načítám data...

Alfa Romeo V6 Busso - umělecké dílo

26. července 2012, 12:11 27 komentářů Vojtěch Kubiš Historie

Že článek s tímto názvem vznikne, jsem věděl od první chvíle, co jsem se včlenil do redakce Autíčkáře. Dlouho jsem přemýšlel, do které série článků o motorech toto mechanické dílo...

Zobrazit galerii

Že článek s tímto názvem vznikne, jsem věděl od první chvíle, co jsem se včlenil do redakce Autíčkáře. Dlouho jsem přemýšlel, do které série článků o motorech toto mechanické dílo zařadit, nevyniká totiž ani svou nezničitelností, ani extrémně vysokým výkonem, potenciál pro úpravy nijak nevybočuje z řady, počet vyrobených kusů je číslo spíše nízké a jeho nejvýkonnější varianta se pod kapotou Alfy Romeo prodávala pouze v předohnaných modelech. Nakonec jsem došel k závěru, že tento motor se nepotřebuje zařadit do některé ze sérií. Má kategorii sám pro sebe.

Vraťme se v historii zpátky do roku 1979, Alfa Romeo tehdy představila svou vlajkovou loď s názvem Alfa 6. Ta, jako většina velkých Alf, měla jen malý úspěch. To nás v tuhle chvíli naštěstí nemusí zajímat, podstatné je, že pod její kapotou se poprvé objevil vidlicový šestiválec. Měl objem 2,5 litru, 60° mezi válci, jednu řemenem hnanou vačkovou hřídel v každé hlavě, dva ventily na válec a šest samostatných karburátorů Dell’Orto, to stačilo na výkon 116 kW těsně před hranicí šesti tisíc otáček. Jeho vývoj postupně pokračoval, vyřešily se dětské nemoci v podobě rychlého opotřebení vodítek ventilů a praskajících obvodových těsnění pod hlavou, později dostal elektronické vstřikování od Bosche, objem se zvětšil na 3 litry a v roce 87 v Alfě Romeo 75 QV dosahoval úctyhodného výkonu 190 koní, v SZ a RZ pak o dalších 20 více. To všechno je ale vlastně takřka nepodstatné.

Co z motoru udělalo legendu, je jeho projev, zvláště pak zvukový. Nástup výkonu byl zcela lineární, díky krátkému zdvihu měl motor nekonečný hlad po otáčkách a pak je tu zvuk, jež se těžko popisuje textem. Když s ním měl kolega Vavris tu čest, popsal jej slovy „naléhavě syté sténání střídají při řazení s meziplynem řízné štěky“ a já to nezvládnu vyjádřit lépe. Zato tohle video ano.

Podíl na tomto mechanickém koncertu mají jeho jednotlivé nástroje. Vše začíná u hemisféricky tvarovaných spalovacích komor, ostře broušené vačkové hřídele řídí výfukové ventily přes krátkou zdvihací tyčku, zatímco sací jsou řízeny přímo, atmosféru podkresluje rykot krátkého sání a téměř rovné výfukové kanály dotváří dokonalý italský tenor. Te voglio bene assai!

Mnohými odborníky byl motor hodnocen jako nejlépe znějící šestiválec všech dob, není se čemu divit, vedoucí motorářů Alfy Romeo byl Giuseppe Busso, člověk s letitými zkušenostmi z vývoje motorů pro Ferrari, člověk, který společně s dalšími slavnými jmény jako Aurelio Lampredi a Gioacchino Colombo zkonstruoval dvanáctiválcový motor pro Ferrari 125 S. Ano, ten motor, jež se dostal i do Ferrari Daytona a svou historii skončil až poměrně nedávno v Testarosse.

Zpátky však k Alfě Romeo, tu v roce 1986 koupil Fiat, o rok později přišla na trh předohnaná Alfa Romeo 164 a pod její kapotou se poprvé objevilo příčně uložené Busso. Základ zůstal stejný, totožné jsou také uložení motoru, což je dobrá zpráva pro případné garážové kutily co touží mít pod kapotou svého transaxlu více koní a oku ještě více lahodící motor. Nejpatrnější změnou totiž bylo nahrazení původního hliníkového sání šesticí leštěných chromovaných kolen. Tento poznávací znak zůstal zachován i později při přechodu na čtyřventilovou techniku. S ní, objemem 3,2 litru a dalšími drobnými úpravami se Alfě Romeo podařilo z motoru vydolovat 250 koní, což je sympatická avšak ve srovnání se soudobým BMW S54B32 z M3 o necelou třetinu slabší hodnota. Mírně se změnil zvuk motoru, díky dvouvačkovým hlavám byl hladší a kultivovanější, avšak minimálně stejně návykový. Velmi výstižné mi přišlo přirovnání k vanilkovému krému se zapálenou karamelovou vrstvou na povrchu zvanému Crème Brûlée.

Existovalo několik speciálních verzí, pro Italský trh vznikl dvanáctiventilový dvoulitr přeplňovaný nízkotlakým turbem, v nabídce motorů pro 164 a GTV figuroval jako alternativa k objemnějšímu třílitru, kterému nebylo díky Italské daňové politice příliš přáno. Další specialitou je 3,6 litrový 24 ventilový motor montovaný do Gillet Vertigo, civilní verze měla 360 koňských sil, v závodním provedení až 464 koní. Tuto hodnotu překonal pravděpodobně jen dvouapůllitr ze 155 V6 TI, který s 490 koňmi v 11 900 otáčkách v roce 1993 vyhrál německé DTM. Zapomenout bychom neměli ani na vzácné biturbo od Callaway v GTV6 z osmdesátých let nebo na biturbo od Novitecu v Alfě Romeo 156.

I přes svou přezdívku Busso, která se dá z italštiny přeložit jako zaklepal, byl tento šestiválec velmi spolehlivý a to nejen na poměry Alfy Romeo ale i z globáního pohledu.

Jeho produkce skončila v roce 2005 společně se zavřením Milánské továrny Arese, před úplným ukončením produkce byla ještě vyrobena zásoba 5000 motorů pro Lancii Thesis, Alfu 166 a GT. Nahrazen byl výplodem neúspěšné spolupráce Fiatu a GM, motorem jehož blok pocházel od australského Holdenu a hlavy z dílny Alfy Romeo. Ten jej díky přímému vstřikování a variabilnímu časování sacích i výfukových ventilů překonal výkonem, charismatem však nikoli. Smutnou tečkou za historií tohoto mechanického skvostu je fakt, že jeho strůjce Giuseppe Busso zemřel jen několik dní po tom, co poslední motor opustil výrobní linku.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ri
Richie
26. července 2012, 12:46
0

Moc pěkné. Paráda. Neznám žádný jiný motor, na který by se dalo dívat s takovým blaženým výrazem ve tváři, jako na Busso :)

reagovat
Bu
Bubák2
26. července 2012, 12:59
0

No né! Zrovna když se chystám pořídit si GTV s dvoulitrem V6 TB tak přijde takhle krásnej článek! Paráda! Mimochodem protože mám doma hlavně ameriky a sem spíš začínající alfista, chtěl bych se zeptat, jaký je 2.0 V6 TB v porovnání s 2.0 16V twinsparkem? Ten je totiž taky většinou hodnocen jako uchulahodící a sám ještě nemám jasno, který bych radši.

reagovat
Gr
Greeny
26. července 2012, 14:31
0

Za mě, když GTV tak jedině s 3.0 V6 :) cenou je však o nemalý kousek výš. Jinak osobní zkušenost s V6 TB nemám, ale co vím z doslechu, tak turbo trochu kazí onen pověstný zvuk Bussa, navíc zas ale přidává pískot turba, zvuk od sání a BOV, takže je to něco za něco :) 2.0 TS bude o kus pomalejší, přeci jen je to 114 kW proti 147. Zvuk je otázkou, podle mě je to jeden z nejlibozvučnějších atmosferických čtyřválců, ale jestli je lepší než V6 TB si netroufnu říct, asi otázka vkusu.. :) Spolehlivost je jako vždy o tvojí údržbě a údržbě majitelů před tebou, takže dost o štěstí jak říká Sedmicku. Projeď se v obou a uvidíš co ti bude víc vyhovovat..

Bu
Bubák2
26. července 2012, 14:36
0

Díky za reakci od tebe i od sedmicku. Tak to vidím tak že každý motor má svoje pro i proti. Asi to nakonec nechám na náhodě. Auto budu vybírat ne podle motoru, ale podle ceny a stavu a nechám se překvapit jakej motor v tom nakonec bude. Sympatický sou všechny tři:)

ko
košík
26. července 2012, 15:29
0

Twinspark s Bussem je naprosto neco jineho... Twinspark je vysokootáčkovej čtyřvál a TB šestivál s turbem

kr
kravitz
26. července 2012, 15:33
0

ahoj nad 2.0 TS ani nepřemýšlej..motor s plastem na vrchu, zvuk je pasé..a je to snad nejvíc nespolehlý motor od Alfy..špatné mazání, špatné uložení kliky atd atd. V6 jsou klasika obě.

se
sedmicku
26. července 2012, 13:13
0

Tleská za článek, tohle je přesně moje teritorium a jde vidět, že se vyznáte ;)

Bubák2: s twinsparky je to těžký, plno lidí bude tvrdit, že to je jen o údržbě a chování k motoru, ale pravda je to jen částečná, twinsparky mají pár konstrukčních chyb, které tomu taky nepomáhají, takže jsou silný, lehký, ale spolehlivost je hodně o štěstí :)
K 2.0 turbo Bussu bych se taky ale nepřiklonil, sice je silný, ale z doslechu taky ne zrovna spolehlivý ( nevím nic konkrétního, jen co mi uvízlo v hlavě), takže když GTV s V6 tak atmosférickou variantu. (berte to jen jako můj pohled, nejsem žádný odborník, nebo všeználek)

reagovat
Ne
Nedy
10. srpna 2012, 07:05
0

Jezdil jsem pár let s 1,8 TS a když se postupně vymění "problémové" díly, tak je to v pohodě. Není to V6, ale zvuk a charakter rozhodně má.

Pi
Pivrnec
26. července 2012, 14:42
0

Ahoj,
super článek... Vlastním několik italskejch potvor od 75 s NORD motorem-klasickej italskej DOHC přes 75 s 1.TwinSparkem,156 s nenáviděným TS-můj má 320tis.km a pořád jede jako ďas a nedám na něj dopustit až po Busso Turbo v GTV-na které se italská povaha projevila naplno... 1.potkání-moje vina-a už se vezu... 1.špatné vačky 2.vačky od Kreibicha-neuvěřitelnej zvuk na volnoběh... Bohužel největší problém těchto aut bude u českých motorářů zvyklých na škodovky atd...Vyústí to novým motorem.. I přes tohle všechno to auto miluju... Busso je styl života...

reagovat
Gr
Greeny
26. července 2012, 14:45
0

tomu říkám Alfista s velkým A :)

Pi
Pietro
26. července 2012, 14:55
0

jsem hrdý, že moje 75 má pod kapotou tenhle motor ..... jsem hrdý, že mám 75 :-)

reagovat
Vl
Vlčák
26. července 2012, 17:44
0

Lepší téma jste si po delší odmlce nemohli vybrat, děkuji greenymu za shrnutí většiny věcí co mám na tomhle motoru rád .. 75 s bussem je věc, kterou už nějákou dobu okukuji, a doufám že u mě někdy zaparkuje :-)))

reagovat
Láďa
26. července 2012, 18:20
0

Jsem vlastníkem krásné 166 s ještě krásnějším třílitrovým Bussem. Článek se mi velmi líbil :) Kdo Busso neviděl, neslyšel ho a nesvezl se, tak nikdy nepochopí. Škoda že si ho alfa nezachovala déle.

reagovat
An
Andy
26. července 2012, 18:43
0

..tady je zase půlka alfaromeo klubu :-D. Jen bych doplnil, že Busso je dost slušně laditelný a má v sobě větší potenciál než si kdo může myslet:)..jen to stojí ranec. Nemusí se ani do Autodelty, Glenwood, nebo tady http://www.ahmotorsports.co.uk/******.htm. Stačí do kopřivnice do Tommu tuning..mají zkušenost se stavbou atmosférické V6 - 360ps, 424 Nm.

reagovat
Mi
Milano75
27. července 2012, 05:50
0

busso v transaxle připravuji na kámen 2012, doufejme, že to stihnu a že vůbec bude

reagovat
Ma
Martin
27. července 2012, 08:51
0

Tedy já nejsem vůbec alfista, naopak by se dalo říci, že jejich výrobky za posledních cca 20 let nepovažuji za auta, ale článek je super a určitě se k nějakému alfistovi na nejbližším srazu přitočím a řádně mu jeho miláčka obhlídnu - zvukový projev na videu je fakt návykový :-D

reagovat
Va
Vajtus
27. července 2012, 12:07
0

No tak jsem se konečně dočkal :) , díky!

Tenhle motor mají pod kapotou moje nejoblíbenější auta: GTV/Spider 916, 147 GTA nebo 166, až bude volná garáž jedno koupím a nikdy neprodám :) .

reagovat
Va
Vajtus
27. července 2012, 13:28
0

Bubák2: Po GTV 916 taky hodně pokukuju, zatím ale spíš orientačně...

Podle mě je nesmysl ho kupovat v TS, jedině pokud máš fakt malej rozpočet (na pořízení, servis bude drahej stejně ;)) a znáš dobře majitele...

V6 TB bude bez zvuku a s turbem souvisí řada problémů, výhoda jsou jednodušší rozvody než na třílitru (je to 12-ti ventil) a pak ceny, jsou nižší, ale už podle fotek jsou GTV V6 TB většinou v tragickém stavu...

Takže třílitr je určitě nejlepší volba z hlediska spolehlivosti, zážitků a troufnu si tvrdit, že v budoucnu polezou na ceně...

reagovat
Bu
Bubák2
27. července 2012, 15:05
0

Jojo, V6 24V je určitě nejlepší. Problém je téměř dvojnásobná pořizovací cena. Vzhledem k tomu že ji budu mít jako třetí auto ke dvěma osmiválcům, tak sem chtěl aby aspoň byla trochu úsporná, proto mě napadl TwinSpark. A Taky James May říkal, že GTV je s ním vyváženější:)

Pi
Pivrnec
27. července 2012, 15:14
0

Co se týče 3.0 rozhodně souhlasím,ale i tak mám doma TB.. S takhle zdravou kastlí a celková zachovalost je u mého kusu super... Motor byl také do osudného výletu na Dubou:-). Ale už se chystá dárce... Myslím si že turbo v dobrém stavu nebude cenou od 3.0 daleko,ale je problém s tím že nejsou.... Což teoreticky do budoucna znamená zajimavou variantu:-).

Va
Vajtus
27. července 2012, 15:29
0

Kamarád má GTV 916 2.0 TS, jezdí s ním denně, stará se o ní, ale nijak zvlášť a motor teda drží, ale...

...spotřeba hrozná, okolo 11 litrů... to už není daleko od V6, na rozdíl od jakýkoliv V6 to bude do budoucna problém prodat...

Jak říká Pivrnec, pěkná V6 TB skoro není a když, tak stojí podobně jako 3.0 a koupit zanedbaný turbo (po zkušenostech se švagrovou S2 :D) je noční můra...

Mimochodem nedávno na alfisti.cz bylo na prodej GTV 3.0 nebo dokonce 3.2 a cena skončila někde na 80 000 Kč! Chce to čekat až se objeví něco u nás, v Německu si jich začínaj vážit...

reagovat
Gr
Greeny
07. srpna 2012, 17:44
0

Bubák2: pokud jsi ještě nenakoupil, tak mrkni na tohle: http://www.alfisti.cz/forum/viewtopic.php?f=83&t=11935 resp.
http://autobazar.autovia.sk/alfa-romeo-gtv-3-0-v6-24v-coupe-p-m5-1041122
nevím o tom autě nic krom toho, že opticky vypadá pěkně a cena je docela dost příjemná :)

EDIT> tak jsem našel ještě tohle, což vypadá snad ještě líp :)
http://carsstore.eu/index.php?lang=cz&car_id=203574&n=alfa-romeo-gtv-kupe

reagovat
Bu
Bubák2
08. srpna 2012, 10:39
0

Díky za tip. Ta černá je pěkná. Tyhle inzeráty znám, ale zatím sem se motal kolem těch TS kolem 40-ti tisíc. Na tyhle bych musel ještě přišetřit. Krom toho su vybíravej a zelená barva mě trochu vadí:) Čekám na červenou, černou, vínovou, stříbrnou, nebo tmavě modrou a hlavně s modernizovanou palubovkou a tříramenným volantem a dvoubarevným interierem s béžovou nebo červenou kůží. A taky to zas nesmí být ten novější protáhlej čumák, to už se mě nelíbí. Takže asi budu čekat hódně dlouho a můžu si za to sám :-)

Va
Vajtus
08. srpna 2012, 13:08
0

Ježiš neblázni, koupit TS za 40 místo Bussa za 49 :D . Ta zelená je parádní, exotika jak má být, černý GTV je zbytečně nenápadný... Faceliftovaný masce taky nemůžu přijít na chuť...

se
sedmicku
08. srpna 2012, 13:56
0

Tak tak, kupovat si GTV kvůli jízdním vlastnostem, nebo spolehlivosti je blbost tak proč do toho rvát TS ? Busso to posune úplně jinam a za ty peníze člověk může mít krásný auto se skvělým motorem. To musí být dostačující :) a to, že jsou i lepší auta na řízení ? Koho to štve ? :)

Ne
Nedy
10. srpna 2012, 07:12
0

Ty jsou tak nádherný! Koukám, že jsem tu asi jedinej, ale koupil bych zelenou. Nicméně kdybych přivezl v tomto měsíci domů třetí "nový" auto, tak mi manželka zakroutí krkem... :-(

Pe
Petr164
26. června 2015, 16:45
0

Vlastním Alfu 164 2.0 TB V6 z roku 1997, z poslední série. Ač Tipo 4 přišlo s předním náhonem a u Alfy 164 to v prvních letech znamenalo mizernou trakci při akcelraci z nuly, čas problém vyřešil, dvoulitrové turbo navíc potřebuje svých 2300-2500 ot/min k probuzení a tahu, kterému atmosféra nestačí a jízdní vlastnosti na tu váhu vepředu jsou excelentní, když se ví, jak na to. Osobně jsem vyškolil pár hladových líbačů kufrů s modernějšími a výkonnějšími stroji, kdekoli se objevila členitá trať. Prosím nepodceňovat tyto turboverze pro 155, 164, 166 a GTV, mají výhodu nejen pevnějšího bloku při menším vrtání, ale i možnosti ekonomičtějšího provozu. Moje dáma z Milána se pomalu blíží věku youngtimerů, k čemuž se jí snažím dovést v perfektním stavu, byť poslední série výroby srývá pár přechodových konstrukčních řešení, jež komplikují servis (např. nestandardní vačka). Jinak díky za článek, neklidné chování motoru je charakteristické a evokuje představu živého organismu. A i zvuk dvoulitru stojí za to :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem