načítám data...

Chce EU opravdu zakázat úpravy aut?

22. září 2012, 13:19 8 komentářů Vojta Dobeš Editorial

Když jsem Autíčkáře zakládal, chtěl jsem se záměrně vyhýbat tomu, aby se na něm psalo o politice. Je spousta jiných webů o autech, kde vám naservírují nejnovější informace o dalších...

Zobrazit galerii

Když jsem Autíčkáře zakládal, chtěl jsem se záměrně vyhýbat tomu, aby se na něm psalo o politice. Je spousta jiných webů o autech, kde vám naservírují nejnovější informace o dalších zhovadilostech, které naše politická reprezentace vymyslela, a často je doplní i zasvěceným komentářem. Příkladem budiž třeba www.autoforum.cz. Na Autíčkáři bych rád našim čtenářům nabídl jistotu, že z čtení našich článků  nedostanou záchvat vzteku, obvykle spojený s čtením o nových a nových zákazech a regulacíh.

Ale tentokrát bych chtěl udělat výjimku. S velkou pravděpodobností už jste si na některém ze zpravodajských nebo automobilových serverů, případně na Facebooku nebo v jiné formě komunikace, všimli informace o tom, že Evropská Unie má v plánu zakázat veškeré úpravy automobilů. Podle děsivých zpráv by to znamenalo, že si na auto nebudete moci namontovat ani jiné stěrače nebo pneumatiky, protože jinak neprojdete technickou. Přineslo by to likvidaci celého průmyslu úpravců, znemožnilo provozování historických aut, na které nejsou originální díly a celkově způsobilo apokalypsu v údolí benzínových hlav.

Problém je v tom, že naprostá většina zpráv na toto téma vychází z jiných zpráv, ty zase z dalších a nikdo se neobtěžoval přečíst si návrh oné legislativy. Jeden článek odkudsi z britského tisku je neustále recyklován a přežvýkáván, až se pozvolna stává pravdou.

Pokusil jsem se tedy o skutečně novinářský přístup a vrhnul jsem se do džungle návrhů evropské legislativy a souvisejících komentářů. Chvíli trvalo, než jsem něco takového vůbec našel (protože naprostá většina článků na toto téma neobsahuje odkaz na legislativu, protože jí patrně nikdo nečetl), a další chvíli, než jsem se prokousal alespoň tím podstatným, ale můžu vás v několika ohledech uklidnit. Celá věc nevypadá při bližším zkoumání tak děsivě, a tady jsou důvody, proč:

1. Panika vznikla v Británii

Je dobré si uvědomit, že to, co vyvolává paniku ve Velké Británii, kde na MOT vcelku bez problémů projdete s Trabantem, do kterého jste implantovali sedmilitrový big block, ještě nemusí být děsivé pro nás. Ostatně naše stávající legislativa v tomto směru by pro Brity byla dostatečným důvodem k panice.

2. Nemluví se o absolutním zákazu úprav

Nikde, ani v jednom z dokumentů, které se mi podařilo najít, jsem nenarazil na nic, co by nasvědčovalo zákazu výměny stěračů za modernější nebo použití moderních pneumatik na starším autě. Auta mají odpovídat technickým specifikacím důležitých součástí jako je řízení, motor, brzdy a podobně. To pro nás není nic nového, může to ale znamenat problém v Británii (viz bod 1).

Následující citace dokonce naznačuje, že se s pozdějšími úpravami již v návrhu počítá.

‘roadworthiness test’ means a verification that the parts and components of a vehicle
comply with its safety and environmental characteristics in force at the time of 
approval, first registration or entry into service, as well as at the time of retrofitting;

3. Data od výrobců se týkají především elektroniky

Jedním z kontroverzních prvků návrhu legislativy je to, že by vyžadoval od výrobců dodání technických specifikací, podle kterých by se auta testovala. To vyvolává představu, že výrobci budou STK dodávat přesná technická data o každé součástce a technik vás potom vyplísní, případně vám sebere techničák, za stěrače z jiného modelového roku nebo vyměněné kliky u dveří.

Ve skutečnosti je ale důvodem to, že jednou z variant nové legislativy je to, že by se povinně testovaly i bezpečnostní systémy jako ABS, ESP nebo airbagy, k čemuž je nutná diagnostika.

4. Veterány žádná změna nečeká

Pravidla, popsaná pro historická vozidla, víceméně přesně odpovídají těm stávajícím. Fakt, že se návrh nezmiňuje o možnosti dobových úprav, přičítám spíše tomu, že jde jen o hrubý návrh a opisovat do něj celý kodex FIVA by bylo poněkud nepraktické:

‘vehicle of historic interest’ means any vehicle which fulfils all the following
conditions :
– It was manufactured at least 30 years ago,
– It is maintained by use of replacement parts which reproduce the historic
components of the vehicle;
– It has not sustained any change in the technical characteristics of its main
components such as engine, brakes, steering or suspension and
– It has not been changed in its appearance;

5. Je to jen koncept

Dokonce i označení za "návrh" je, vzhledem k tomu jak je tento termín vnímán u nás, příliš odvážné. V českých podmínkách je "návrh zákona" něco, co má všechny znaky budoucího zákona a v podstatě může být ve stávající podobě schváleno. Ani jeden z dokumentů, které se této záležitosti týkají, není ve fázi "návrhu zákona", ale spíše "náčrtu toho, jak by zákon mohl vypadat", bez konkrétní podoby a dokonce s možností několika variant (například STK mohou zůstat ve stejné podobě, nebo být doplněny o další testy, jako test tlumičů, testy elektroniky atd.).

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=SWD:2012:0206%2851%29:FIN:EN:PDF

http://ec.europa.eu/transport/doc/roadworthiness-package/com%282012%29380.pdf

6. Popírá to i samotná Evropská komise

Ke vzniklé panice vydala EK na svých britských stránkách následující prohlášení:

http://ec.europa.eu/unitedkingdom/blog/index_en.htm

All other cars would remain subject to roadworthiness testing, just as they are now. Whether or not they have been modified is not of itself relevant: what counts is whether they are safe and that is what is assessed by MOT tests in the UK and by the equivalent tests elsewhere.

Závěr

V České Republice je již dnes přístup k jakýmkoliv úpravám velmi tvrdý a provádět je legálně je téměř nemožné, na rozdíl od Velké Británie, kde panika vznikla. I v "nejhorší" z variant, rozebraných ve stávajícím návrhu, by to pro nás co do úprav nejspíš neznamenalo nic.

Problém bych viděl spíše v každoročních technických kontrolách, naopak zařadit na seznam testování tlumiče a elektronické systémy mi dává smysl – technické kontroly s nimi dosud nepočítaly, protože jejich pravidla vznikla v době, kdy většina z těchto věcí neexistovala. A když už kontrolujeme brzdy, řízení, světla a emise, je podle mě zcela na místě kontrolovat i funkčnost ABS, ESP nebo airbagů.

Nejdůležitější poučení ale zní: najděte si informace, než o něčem začnete psát!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Im
ImolaRot
22. září 2012, 15:17
0

Doufám že my nezakážou kyt a fleksu pyčo! :))

reagovat
an
anthAn
22. září 2012, 23:30
0

No, s tim vařenim aut se to prej taky šimlům nelíbí. Prej už se dlouho uvažuje, o novince, aby se pod každý vyvařený auto podepsal certifikovanej svářeč, samo že na jeho zodpovědnost. Takže asi vymizí auta vyvařený bodováním kostiček na schnilej plech, ale když si někdo podstivě vyvaří sám doma auto, tak má smůlu, pokud nemá svářečák. A jak to znam, tak to bude určitě další kategorie svářečáku s kurzem za dalších 10tis...

reagovat
Co
Colombo
26. září 2012, 10:35
0

Eh, ujme li se toho některý z našich elitních zákonoberců, pak amen s námi a fasovat koloběžky. sv Henry ty to vidíš..

reagovat
In
Integrale
08. října 2012, 13:49
0

Trochu podstatně bych autora opravil v jedné věci: změna se TEĎ nebude týkat vozů registrovaných TADY v ČR. Jenže ono TEĎ a TADY je relativní pojem...
I v ČR jezdí nemálo vozů registrovaných v GB. Důvody jsou jednoduché:
Představte si, že zakoupením vozu Škoda Octavia RS jste nabyli dojmu, že jste se posunuli za svých téměř 800 000 Kč mezi jakousi automobilovou "lepší třídu". Jenomže pak se na silnici setkáte například s 13 let starou Lancií Kappa 20v TB a zjistíte, že jste utratili peníze za pouhou bižuterii, která předstírá, že je klenotem. A tak se rozhodnete, že to, o co vás oklamala automobilka, doplníte mimo rozpočet. Pořídíte vozu podvozek, který zamezí chování nakopnuté kozy na každé nerovnosti (aby auto překážky přejelo bez změny podélné trajektorie). Pořídíte brzdovou soustavu s pevnými vícepístkovými brzdovými třmeny a skutečně funkčními destičkami a kotouči. Zaměníte původní turbodmychadlo takovým, kterému ihned po zahřátí nepraskne těleso zadní komory WasteGate ventilu. Změnite časování, aby motor měl výkon v celém rozpětí otáček. K tomu potřebujete i výrazné změny na motormanagementu, protože Robert Bosch odbytová a.s. se nachází vývojově a kvalitativně kdesi v Severní Koreji minulého tisíciletí, zatímco Vy jste se zhlédli v součaném systému Magneti-Marelli IAW90. Karoserii potřebujete vyztužit, aby se nekroutila jak žvýkačka... a tak můžeme pokračovat.
Nic z toho se ale u vozu registrovaného v ČR NESMÍ!!!
Vy nesmíte provést na autě zásah, který jej učiní bezpečnějším, ovladatelnějším a smysluplnějším!!! Českou legislativou jsou povoleny pouze zásahy, které nikomu nic dobrého nebo funkčního nepřinesou, které jsou samoúčelné a zbytečné! Jak situaci vyřešit?
Někteří jedinci, kteří nemají potřebu ve svém voze zemřít nebo jím kohokoli zabít z důvodu stádnosti registrují své vozy v Británii. Tam mohou skutečně auto vylepšit a dodat mu funkčnosti. U nás ne. U nás jsou korporace svaté a nikdo, NIKDO nesmí jejich dílo jakkoli měnit.
Je dobré si uvědomit, že budování korporativistického fašismu v EU nebude bez následků. Stejně, jako nebylo bez následků budování fašismu v Itálii a z něho pramenící budování národního socialismu v Německu ve 30. letech minulého století. Nejde o to, zda potlačováním podnikání a volného trhu ve prospěch centrálně řízeného korporativismu TEĎ momentálně pro většinu lidí znamená nebo neznamená nějakou jasně a ihned VIDITELNOU změnu života. Jde o to, že všechny snahy o centralizaci VŽDY KONČÍ NEPŘEDSTAVITELNÝM LIDSKÝM UTRPENÍM! Nepředstavitelným v době konjuktury, v době liberálních principů a funkčních demokratických mechanismů.
Je to salámová metoda. Dneska nám zakáží žárovky, zítra měnit brzdové komponenty, pozítří nám budou holit hlavy a popozítří malovat uši na zeleno a zabíjet ty, kteří je zelené nemají. A to vše ve jménu lepších zítřků. Jestli mají ty světlé zítřky podobu svastiky, rudé hvězdy nebo žlutých hvězdiček je zcela irelevantní. Není podstatná barva a symboly totality, podstatná je ona totalita sama!!!

reagovat
Bo
BobAsh
09. října 2012, 19:18
0

Mohl by ses, prosím, přihlásit do večerní školy čtení, popřípadě porozumnění psanému textu?

Polemizuješ tady s něčím, co jsem vůbec nenapsal.

Můj článek je o tom, že všichni plašej z údajnýho chystanýho zákazu úprav aut obecně. Přitom se jednak nic takovýho nechystá a je to hoax i v tý Británii.A za druhý je u nás už stávající situace tak špatná, že téměř libovolná ptákovina, kterou by si EU vymyslela, nebude tak zlá, aby u nás něco změnila...

ge
genehawkins
20. října 2012, 16:04
0

Naivo.

Co
Colombo
09. října 2012, 18:19
0

Tušim že ňákej Čapek s Orwellem kdysi řešili něco podobnýho..

reagovat
Ho
Honzasdfsf
18. října 2012, 15:01
0

EU zase řeší neexistující problém. V USA taky stk nemají a nic se neděje. Některé auta ani ABS a ESP nemají tak proč to kontrolovat? Za auto by měl odpovídat majitel a to v případě že se něco stane. To je svoboda!

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem