narazilo do zdi, která se nedeformuje, rovněž v rychlosti 100 kmh a ne ve 200 khm :)

BobAsh
03. února 2014, 15:50
0

Fotky jsou tady:
http://morrowcountysentinel.com/news/home_top/3298680/UPDATE---Saturday-accident-on-SR-229-results-in-multiple-injuries

Jinak podle diskuse, která se o tom rozvinula na TTAC, to vypadá, že rámovky obecně mají problém s bočním nárazem. Třeba zrovna Town Car je zpředu a zezadu na svoji dobu fakt bezpečnej, ale ze strany je to průšvih...

Ondra: Sčítání rychlostí funguje. Ale jen za předpokladu, že nezměníš to, do čeho narážíš.

Tedy když jedeš 50 km/h a narazíš do něčeho, co se chová jako betonová zeď (Tatrovka, třeba) co jede taky 50 km/h, tak je to opravdu součet a jako kdybys narazil ve 100 km/h.

Pokud narazíš v 50 do protijedoucího ekvivalentního auta, je to stejný, jako bys narazil do stejnýho stojícího auta ve 100 km/h - s tím, že v takovým případě bys to auto odhodil.

Ondra
03. února 2014, 16:05
0

Záleží na hmotnosti aut a jejich deformaci. Nejde to říci tak jednoznačně. Pokud má ta Tatra o pár tun více než auto, tak to nebude jak náraz v kilu, ale klidně dvoukilu...

Ta
Tafi
03. února 2014, 16:35
0

U dailycaru ano, jinak ne... I pro to bych asi už nechtěl samonosku a nic pod dvě tuny :D

reagovat
BobAsh
03. února 2014, 17:44
0

Tak to možná přehodnoť, protože to vypadá, že hlavní důvod, proč Town Car dopadl tak bledě je právě to, že je rámovej... Rám je těžký udělat tak, aby se deformoval "správně".

j3
j3rry
03. února 2014, 17:34
0

Já to vidím tak, že co se má stát, to se stane. Člověk jezdí v A8čce, nebo Hummeru, nebo něčem podobně velkém a bezpečném, rozfláká to, třeba i né vlastní vinou, nic se mu nestane, okay. Pak ho přejede auto na přechodě. Těžko říct, avšak souhlasím s tím, že je fajn vědět, že když už člověk něco trefí, nebo něco trefí jeho, tak to automaticky nemusí skončit fatálně, nebo jakkoliv špatně. Na druhou stranu, když se jedu o víkendu ráno projet někde po okreskách jen tak pro radost, na nějakou pasivní bezpečnost fakt nemyslím...

reagovat
Vo
Vojta
03. února 2014, 20:27
0

Od jisté doby tu bezpečnost už taky řeším. Třeba stará XR3 byla po nárazu v relativně nízké rychlosti, smyku a otočení přes boudu úplně na kaši. To Alfa 164 dopadla poněkud o dost líp a z dost hrozivého střetu s kamionem všichni vyvázli kupodivu jen se škrábanci, podržela sice hodně, ale i tak na odpis. Z poslední doby akorát kolega poslal Yetiho nejdřív předním rohem v asi 70 km/h do protijedoucí Xantie a pak ze svahu přes boudu. To ale bohužel už nerozdejchal. Já aktuálně jezdím s AR 159, která se zdá býti odolnou (čelní střet s betonovým pomníkem u cesty odnesl akorát nárazník, kapota, chladič a přední výztuha).

reagovat
Pe
Petr
03. února 2014, 20:36
0

Na nějaké EURO NCAP hvězdičky se nedívám, moc nevěřím tomu, že to je o něčem jiném, než o optimalizaci na konkrétní typ nárazu/ů. Ostatně není to o ničem, když 95% aut dostane 5 hvězdiček? Pak už to není o nějakém rozlišení, co je lepší a co je horší... Líbí se mi ale small overlap testy, které dělá americké IIHS, jelikož na ně nikdo nebyl moc připravený a jsou tam vidět i rozdíly. Mě to například přesvědčilo, že pro Volvo není bezpečnost jenom marketingová fráze. Ne že bych snad patřil do cílové skupiny, ale přes všechna negativa bych teď matce svých dětí spíš koupil C30/S40 než Focus :)

reagovat
HM
HM
03. února 2014, 20:45
0

Vojta: Já bych viděl větší problém v úhlu nárazu než v rámu. Vsadil bych karton dobrého vína, že kdyby TC trefil Sonatu takhle na dveře, tak osádka Sonaty dopadla hůře.
Vzpomeňme si na video Pajero (rám) vs. Civic (samonosná).



Ad řešení bezpečnosti: Vždy když kupuji auto, tak se na crashtesty koukám, ale kromě extrémních případů jsem auto nikdy z důvodu bezpečnosti nevyřadil.

reagovat
David Marek
03. února 2014, 23:40
0

ono u nárazů hraje dost i výška aut, protože jsou auta dělaná na "určitou výšku" takže by to takhle mohlo dopadnout s libovolným SUV - ne nutně rám x nerám. Někde bylo i srovnání identických aut, ale s rozdílnou výškou a ta hraje dost význam.

Lu
Lubosh
03. února 2014, 22:24
0

Po tom co jsem Golfa mk3 rozmlatil o betonovej mostek a brizu jsem usedl do Civica 5. generace a nabyl dojmu ze se v nem bojim. A jak. Zvlast kdyz to bylo moje prvni auto a znam ho skoro do sroubku, kdyz vim ze je to jen trocha plechu a jedna trubka napric dverma, pripadal jsem si jako ve vyloze obchodaku, jako kdybych stal nahej uprostred silnice. To me primelo k zamysleni. Co by se stalo kdybych boural prave v tyhle 20 let stary honde? Byly by to stale jen tri stehy na hlave? Nebo ani to ne, diky hondi absenci madla o ktery jsem si hlavu rozrazil? Mel bych snad nejakou zlomeninu nebo dokonce pocuchany organy? Po tomhle zamysleni spolu se zamyslenim nad spotrebou, uzitnou hodnotou a pohodlim jsem sahl po novejsim voze. Lexus IS200 sportcross v plynu. Prinejmensim ma 6 pytlu a masivnejsi karoserii. A navic, kdo by "zavodil" s kombikem? :-)

reagovat
An
Andy
04. února 2014, 09:05
0

nejlépe spojit pasivní bezpečnost s tou aktivní ..ale bohužel to asi není moc reálné, když velké, těžké SUV s vysokým těžištem nebude mít šanci vyhnout se překážce (např rozjetému kamionu),tak rychle jako malé Clio.

reagovat
jo
johan
04. února 2014, 14:42
0

mna by skor zaujimali fotky focusu..

reagovat
BobAsh
04. února 2014, 21:29
0

Pouvažuju a možná udělám článek na téma "jak být blb a rozstřelit Focuse".

PepaSFI
04. února 2014, 17:56
0

Není žádná taková věc jako bezpečné auto. Jsou jen auta která v určitých situacích dají trošku větší šanci. Nikdo nikdy nedokáže odhadnout kdy už je to přes. Auta by měla být bezpečná ale lidi by o tom neměli vědět. Bohužel se to stalo reklamním argumentem, lidi podle toho auta vybírají a bohužel mnozí i jezdí. I v bezpečném autě se může stát velice vážná nehoda. Nechci nabourat. Nikdy. V žádném autě. Není až tak důležité kolik má auto hvězdiček z testu. Nemůžu spoléhat na to že trefím překážku jakou si vymysleli v laboratoři. Jo, je to dobře že auto chrání posádku ale já radši budu pořád uvažovat jako bych jel v autě co jsem měl kdysi. V autě co se bezpečností lišilo od motorky jen tím že mi při zastavení nemohlo spadnout na nohu.

reagovat
BobAsh
04. února 2014, 21:33
0

Já pořád věřím svému úsudku dost na to, abych si nemyslel, že potřebuju strach z nebezpečného auta na to, abych jezdil normálně. Nabourat sice nechci, ale nikdy nemůžu zaručit, že neudělám chybu, nebo že jí neudělá někdo další - a rozdíl mezi nehodou, ze které člověk odejde po svých a ze které ho odvezou v pytli, nebo která ho pošle nadosmrti na čtyři kolečka, může být právě bezpečné a méně bezpečné auto.

Osobně už bych měl asi trochu problém používat auto starší řekněme 20 let jako každodenní dopravní prostředek, a pokud si budu moct vybrat, sáhnu po tom nejnovějším, co v dané kategorii můžu mít.

Auto "na hraní" je jiná věc. S veteránem, youngtimerem nebo třeba miniaturním retro sporťákem jako je Caterham člověk obvykle jezdí v místě a čase kde je relativně bezpečno (okresky v neděli odpoledne vs. dálnice v pondělí brzo ráno), obvykle za slušného počasí a soustředí se na to. A nevozí s sebou nezúčastněné lidi...

Představa, že bych tehdy vezl ještě někoho a místo ve Focusu seděl třeba ve starém Escortu je dost děsivá.

Bambus
05. února 2014, 22:27
0

Za fotříky můžu napsat, že s příchodem potomstva se ještě více rozevřely nůžky mezi stylem jízdy kdy jedu sám a kdy někoho (rodinu) vezu.
Prcka jsem v E21 vezl ve vajíčku jen několikrát, ale kdyby něměla vzadu pásy, tak bych jej do auta nedal nikdy, jakkoli je to dle legislativy možné. S vědomím toho, že bychom jakoukoli nečelní nehodu v rychlosti 60 kmh + pravděpodobně nerozchodili jsem s miminem jel mnohem obezřetněji a každé auto z vedlejší považoval za velké riziko.
Za minimum bych i ve víkendovce považoval bezpečnostní pásy, bezpečnostní tyč řízení taky není k zahození.
Bouraček mám za sebou už dost na to, abych věděl, že ani čelní náraz v městské rychlosti v rukách neudržím. Pásy mi zachránili krk již několikrát, služeb airbagů jsem naštěstí zatím využít nemusel.
Teď už sebe i rodinku vozím jen ve žabožroutích pětihvězdičkových krabicích a upřímně bych neměnil. To ovšem nevylučuje pořízení nějakého víkendového náčiní ideálně KKK (kov, kardan, karburátor) ;)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem