Už víc než půl století všichni vědí, že James Bond je vážně cool. Tak cool, že když budete dělat věci jako on, budete také o něco víc cool. Mít svůj oblíbený drink a jasnou představu o postupu jeho přípravy je cool. Mít své oblíbené šampaňské je cool. Chodit ve skvěle padnoucím obleku, mít vybrané způsoby a suchý anglický humor je bezpochyby cool za každých okolností. A samozřejmě je také cool jezdit v elegantním a rychlém kupé, nejlépe od značky Aston Martin.

A protože jsme na webu o autech, zajímá vás nejvíc ze všeho poslední položka. Dá se totiž s úspěchem předpokládat, že nebýt Jamese Bonda, dnešní značka Aston Martin by neexistovala. Stará gétéčka, která navrhoval David Brown, sice byla opravdu krásná a elegantní, ale je otázkou, jestli by bez aury tajného agenta Jejího Veličenstva dokázala okouzlit dost lidí, aby se udržela na trhu.

U moderních Astonů pak není vůbec pochyb – bez image ‚bondovského auta‘ a s tím související masivní propagace by bylo velmi těžké prodat každý rok tisíce aut, která jsou vlastně takové horší a dražší, byť zároveň i hezčí Jaguary. Když si kupujete Aston Martin, kupujete si s ním i onu bondovskou auru. Někdo zcela záměrně, někdo jiný jako vedlejší bonus, část zákazníků možná i jako nechtěný přívažek. Ale je to tam. Těžko můžete být majitelem Astonu, aniž byste vy nebo někdo jiný alespoň párkrát podlehli nutkání zavtipkovat o ginu a martini nebo si ho přímo zajet objednat do nějakého baru, odkud je vidět na parkoviště, a vzít si přitom smoking s motýlkem.

Dokud o tom příliš nemluvíte, může to dokonce být cool. Zvlášť pokud vaše auto není přesnou kopií toho, ve kterém jezdí 007 v aktuálním filmu. Všichni vědí, že máte ‚bondovské auto‘, občas na to někdo udělá narážku a vy žoviálně odpovíte, že Bond měl přeci stříbrné a vy máte modré. Všichni se zasmějí a debata se po chvilce zase stočí jinam, ale vy jste získali trošku uznání a lidi si vás pamatují jako toho zábavného chlápka s Astonem. Jen to nesmíte brát moc vážně.

A zejména si nesmíte koupit nový Aston Martin DB9 GT James Bond Edition. V takovém případě totiž za svých 237 007 dolarů (007! Chápete, jo?) dostanete DB9, ve které Bond nikdy nejezdil, polepenou bondovskými znáčky, štítky a detaily. Budete mít logo 007 a nápis Bond Edition na prazích, bondovské logo na sedačkách a bondovskou stříbrnou barvu. A dostanete také bondovské kufry a bondovské hodinky. Až na to, že v kufrech není tajná schránka na zlaté mince a sniperskou pušku, v hodinkách není laser ani horolezecké lano a Aston samozřejmě nemá ani vystřelovací sedačku spolujezdce, ani kulomety a dokonce ani tajnou přihrádku na šampaňské. Je to prostě jen obyčejný Aston s jiným lakem, jinými (a nijak zvlášť zajímavými) koly a hromadou serepetiček, za který zaplatíte spoustu peněz navíc.

Zkuste v tomhle autě vyzvednout slečnu na rande nebo obchodního partnera na projížďku před uzavřením obchodu. Možná si znáčků na prazích a sedadlech nevšimnou a přehlédnou i uvítací obrazovku infotainmentu. V tom případě jste jen zaplatili o hodně víc peněz za úplně obyčejnou DB9 GT. Ale možná si všimnou. Nebo ještě hůř, zmíníte se o tom.

V tu chvíli totiž budete vypadat stejně, jako byste na rande nebo obchodní schůzku přišli v kostýmu Dartha Vadera, začali mávat atrapou světelného meče a mysleli to vážně. Vzbudíte dojem, že vám někde hluboko uvnitř je tak maximálně pět, a ještě navíc nejste moc originální. Jinými slovy, ‚bondovská edice‘ DB9 je první Aston, ve kterém budete vypadat opravdu trapně.

A ne, na Cygnet jsme nezapomněli. Tohle je fakt mnohem horší.








Viola Procházková
3. 9. 2015, 08:27Ale ten kufr je moc pěknej :)
bitner
3. 9. 2015, 10:24No, jesteze mi takove faux pas nehrozi :-D Moje prohresky a poklesky proti automobilove etikete pochazi z naprosto opacneho spektra. Nekolikrat mi bylo naznaceno, ze jezdit ve 4 lete Dacii a jeste si to pochvalovat je znakem uplne zivotni rezignace. Kdyz jsem si ted koupil 2. novou Dacii, tak se se mnou na tema aut bratr prestal taktne bavit uplne :-)
Andre
3. 9. 2015, 11:00Tak tak, koupit Dacii je úplná rezignace na petrolheadství. :D
Ale také už jsem o ní uvažoval.
Michal
3. 9. 2015, 11:05Popravdě musím říct, že poslední Logan se mi moc líbí. Škoda, že jej nedělají i v nějaké zábavné motorizaci. Nebo alespoň normální mtoorizaci (třeba 88kw)
bitner
3. 9. 2015, 13:42Nahodou ten Logan 1,2 16V LPG zabavny je. Svym zpusobem :-) Prakticky neustale v nem zazivam zrychleni. Nez mezi obcemi zrychlim na 100 km/h tacho, uz musim zas brzdit ;-)
Ale ne, na ty papirove paramatry se ten motor fakt snazi.
Bohuzel se u nas samozrejme nebude prodavat 100 kW Sandero II RS (2,0 16V) z divize Renault Sport. Bude k mani pouze v Brazilii. Nevite nekdo, jakym zpusobem dovezt a postavit na znacky auto z latinske ameriky? :-D
Josef
3. 9. 2015, 13:15Nejsem úplně ztotožněn s tvrzením, že jsou výrobky značky horším a dražším Jaguarem. Pravda je, že automobilka nezavádí tolik inovací jako její konkurenti, protože na to dle všeho nemá k dispozici tolik prostředků. Lze tedy říci, že jsou její výrobky v jistých ohledech objektivně horší. Hierarchicky však tuším, že Aston Martin stál na žebříku prestiže výše než Jaguar, tedy vyšší cena je pochopitelná, přestože více než z čeho jiného v posledku plynula z nižšího objemu produkce. A konečně, příbuznost s Jaguarem bych naposled uznal u DB7. Na níž je mimo jiné zajímavé i to, že starší technika Jaguaru zde fungovala lépe, než novější technika přímo ve vozech Jaguar.
Jenyk
6. 9. 2015, 10:23Pěkné kouzlo nechtěného, když je v článku něco o "obyčejném DB9 GT", což je přibližovadlo s šestilitrovým dvanáctiválcem za bratru 200 000 babek samo o sobě :-)