načítám data...

5 důvodů proč budé MX-5 ND skvělé auto

Nová MX-5 byla odhalena, spousta korporátních keců přežvýkána a nejedna internetová diskuze odflejmována. A já cítím v kostech, že ND bude dobrá... moc dobrá…

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Předek jako Honda S2000, zadek jako Jaguar F-Type, moc vysoký ponton, škaredá, krásná, určitě bude pomalá, určitě bude zábavná…  Názory fanoušků na horkou novinku z Hirošimy se přelévají jako kamínky v krasohledu a přestože se dají najít velmi různorodé reakce, tak převážná většina lidí má z nové MX-5 dojmy, které bych nazval „rezervované“. Žádné přehnané nadšení, ani bezbřehá kritika. Pravda, mám dojem, že někteří velcí fandové si minulý čtvrtek uprostřed noci po stržení plachty párkrát zakleli, vyndali sirky podpírající víčka a usli s pocitem zbytečně probdělé noci, ale těch bude zanedbatelné procento.
Obsáhlé představovací články jste již určitě zhltli na některém ze zavedených motoristických webů, takže je čas pustit se do subjektivní autíčkářovské fabulace. Já si totiž myslím, že  eNDéčko bude výborná Miata a tady je pět důvodů, které mě k tomu vedou.


Důvod č.1 – DESIGN:
 

Z oficiálních mazdích renderů vypadá nová MX tak nějak…  …všelijak.  Chybí ji optická lehkost, přední očička zdají se býti poněkud prasoidní, kola se jeví trochu utopená v mase pontonu poplatného výsledkům nárazových testů s chodci. Jenže spousta novinářů, jež měli to štěstí být přímo u odhalení, hovoří o ND jako o velmi líbivém autě s kompaktním designem. Já bych dodal, že tvary postrádající komplikované linky krom toho vzbuzují dojem, že budou dobře odolávat zubu času. No a pak tu je samotný designový jazyk. V průběhu minulých měsíců a let se ve spy článcích vyskytovaly totálně protichůdné informace. Jednou měla být MX zcela svébytná, nepodobná minulým generacím i ostatním současným Mazdám, jindy jsme se dozvěděli, že ponese jasný odkaz svých předchůdců. Zdánlivý oxymoron vykrystalizoval v realitu. Zepředu a zezadu to s tím, co jsme doposud měli zafixováno jako Miata, nemá moc společného.  Jenže stačí se na auto podívat z profilu a o jasné identifikaci není pochyb. Tohle hybridní ztvárnění „jiná a přesto stejná“ (a ještě k tomu nadčasová) považuji za trefu do černého. Design si časem sedne a když se ND pomůže správnými koly a nějakým lehkým snížením, bude vypadat výborně.
A pak ještě taková drobnost. V Mazdě konečně přišli na to, že nenavrhovali off-road, nýbrž sportovní roadster, a ND tak je první MX-5, které se mezi kolo a podběh neschová tlupa vlkodavů.


Důvod č.2 – INTERIÉR:
 

Když přivřete oko a odmyslíte si tu odporně moderní hranatou věc, co se tyčí nad středovým panelem, zbyde krásný kus minimalisticky pojatého interiéru. Sportovní volant, dle fotek hezky profilovaná sedadla, pár koleček, páček a pedály. Takhle to má být! 3x huráááá!


Důvod č.3: ROZMĚRY A HMOTNOST:
 

Stačí jen čtyři adjektiva. Kratší, širší, nižší, lehčí. Jednoduše, všechno správně! Prozatím to jsou jen plky z jarových bublin, ale ve mne to zcela jasně evokuje mrštnější a agilnější jízdní vlastnosti a nižší těžiště. Prostě nadšenější chování a návrat k původnímu NA, který ostatně Mazda hlásala dlouho dopředu. Jestli bude ND jezdit hůř a ležěrněji, než současné NC, tak sním všechny silentbloky ze Z3, natočím to a postnu na youtube…   Někteří hnidopiši možná upozorní na původní zbožná prohlášení Mazdy, že ND bude hmotnit „hluboko pod tunu“, což je o vesmír jinde, než je konečná realita. Přesto je avizovaných 1050 kg jednoznačná pecka. Vždyť  tu máme druhou nejlehčí MX-5!

Důvod č.4 – UMÍSTĚNÍ MOTORU:

Co že to melu, když je pořád vepředu? No to sice je, ale nikdy nebyl posunutý tak daleko, jako teď v ND. Motor začíná až tam, kde končí přední náprava. Tedy, alespoň to slibuje zveřejněný půdorys. A co by to mělo znamená v reálu? Méně nedotáčivosti, ještě lepší balanc. A to samozřejmě chceme!


Důvod č.5 – DYNAMIKA:

Tak a teď jsem se asi fakt zbláznil, protože o motorech víme kulové a navíc Miata byla, je a bude hujda pomalá. Budu bruslit po tenkém ledě a příjmu za fakt nejčastější spekulace, že ND skutečně dostane dvoulitrový Sky-activ s výkonem okolo 165 koní. Na první pohled směšné číslo. Jenže máme tady onen úbytek hmotnosti a to už se dostáváme k docela sympatickému poměru koníků na tunu. Pokud zabruslím na ještě tenčí led a budu předpokládat, že aftermarketové sportovní výfuky probudí v novém motoru stejné množství spících kobyl, jako tomu je u současné jednotky, vychází mi dynamika někde na úrovni přeplňovaných NA/NB a ty už líné vážně nejsou.
 

Můžete se mnou nesouhlasit, můžete o tom vést spory, ale to je tak vše, co s tím momentálně můžete dělat. Za rok budeme chytřejší a já třeba budu žvýkat silentbloky. Zatím však zůstanu až u  nezdravě velkého těšení se na chvíli, kdy si do ND poprvé sednu. (A zjistím, že je taková, jakou jsem si ji představoval :) )

PS: Jestli bude elektrický posilovač řízení naladěný stejně, jako u Toyobaru (a on bude!), není důvod se jej bát.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BobAsh
11. září 2014, 20:57
0

Já za sebe dodám jen to, že je to první Miata, která se mi zcela bez výhrad líbí. Všechny předchozí kolísaly od "dá se to" (NC) přes "docela dobrý" (NB) až po, v nejlepším případě, "s trochou úprav super" (NA).

Ale, a Miatofilové snad prominou, i NA v sérii vypadá prostě jako autíčko pro holčičky. Srandovní kolečka utopená v blatnících, vytlemený výraz... Samozřejmě, s decentním "ducktailem" na kufru, sníženým podvozkem, na vkusných kolech (ideálně Watanabe) a s pár drobnostmi vypadá božsky. Zvlášť když je černá.

A podobné je to i s jízdními vlastnostmi. Každý majitel NA nebo NB Miaty, kterého znám, už se do ní buďto vysypal minimálně za celou hodnotu auta, nebo o tom uvažuje. Lepší podvozky, kompresory, rámy...

Dovolím si vyjádřit kacířskou myšlenku, že ND bude velmi zajímavou alternativou k úpravám NA a NB, a zvlášť až její cena trochu klesne, bude představovat smysluplnou volbu i finančně.

reagovat
Ch
Ch@ron
12. září 2014, 09:08
0

Naprostý souhlas, Vavrisi, cítím to stejně. A protože jsem projel všechny nové mazdy (CX-5, šestku i trojku), které jsou naprosto vynikající, tak mám hodně pádný důvod, proč si to myslet.
Akorát na ten design si budu muset chvilku zvykat...

reagovat
mk
mka
12. září 2014, 10:24
0

Mě se ND líbí, konečně zepředu nevypadá jako zvětšená dětská hračka. Naopak nízká záď a zadní kulatá světla v oválu se mi na předchozích generacích libila moc, v tomto se mohli držet tradice trochu víc, ale i současný design vypadá dobře.

Zmíněná 4 adjektiva mě taky zaujala, druhá nejlehčí generace zní fakt dobře, při dnešních požadavcích na bezpečnost bych nečekal, že by překonali NA, zvlášť s dvoulitrem pod kapotou.

reagovat
Wo
Woyta
14. září 2014, 03:15
0

LCD bude hadam, jen ve vyssich vybavach. Narazniky mi moc nesedi ale to aftermarket poresi.
Spise me zajima jina vec. Vejdu se konecne za volant? :D

reagovat
BA
BAF
15. září 2014, 21:29
0

Závěr prvního důvodu mě dostal do kolen. Bravo a jen tak dál Autíčkáři ;-)

reagovat
jo
johan
17. září 2014, 18:02
0

Tu pisu ze bude vazit podla vybavy od 980 do 1020kg.. kde je pravda? http://www.topspeed.sk/najlahsia-mazda-mx-5-bude-vazit-len-980-kg/7567

reagovat
Vavris Vavrisovic
17. září 2014, 21:26
0

1050 kg byla hodnota kteoru uváděl britský autoexpress. Vzhledem k tomu že v době vzniku článku ještě nebylo nic jisté, použil jsem raději pesimističtější variantu...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem