načítám data...

Mazda 6 2.0 Skyactiv-G: Kouzlo obyčejnosti

Mondeo. Ford Mondeo. Tak po dlouhou dobu zněla univerzální odpověď na otázku, jaký automobil by si měl běžný člověk koupit. Zejména pokud toužil po každodenně použitelné mule s nízkými provozními náklady, praktičností a špetkou řidičské přitažlivosti, to vše za rozumnou cenu. Nyní je však čas na změnu.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V roce 2013 asi nebylo vychvalovanějšího auta než je Mazda 6. Informovanému pozorovateli se mohlo zdát, že tenhle sedan či kombi střední třídy snad ani nemá chyby, o kterých by stálo za to hovořit. Perfektní motory, velkorysý prostor, kvalita a skvělá jízda. Opravdu tomu tak je?

Nebudu chodit okolo horké kaše. I kdyby se fanoušci značky stavěli hlavou na wankely, pořád je zde necitlivé, uměle působící řízení. Výbava je poskládaná tak, že prostor pro individualizaci je stejně široký jako spáry v interiéru novodobého Audi. A do třetice tu máme komfortní naladění podvozku způsobující mírnou gumovost a nejistotu v rychlých zatáčkách a minimálně u testovaného modelu i zvláštní jev, kdy si auto v oblouku sedá na pocitově měkčí záď.

Jo, moment, já vám zapomněl říci, jaký model že to testujeme? Tak dobrá, jedná se o vůz se základním motorem v základní výbavě, tedy benzinový dvoulitrový atmosférický agregát s vysokým kompresním poměrem 14,0:1 a výkonem 145 koní, šestistupňovou manuální převodovkou a výbavou Emotion suma sumárum za 539 900 Kč. Připlatit si je možné pouze za atraktivní červenou barvu, kterou tento konkrétní kus má. Jinak dostanete velmi slušnou výbavu zahrnující vše pro vaši bezpečnost, docela dobře hrající autorádio, elektrická okna či manuální klimatizaci. Pro mě osobně je to téměř vše, co bych mohl potřebovat, uvítal bych snad jen kožený volant s řadicí pákou, parkovací senzory a tempomat. Bohužel, jak jsme si již řekli, výbava je pouze v jasně rozčleněných balíčcích.

Těch několik málo výše jmenovaných chyb dokazují, že šestka není žádná hirošimská bomba, ale automobil jako každý jiný, tedy věc, která má své mouchy. Osobně jsem ale ještě neviděl běžný mainstreamový vůz, kerý by měl takto poctivou základní verzi. A pak je zde aspekt obyčejnosti. Existují totiž automobily, a je jich stále méně, které vás potěší jednoduše tím, že fungují nerušivě a příjemně. Mazda 6 mezi ně patří. V mých očích vypadá vzhledem k ceně až neuvěřitelně dobře a ukrývá v sobě moderní technologie. Daří se jí ale naštěstí vyhnout všem těm otravným moderním výmyslům (nad existencí systému stop-start tentokrát přivřu oči, funguje totiž téměř nerušivě). Mějte mě za "konzervu" ale jízda v klasickém sedanu s dobře naladěným atmosférickým motorem, skvělou manuální převodovkou, klasickou ruční brzdou, plně vypínatelným ESP a naprosto snadnou obsluhou je očišťující více než rok v lázních. Jednoduše naprosto obyčejné, ale velmi uspokojující svezení.

Jen tohle by mazdě ke všem těm chvalozpěvům v médiích nestačilo, hlavní kouzlo tkví jinde. Nejprve se však vraťme k faktům. S délkou téměř 4,9 metru se jedná o auto, které nabízí dobrý prostor vepředu, výtečný vzadu a k tomu všemu zavazadelník, jehož objem zaplní čtyřčlenná posádka se zavazadaly na týdenní dovolenou sotva z půlky. Uvnitř najdete spíše průměrné materiály, zpracování je však dobré a základní sedadla několikrát převyšují ta kožená s elektrickým nastavením ve vrcholné verzi. Vhodnou pozici za volantem si tedy najde velmi snadno téměř každý.

Pak zde máme motor, tiše ševelící, s radostí se točící čtyřválec, který při klidné jízdě vykazuje hodnotu průměré spotřeby typickou spíše pro naftové motory, hravě si poradí s nízkými otáčkami, ale překvapivě silný zátah (poděkujte nadprůměrnému točivému momentu 210 Nm) přichází až kolem 3500 otáček. A ano, i při ostřejší jízdě vykazuje překvapivě dobrou efektivnost a v otáčkách pěkně zní. Také disponuje jasnou a bryskní reakcí na plyn, tak jak to má nadšený řidič rád. Parťákem motoru je šestistupňový manuál se skvělým chodem v kulise, avšak také s dlouhými převody. Obvykle je to věc, která naprosto degraduje schopnosti auta a promění jej v motorické trápení, zejména u slabších agregátů. V tomto případě však nemám důvod ke stížnosti, dvoulitr si s tím nějakým záhadným způsobem poradí a úprk auta na čtvrtý rychlostní stupeň k metě dvou set kilometrů v hodině je až nepochopitelný vzhledem k relativně skromnému výkonu. Víte, před nějakými dvaceti lety byl benzinový dvoulitr v autě střední třídy ideální, velmi rozšířenou volbou. Mazda dokazuje, že to může platit i dnes.

Na začátku článku jsem podvozek šestky možná trochu pohanil, pravda je však taková, že svým naladěním je pro každodenní jezdění téměř ideální. O trochu více jistoty by neuškodilo, vše vám ale vynahradí hromada komfortu a nakonec si vás ona plavnost i docela získá. Do zatáček se auto vrhá poměrně nadšeně a míra gripu je také na dobré úrovni, proto věřím, že většině lidí bude tento podvozek vyhovovat. V nejvyšší výbavě jezdí mazda na devatenáctipalcových kolech, což sice škodí komfortu, ale v zatáčkách je auto opravdu o trochu jistější než na balonových sedmnáctkách námi testovaného vozu.

Postupně jsem zde popsal jednotlivé části šestky, pokud jste ale dočetli až sem tak nejspíše čekáte na rozuzlení a vysvětlení proč je Mazda 6 tak opěvována. Kromě uživatelské přívětivosti a neskutečné příjemnosti je hlavním důvodem sladění. Sladěn je chod pedálů, spolupráce převodovky a motoru je téměř perfektní, a i ony dlouhé převody na sebe ve výsledku velmi dobře navazují. A za volantem rychle zjistíte, že Mazda 6 je vlastně výtečně sladěna i s vámi a můžete tak tvořit celek, ne dvě soupeřící entity.

Říkáte si, že tohle je vlastně další chvalozpěv? Ale jistě, šestka si to zaslouží. Nyní když se mě bude kdokoliv ptát, co z obyčejných aut si má koupit, automaticky říkám Mazda 6.
 

Operativní leasing Mazda 6 

Mazda 6 2.0 Skyactiv-G 107 kW

Výkon 145k v 6 000 ot./min
Točivý moment 210Nm v 4 000 ot./min
Max. rychlost 208 km/h
0-100km/h 9,5 s 
Hmotnost 1 300 kg (euro)
Spotřeba 5,5 l/100 km (kombinace)
Cena od 539 900 Kč (2.0 Sky-G/145 k)

Verdikt: 4/5

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bu
bucek
04. ledna 2014, 10:53
0

zvlastni ze Mazda dokaze vyrobit normalni "velkej" atmosferickej motor,ktery plni emise (aspon teoreticky) a rozhodne pojede lip a vydrzi vic nez nejaka trivalcova parodie s turbem.Tak sakra proc to nezvladnou ostatni slovutny automobilky?

reagovat
Fl
Flajtr
05. ledna 2014, 14:34
0

Kdo říká, že to ostatní nezvládnou ? Jen tudy do budoucna jak se zdá nevede cesta tak vyvíjí jiným směrem. Mazda vyvinula tyhle atmosféry s vysokou kompresí, tak je používá.

reagovat
bu
bucek
06. ledna 2014, 13:37
0

problem modernich malych turbo motoru je,ze nejsou schopny plnit v realnem provozu emise ani spotrebu a ted jde jen o to jestli nezvladnou nebo spis nechtej:(

BobAsh
06. ledna 2014, 14:44
0

Problém malých turbomotorů je hlavně to, že fungujou v NEDC testu spotřeby, ale zhusta už nikde jinde... Resp. často fungujou docela dobře, ale nikdy tak dobře, jak říká tabulka.

Du
Dufík
11. ledna 2014, 12:57
0

Bezva článek! Napsaný lidsky a čtivě.
Potlesk Mazdě, že tam v základu strká takovýto motor. Stejně nepochopim, proč si ovce radši koupí za stejný prachy něco z VW koncernu s horší výbavou a menším motorem..
V reálu bude tahle Mazda papat stejně jako 1.4 TSI, ale najede jednou tolik...

reagovat
AL
AL Gore
22. července 2014, 18:04
0

zdravim autora testu, sestku v tom zaklade mam uz pol roka. Vsetko v teste suhlasi, navyse spotreba je 5,7L (kombinovana). Bol by som rad ak by mi autor clanku odpovedal ci ta fotka interieru je z auta co testoval, alebo su od importera? Su tam nejake rozdiely oproti verzii co mam ja. Vdaka

reagovat
Ma
Majdo
05. prosince 2015, 15:13
0

Zdravicko.......som z SR..a aj ja sa chcem podakovat,,za tuto vasi recenzi...,preco ?Pretoze,,kazdy jebe do recenzii,,lenze predrazene autaky..s pred.turbo dieslom,,kt.je po prve,,na cestu,,klas.cloveka absolutne zbytocny,,drahy,...a okrem toho..vacsina ludi ten motor nevyuzije,,,na co,,ze si raz za cas prida trosku :D jaaj,..to sa da aj na inych motor..Idem si na dalsi rok kupit nove auto..mam troch favoritocv..skoda Superbe 1,4tsi 150hp ACT...
honda civic tourer 1,6v tec diesel--ale o tu asi davam na bok,,lebo ma od nej odhovaraju...a tuto mazdu 6,,,aj trojka sa mi pacila,,ale toto je take muzskolidnejsie auto
Paci sa mi to,,ze sa tu uvadza,,bezna verrza,,s usp.ale za to silnym benz.motorom.....toto je prva stranka,,kde som sa docital nieco podrobnejsie,,o tomto modele zo spom.vybavou....na you tube ani hovne,,zas len predrazene a pre mna zbytocne 2,5 diesle a pod.......Dakujem moj

reagovat
Ma
Majdo
05. prosince 2015, 15:20
0

pardon za pravopis,,,mam dojeba... klavesnicu
..aj ked jedna vecicka,..ked je toto spom.verzia aj s obrazku,,tak preco zavadzaju ludi,,na hl.strankach...tam je uplne nieco ine,,ale aj tak pisu,,ze predajca,,je v prave,,kedykolvek a akokolvek zmenit,,info o aute,,a udaje....to co je ako.??..pisu to aj v nissane sa mi zda,,inde som to este nevidel......al.aky chudacik,,schvaluje ich hl.web.stranky...ved tie auto nieco stoja,,,a ked si clovek kupuje nieco v takej hodnote,,tak potrebuje,,aj ked takto predcasne vediet,,/vidiet,,podrobne pravdive informacie..... radsej sa uz nebudem vyjadrovat,,lebo sa rozculim

reagovat
Ma
Marek
26. dubna 2017, 15:19
0

Ja mam G145, r. 2013 a neviem si to auto vynachvalit. Pre mna osobne dokonale auto. Pri predpisovej rychlosti mam dlhodoby priemer 5,9 l/100 km !!!
Ale inak sa s tym autom neda jazdit pomaly, na tom aute ma bavi predbiehanie a rychla jazda celkovo, vtedy je spotreba o par deci vyssia ale aj tak je to super.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem